Nya regler för hästsläp?

V

Valkyriaa

Jag är lite förvirrad just nu. Har fått höra att det kommer en ny lag i Januari som innebär att man måste ha tillstånd för att få köra hästtransport.. men detta gäller bara företag va? Eller har jag fel?
Vi som privatpersoner kan köra vidare utan något speciellt tillstånd utöver det vanliga körkortet om jag förstått det hela rätt?
Vill bara ha en bekräftelse :idea:

Sv: Nya regler för hästsläp?

Jag undrar också, dessutom undrar jag vart man vänder sig om man som jag ev behöver det här tillståndet.

Vad jag förstår av det som står skrivet...
...så gäller dessa regler för personer som driver
företag som tex...transportfirmor av häst...tävlingstall...mm.
Annars verkar det för dom som har häst som hobbyverksamhet(för dig som har häst för din egen skull inte för att tjäna pengar på dom)...
...att det är bara är att köra på som vanligt.
Rätta mig gärna om jag har fel...:D

MEN det verkar ju som så att om du kör till tävlingar, säg ett par ggr per månad så ska du ha det.....Visst är det konstigt när det gällde passen fick det ta hur j**la lång tid som helst men nu vips ska man har förarbevis före Januari 2008...har inte hört talas om detta överhuvudtaget:cool:

Fast precis som med passen så är det faktiskt inte nytt.

Men fortfarande lite luddigt vem det gäller.

Vinner man prispengar på tävlingarna så gäller det troligen en själv.

Men det kommer ta tid innan regelverket är uppspaltat och det kommer behövas ett par domar innan det är hyffsat säkert vad som gäller.

Min ena ponny tillhör ett företag och är tänkt att avlas på i framtiden.

Tack vare (hmm) det så ska min transport bli godkänd så fort Miljö och Hälsa har tid (ska köra först till våren så det är ingen panik) och så ska jag gå kompetensbevis-kursen i januari.

Fast precis som med passen så är det faktiskt inte nytt.

Men fortfarande lite luddigt vem det gäller.

Vinner man prispengar på tävlingarna så gäller det troligen en själv.

Men det kommer ta tid innan regelverket är uppspaltat och det kommer behövas ett par domar innan det är hyffsat säkert vad som gäller.

Min ena ponny tillhör ett företag och är tänkt att avlas på i framtiden.

Tack vare (hmm) det så ska min transport bli godkänd så fort Miljö och Hälsa har tid (ska köra först till våren så det är ingen panik) och så ska jag gå kompetensbevis-kursen i januari.

Anade det, antagligen har jag legat gömd under en sten eller så hela året bara, ska sätta mig in detta omgående känns det som :rofl::D

Lägg märke till att om man inte ska köra utomlands så räcker det under 2008 att man är anmäld till en kommande utbildning. Man behöver alltså inte vid en kontroll ha genom gått utbildningen men man ska då istället ha en kursanmälan med sig till en kommande kurs.

MEN det verkar ju som så att om du kör till tävlingar, säg ett par ggr per månad så ska du ha det.....Visst är det konstigt när det gällde passen fick det ta hur j**la lång tid som helst men nu vips ska man har förarbevis före Januari 2008...har inte hört talas om detta överhuvudtaget:cool:

Då får du se till att åka på en tävling varje månad..:p
Nä men det verkar ganska luddigt...min sambo som brukar vara chafför åt mig och hästen läste igenom detsom stod på hemsidan också.
Han tyckte det verkade hel knasigt han med...:angel:

*KL*
Och nu är det under utredning igen vad som gäller, och senaste bollen nu är att tills vidare skall det bara gälla åkare alltså de som transporterar häst mot betalning. Tydligen har även i af Tyskland också nu valt att tolka det så.
Hade ju varit bra om de hade sett till att tolka vad som gäller innan en massa människor anmält sig till dyra utbildningar.

Tack för alla svar!
Svarar till alla:

Verkar som det iaf är så att "privatpersoner" kan pusta ut och fortsätta köra utan tillståndet, hoppas det förblir så :)
Vi får väl vänta och se vad som händer..

Vet bara att de kostar ca 2500-3000kr men att de såsmåning om ska bli möjligt vid datorn och kostar då ca 500kr. resten är lite luddgt tycker jag med men de kommer nog bli så att de ska gälla alla tillslut.

Om du är momspliktig och kännar på det var det nog? antingen hästfocus, stallmagasinet eller hästmagasinet som hade ett reportage om det.

Om du är momspliktig och kännar på det var det nog? antingen hästfocus, stallmagasinet eller hästmagasinet som hade ett reportage om det.

Som sagt nu är det nya turer igen tror det står bla på tidningen ridsports sida.

Förnärvarande görs tolkning på lagen från svensk sida att det ENBART gäller ÅKARE alltså de som transporterar hästar MOT BETALNING.
Så alla "vanliga" hästägare momspliktiga eller ej verkar kunna andas ut tillsvidare.

Som sagt nu är det nya turer igen tror det står bla på tidningen ridsports sida.

Förnärvarande görs tolkning på lagen från svensk sida att det ENBART gäller ÅKARE alltså de som transporterar hästar MOT BETALNING.
Så alla "vanliga" hästägare momspliktiga eller ej verkar kunna andas ut tillsvidare.

Fast om jag ska vara ärlig så när det gäller tolkning av lagar och regler så liter jag mer på myndigheten som ska göra det än en tidning. Vilken det än är.
Så här står det på Jordbruksverkets hemsida om EG 1/2005:

"Registrering av transportör
Varje transportör som transporterar djur i samband med en ekonomisk verksamhet ska vara registrerad hos Jordbruksverket. Registreringen gäller i fem år och kostar 800 kronor.
Om man har annat än hobbyverksamhet - alltså i någon typ av företag räknas det som ekonomisk verksamhet och man ska följa EG 1/2005. Om man sedan behöver tillstånd som transportör avgörs av omfattningen av transporterna.
Undantagna är transporter:
- till veterinär
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km

Har man transporter så att säga mer i företagskonceptet (t ex ofta till tävlingar, inköp/uppfödning/slakt, betäckning etc) det vill säga det blir mer än enstaka transporter, måste man ha transportörstillstånd.

Du måste alltså vara registrerad som transportör när du tar betalt för att köra djur eller regelbundet kör dina egna djur i ett företag.

Transportbolag med flera anställda chaufförer behöver bara registrera själva bolaget.

Den som kör/sköter hästarna behöver ett kompetensbevis från och med 5 januari 2008.
Det är viktigt att ha detta bevis i tid då man åker utomlands, annars kan man kan få böter. Inom Sverige räcker det, vid en kontroll under 2008, att man visar att man är anmäld till en kurs under året."

Se är det ju upp till var och en att avgöra om faller under hobby och/eller enstaka eller om man ska räknas ha ett företagskoncept. Detta innebär ju inte att Jordbruksverkets definitioner sammanfaller med t ex Skattemyndighetens om vad som är hobby eller företag.

Inte heller litar jag på Ridsportsförbundet gentemot Jordbruksverket. Det som står där verkar ju vara hans personliga åsikt. Tror inte den hjälper pm någon skulle få för sig kontrollera. Kanmycket väl tänka mig att det kommer att göras kotroller på tävlingsplatser där många är samlade.

Det är ett EU direktiv som ska införlivas i svensk lag och det stora problemet är att EU ej har definierat ekonomisk verksamhet och komersiell, så att alla länder tolkar direktivet på samma sätt. Länderna får också ha en hårdare lagstiftning, men ej en mildare än vad direktivet säger.
Jag hade inte åkt över till t ex Danmark om jag ej hade kompetensbevis, de har tolkat att alla hästar, hobby eller ej, som tranporteras till tävling eller träning kan höjas i värde och sett det som ekonomisk verksamhet. I Danmark finns det kontrollanter som enbart arbetar med at kontrollera djurtransporter på vägar och även på tävlingar och man kan få böter eller fängelse vid överträdelse.
Jag vet att det är på gång ett samarbete mellan de nordiska länderna om att ha samma regler där iaf, men när vet jag ej.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 691
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 209
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25