Sv: Nya regler för hästsläp?
Som sagt nu är det nya turer igen tror det står bla på tidningen ridsports sida.
Förnärvarande görs tolkning på lagen från svensk sida att det ENBART gäller ÅKARE alltså de som transporterar hästar MOT BETALNING.
Så alla "vanliga" hästägare momspliktiga eller ej verkar kunna andas ut tillsvidare.
Fast om jag ska vara ärlig så när det gäller tolkning av lagar och regler så liter jag mer på myndigheten som ska göra det än en tidning. Vilken det än är.
Så här står det på Jordbruksverkets hemsida om EG 1/2005:
"Registrering av transportör
Varje transportör som transporterar djur i samband med en ekonomisk verksamhet ska vara registrerad hos Jordbruksverket. Registreringen gäller i fem år och kostar 800 kronor.
Om man har annat än hobbyverksamhet - alltså i någon typ av företag räknas det som ekonomisk verksamhet och man ska följa EG 1/2005. Om man sedan behöver tillstånd som transportör avgörs av omfattningen av transporterna.
Undantagna är transporter:
- till veterinär
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km
Har man transporter så att säga mer i företagskonceptet (t ex ofta till tävlingar, inköp/uppfödning/slakt, betäckning etc) det vill säga det blir mer än enstaka transporter, måste man ha transportörstillstånd.
Du måste alltså vara registrerad som transportör när du tar betalt för att köra djur eller regelbundet kör dina egna djur i ett företag.
Transportbolag med flera anställda chaufförer behöver bara registrera själva bolaget.
Den som kör/sköter hästarna behöver ett kompetensbevis från och med 5 januari 2008.
Det är viktigt att ha detta bevis i tid då man åker utomlands, annars kan man kan få böter. Inom Sverige räcker det, vid en kontroll under 2008, att man visar att man är anmäld till en kurs under året."
Se är det ju upp till var och en att avgöra om faller under hobby och/eller enstaka eller om man ska räknas ha ett företagskoncept. Detta innebär ju inte att Jordbruksverkets definitioner sammanfaller med t ex Skattemyndighetens om vad som är hobby eller företag.