Nya rockarden & selen! Bilder!

A

Alazan

Nu äntligen har de kommit! Jag är SÅ glad! Nu ska det köras! :banana: Här är min andalusier, han har inte varit körd på över ett år nu, och sommartjock är han då jag var med i en bilolycka i sommras och inte har kunnat träna hästarna ordentligt :( Men nu så! ;)

Ni får gärna komma med tips om hur allt sitter, har ändrat på en del, och vet lite vad som ska fixas, men kommentarer från andra är alltid bra!

15448055.jpg

15448058.jpg

15413082.jpg

Min älskade rockard :love:
15413618.jpg

Hur skulle ni fästa bakselen? Tycker inte att det blir bra när jag använder de riktiga öglorna...Tips är mer än välkomna!
15452177.jpg

Sv: Nya rockarden & selen! Bilder!

:D ! Villket ekipage !

Vill också ha ny sele och rockard... Men plånboken tryter så jag får spara...

Tror du kan sänka bröstan ett håll vad det ser ut som :)

Har vagnen broms :o ?

Mvh
Emma

Haha, vänta bara till vi är i form och kalas kulan är borta! :D

Jo, nu har jag sparat och sparat, och äntligen! :love:

Tack! Bröstan är redan sänkt ett hål, så det blev mycket bättre. Men den där bakselen är jag inte nöjd med...:crazy:

Broms fanns att köpa till, men jag tog inte det. Är jag snål nu...? :o Fick höra att det inte var nödvändigt på enaxlad vagn, lååång historia, men jag beslutade att hoppa över det.

Får jag bjuda in mig tvärs över skogen (4 kilometer)för att klämma lite på både sele och vagn? Himla nyfiken.

Får jag bjuda in mig tvärs över skogen (4 kilometer)för att klämma lite på både sele och vagn? Himla nyfiken.

Bor du här i närheten? I så fall är du himmla välkommen! :D

Du kan ju alltid sätta dit en sen, men det är bra från början att ha en broms :)!

Mvh
Emma

:
Broms fanns att köpa till, men jag tog inte det. Är jag snål nu...? :o Fick höra att det inte var nödvändigt på enaxlad vagn, lååång historia, men jag beslutade att hoppa över det.

Jag tycker broms är helt onödigt på en såpass lätt rockard, faktiskt! (särskilt till en stor häst) Bromsa i nedförsbackar behövs knappast, hästen lär inte ha några problem att hålla emot den lätta rockarden (om den har fått lära sig det) och några andra anledningar till broms ser jag inte heller (vissa säger att det kan vara bra om hästen drar iväg med vagnen, men att bromsa hjulen lär inte hindra överhuvudtaget. Risken är bara att hästen blir rädd på riktigt om man låser hjulen och vagnen kasar istället för att rulla.)

Jag tycker alltså inte att du varit dumsnål.

I övrigt, fin vagn och sele!

Tack så mycket! :) Och tack för dina åsikter!

Fick veta att kraften vid bromsning gör att tyngden trycks frammåt och neråt. Alltså inte särskilt bekvämt för hästen eftersom den pressas ned, vilket däremot inte sker vid tvåaxlade vagnar med broms.Lite dålig beskrivning från min sida nu, men det var ungefär så vagnstillverkaren sa, och menade att det kanske inte var så nödvändigt på just en sådan rockard som jag har köpt.

Byt ut till en snabbkoppling och kort läderrem, eller spännband.
Du kan även snurra remmen 5 varv runt skakeln, så har jag alltid gjort på skaklar där bakseleringen sitter för långtbak eller där remmen varit för lång.

Annars: mycket stiligt ekipage! Vist är det kul att köra en sån fin rockard?

Ah, där var du! :) Hade på känn att du skulle ha något bra tips i bakfickan :D

Ska testa att snurra den till att börja med då, så får jag se om jag hittar någon annan rem.

Tack så mycket! :bow: Ja, äntligen, är så glad att jag fick tag på den, är verkligen nöjd! Så roligt när allt är sprillans nytt och blänker och allt :D
Hästen verkar också nöjd, han blir så mallig när han får dra ;) Kul att det fungerar med tanke på hur misshandlad och vanvårdad han har varit :eek:

Åk till en svetsare och flytta på bakseleringen. Har gjort det på min vagn när jag tyckte den satt för långt bak och nu passar det perfekt (fast jag har en svetsare här hemma så det var ju inga problem att få tag på en sådan :) )

Åhhhh så fina ni är...

