Nya regler för hundtransport för kennel/hundverksamheter

Migo

Trådstartare
En fågel viskade i mitt öra att det plötsligt krävs transportörutbildning och specialbesiktat fordon för att få transportera hund om du driver hundverksamhet eller håller på med hundavel. Nån som vet mer om detta? Har inte Hundsport Special, så kan inte läsa artikeln...

Var går då gränsen för när myndigheterna börjar kräva ett transportörstillstånd?

Jo, det krävs att du har en rörelse som bedriver näringsverksamhet

Står ju ganska omfattande i artikeln, men där är väl det väsentliga.

Som sagt har jag INTE tidningen, och kan därför inte läsa artikeln. Därför jag frågar efter andra källor :idea:
Om du känner någon som är medlem i skk så ska man kunna läsa special på nätet med en kod på baksidan av hundsport, tyvärr står det inget på min senaste hundsport..

Det gäller de som föder upp för ekonomisk vinning. Således de som driver bolag och är bokföringsskyldiga samt momsredovisningsskyldiga.
Det krävs att man driver en näringsverksamhet.

Det gäller de som föder upp för ekonomisk vinning. Således de som driver bolag och är bokföringsskyldiga samt momsredovisningsskyldiga.
Det krävs att man driver en näringsverksamhet.

Jag driver näringsverksamhet med mina hundar och min kennel är en del av den, även om uppfödning inte är min huvudsakliga syssla i verksamheten. Alltså omfattas jag. Har dock fått reda på att skåp utan burar är helt okej, så länge det finns ventilation, egen fläkt, värmekälla på vintern samt skylt om djurtransport. Alltså behöver jag inte byta bil än...

Blir som med skogshästarna - ska man hårdra det så är det samma med det att det ska vara behörigheter och lämplighetsbesiktade fordon mm. De låter som de strävar efter att ta med fler och fler djurslag i samma regelverk.
Vd står det på Jordbruksverkets infosida?

Nej, jag tror att all näringsverksamhet med hund omfattas, även om du "bara" är instruktör... Men som sagt, helt hopplöst att hitta konkret information!

Det är ju HELT galet om det skulle vara så, men tyvärr skulle det inte förvåna mig om det skulle vara så.... Det är ju liksom lite skillnad om någon som har näringsverksamhet a la "rullande hunddagis" eller liknande måste följa särskilda bestämmelser, men infatta enstaka instruktörer med....?

Jag har frågat runt lite, men har inte hört något konkret från någon som man kan läsa om.

Det är ju HELT galet om det skulle vara så, men tyvärr skulle det inte förvåna mig om det skulle vara så.... Det är ju liksom lite skillnad om någon som har näringsverksamhet a la "rullande hunddagis" eller liknande måste följa särskilda bestämmelser, men infatta enstaka instruktörer med....?

Jag har frågat runt lite, men har inte hört något konkret från någon som man kan läsa om.

Precis... Jag har ju min helt vanliga personbil, och en hund. Så han får åka med den om vi ska köra och bada, men när han är med på kurs (som jag får betalt för) eller utbildning (som utökar min egen kursverksamhet) behöver jag skaffa en bil till?! :crazy:

Jag tänkte också på "hämta hund"-verksamheter, det låter absolut bra om de har krav på sig, men då handlar det ju om just transporter av en ganska stor mängd hundar... Ska höra om någon bekant vet något mer - vi är nog många som inte känner till detta om det är så att vi innefattas!

Hos jordbruksverket står det att det behövs tillstånd vid ekonomisk verksamhet. Det nämns ett antal exempel på sådan som inte är kopplad till hund, men som sista exempel kommer verksamhet som kräver tillstånd enligt 16§ djurskyddslagen. http://www.jordbruksverket.se/amnes...kverksamhet.4.207049b811dd8a513dc8000992.html

Dock finns det diverse undantag och en gränsdragning mot hobby. En del kan utläsas av följande frågor och svar:

Jag är B-tränare och kör hästar som jag antingen äger helt
själv eller är delägare i. Det blir väl några hundra tusen
kronor per år. Vad gäller för mig?

De flesta B-tränares verksamhet är att betrakta som hobby/amatörverksamhet. Är
dock verksamheten så omfattande att den ger en betydande del av inkomsten,
betraktas den som yrkesmässig och transportörstillstånd, godkänd bil och
kompetensbevis krävs. Det är alltid den enskilde utövarens ansvar att bedöma i vilken
kategori verksamheten hamnar.

Jag tävlar på hobbynivå. Nu ska vi åka till Danmark med
våra hästar på en internationell tävling. Vad gäller?

Eftersom bedömningarna av EU:s förordning om transport av djur kan variera mellan
länder, måste man inför transporter utomlands ta reda på vilka regler och riktlinjer
som gäller i respektive land. Om det är en FEI-tävling (läs mer på www.fei.org)
räknas den inte som en hobbytävling i Danmark och om du kör hästarna själv, måste
du ha transportörstillstånd, godkänd bil och kompetensbevis.

Enligt en samlad information om den från Kalmar länsstyrelse, så behövs tillståndet i följande fall vad gäller hund:
Tillstånd behövs för att:

• Hålla tio eller fler hundar eller katter äldre än tolv månader
  • Föda upp tre eller fler kullar per år
  • Upplåta tre eller fler hundar eller katter per år
  • Sälja hundar eller katter från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
  • Sälja tre eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning
  • Förvara eller utfodra fyra eller fler hundar eller katter, till exempel hundpensionat och omplaceringshem
  • Använda hundar eller katter i yrkesmässig verksamhet

Det står också att:
Exempel på tillståndspliktiga verksamheter är ridskola, inackorderingsstall, zoobutik, hund- och kattuppfödning, pensionat, hunddagis med mera.

Citat kopierat från: http://www.lansstyrelsen.se/Kalmar/sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/tillstand-enligt-16-§-djurskyddslagen.aspx

Senast ändrad:
Jag har läst artikeln i Hundsport special och jag tror att SKK har övertolkat Jordbruksverkets transportregler. Jag har tolkat det precis som du när jag läser på Jordbruksverkets sida. Där finns inget nämnt om hund specifikt någonstans. Det enda som tyder på att kennelverksamhet också ingår under reglerna är just verksamheter där paragraf 16 tillstånd krävs.

Jag driver själv en hundverksamhet (hundfysioterapeut) och har kenneln i verksamheten men jag tar bara en kull om året och jag kan ju säga att den delen av verksamheten definitivt inte genererar någon vinst…

OM dessa nya regler skulle gälla även mig så betyder det inte bara att jag måste skaffa transportörstillstånd och få bilen godkänd utan också att VARJE resa med hundarna, alltså varje jäkla gång jag åker ut med hundarna i skogen (minst en gång per dag), så ska följande transporthandlingar vara med; handlingar som visar djurets ursprung och ägare, avsändningsort, datum och tid för avsändning, avsedd bestämmelseort och förväntad transporttid. Helt absurt. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 831
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 100
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar