Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var går då gränsen för när myndigheterna börjar kräva ett transportörstillstånd?
Jo, det krävs att du har en rörelse som bedriver näringsverksamhet
Som sagt har jag INTE tidningen, och kan därför inte läsa artikeln. Därför jag frågar efter andra källorStår ju ganska omfattande i artikeln, men där är väl det väsentliga.
Menade att jag tänker Inte sitta och skriva av hela artikelnSom sagt har jag INTE tidningen, och kan därför inte läsa artikeln. Därför jag frågar efter andra källor
Men det har jag ju aldrig frågat om heller?Menade att jag tänker Inte sitta och skriva av hela artikeln
Om du känner någon som är medlem i skk så ska man kunna läsa special på nätet med en kod på baksidan av hundsport, tyvärr står det inget på min senaste hundsport..Som sagt har jag INTE tidningen, och kan därför inte läsa artikeln. Därför jag frågar efter andra källor
Det gäller de som föder upp för ekonomisk vinning. Således de som driver bolag och är bokföringsskyldiga samt momsredovisningsskyldiga.
Det krävs att man driver en näringsverksamhet.
Det gäller de som föder upp för ekonomisk vinning. Således de som driver bolag och är bokföringsskyldiga samt momsredovisningsskyldiga.
Det krävs att man driver en näringsverksamhet.
Nej, jag tror att all näringsverksamhet med hund omfattas, även om du "bara" är instruktör... Men som sagt, helt hopplöst att hitta konkret information!
Will do!
Hör av dig om du hittar mer info, är du snäll?
Nej, jag tror att all näringsverksamhet med hund omfattas, även om du "bara" är instruktör... Men som sagt, helt hopplöst att hitta konkret information!
Det är ju HELT galet om det skulle vara så, men tyvärr skulle det inte förvåna mig om det skulle vara så.... Det är ju liksom lite skillnad om någon som har näringsverksamhet a la "rullande hunddagis" eller liknande måste följa särskilda bestämmelser, men infatta enstaka instruktörer med....?
Jag har frågat runt lite, men har inte hört något konkret från någon som man kan läsa om.
Jag är B-tränare och kör hästar som jag antingen äger helt
själv eller är delägare i. Det blir väl några hundra tusen
kronor per år. Vad gäller för mig?
De flesta B-tränares verksamhet är att betrakta som hobby/amatörverksamhet. Är
dock verksamheten så omfattande att den ger en betydande del av inkomsten,
betraktas den som yrkesmässig och transportörstillstånd, godkänd bil och
kompetensbevis krävs. Det är alltid den enskilde utövarens ansvar att bedöma i vilken
kategori verksamheten hamnar.
Jag tävlar på hobbynivå. Nu ska vi åka till Danmark med
våra hästar på en internationell tävling. Vad gäller?
Eftersom bedömningarna av EU:s förordning om transport av djur kan variera mellan
länder, måste man inför transporter utomlands ta reda på vilka regler och riktlinjer
som gäller i respektive land. Om det är en FEI-tävling (läs mer på www.fei.org)
räknas den inte som en hobbytävling i Danmark och om du kör hästarna själv, måste
du ha transportörstillstånd, godkänd bil och kompetensbevis.
Hund och katt
Tillstånd behövs för att:
- Hålla tio eller fler hundar eller katter äldre än tolv månader
- Föda upp tre eller fler kullar per år
- Upplåta tre eller fler hundar eller katter per år
- Sälja hundar eller katter från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
- Sälja tre eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning
- Förvara eller utfodra fyra eller fler hundar eller katter, till exempel hundpensionat och omplaceringshem
- Använda hundar eller katter i yrkesmässig verksamhet
Exempel på tillståndspliktiga verksamheter är ridskola, inackorderingsstall, zoobutik, hund- och kattuppfödning, pensionat, hunddagis med mera.