Vilket nummer på rockarden är det? Och hur hög är hästen? Är fjädringen bra på den?

Jag fantiserar om att så småningom ha råd med en sådan där rockard men misstänker att jag inte ser över min häst (därav frågorna)... Fast jag vill ju å andra sidan inte sitta allt för högt upp heller - tycker att det känns "vingligt".

Hur är rockarden i stabilitet ni som sett den/har en? Håller den för körning på gropiga skogsvägar etc. i många år? Vad gör ni för bedömning?

Jo, det kan man ju klart göra. Har ju en händig sambo som kanske kan fixa det, annars blir det till att åka och hyra biltrailer igen och ta sig iväg...:crazy:

Har du någon bild på hur din är svetsad? Alltid kul med idéer och inspiration :banana:

Tack! :bow:

Det är "rockard 2" som Driveout säljer, den för stor häst. Hästen är ca 149cm i manken. Jag ser jätte bra över honom. Och vagnen är väldigt stabil och rejäl, känns inte alls "vingligt" som du säger, vilket jag ibland har tyckt att det varit när man exempelvis har kört i en gigg.

Däcken är kraftiga, det är bra fjädring -man sitter som en kung! :D Den är väldigt lätt att ta sig i och ur (praktiskt om det händer något). Jag tror att detta är en vagn som håller! Vi har ganska gropiga vägar hemma och man känner knappt det när man sitter i vagnen. Visserligen har jag bara haft den i några dagar, men jag är hel nöjd! Är inget proffs, men jag tror inte att den går sönder i första taget.

Åh mamma mia... nu vill jag ju ha den ÄNNU mer...:eek:

Om man skakar på spargrisen så kanske... näää det funkade inte. Men om ett par år så bör jag ha råd!

Jo, det kan man ju klart göra. Har ju en händig sambo som kanske kan fixa det, annars blir det till att åka och hyra biltrailer igen och ta sig iväg...:crazy:

Har du någon bild på hur din är svetsad? Alltid kul med idéer och inspiration :banana:

Nä har ingen bild ännu :o
Men vi tog vinkelslipen och plockade bort ringarna till bakselen och sedan svetsade vi dit dem där vi mätt ut att de borde passa. Sedan lackade vi med svart primer så det inte ska börja rosta.. Busenkelt tog max fem minuter.
Har du en händig karl så klarar han det garanterat...

Åh mamma mia... nu vill jag ju ha den ÄNNU mer...:eek:

Om man skakar på spargrisen så kanske... näää det funkade inte. Men om ett par år så bör jag ha råd!

Åh, jag vet hur det känns! :crazy: Jag fick spara lääänge jag med, fast nu har jag ett annat problem...vagnen finns ju i mindre storlekar också, så nu vill jag ju ha en till våra ponnier med, då blir det 12.000:- till! :eek: Men det får nog vänta....ska hämta min nya transport på fredag, så nu är jag pank! :o Veronica är i shoppartagen nu....:D

Nä har ingen bild ännu :o
Men vi tog vinkelslipen och plockade bort ringarna till bakselen och sedan svetsade vi dit dem där vi mätt ut att de borde passa. Sedan lackade vi med svart primer så det inte ska börja rosta.. Busenkelt tog max fem minuter.
Har du en händig karl så klarar han det garanterat...

Jo, han är så händig så, en raggar kille som är lastbils mekaniker, så han är och skruvar och svetsar på det mesta. Samma sak med pappa, kylmontör som alltid har svetsen med sig, så det är ju egentligen ganska lätt....det är bara det att jag är så nojjig över min nya rockard!! :eek::o TÄNK om det blir en endaste liten skråma på den, eller om svetsningen inte blir riktigt bra....åh, då får jag dödsångest! :o:D

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 966
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag sitter här och kokar av ilska. Jag gör det ibland, men vågar aldrig bli arg på personen som orsakar min känsla utan låter istället...
2
Svar
36
· Visningar
2 451
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka