ameo
Moderator
det kanske är bättre att ställa den frågan till jordbruksverket direktUndrar fortfarande över detta...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det kanske är bättre att ställa den frågan till jordbruksverket direktUndrar fortfarande över detta...
Mina kommer inte att göra det. Håller på att bygga stall/lösdrift på vår relativt stora villatomt.Och vilka hästar bor inte på en jordbruksfastighet?
Det kan ju inte vara så många?
Vad tycker kommunen om det?Mina kommer inte att göra det. Håller på att bygga stall/lösdrift på vår relativt stora villatomt.
Vad tycker kommunen om det?
Vad gäller t.ex. gödselhantering och grannar?
Nej visserligen, men det finns krav från Kommunerna på gödselhantering och det är svårt att uppfylla med en mindre mark. Och ofta ligger villor i klungor även i lantlig miljö.Villa betyder ju nödvändigtvis inte inne i ett kvarter iofs.
Väldigt många fastigheter som idag inte är gårdar var det en gång i tiden men styckades av, ofta på 80-talet och de ligger inte närmare varandra än vanliga gårdar. På många av dessa ställen bor det idag hästar och de beskrivs gärna som hästgårdar vid försäljning. Stall finns och en liten plätt mark.Nej visserligen, men det finns krav från Kommunerna på gödselhantering och det är svårt att uppfylla med en mindre mark. Och ofta ligger villor i klungor även i lantlig miljö.
Väldigt många fastigheter som idag inte är gårdar var det en gång i tiden men styckades av, ofta på 80-talet och de ligger inte närmare varandra än vanliga gårdar. På många av dessa ställen bor det idag hästar och de beskrivs gärna som hästgårdar vid försäljning. Stall finns och en liten plätt mark.
Nej visserligen, men det finns krav från Kommunerna på gödselhantering och det är svårt att uppfylla med en mindre mark. Och ofta ligger villor i klungor även i lantlig miljö.
Någonstans i bakhuvudet snurrar siffran "minst 4 ha" för att få klassas som jordbruksfastighet. Jag är lite osäker, men om det är så är det ju rätt vanligt med hästgårdar som är mindre än 4 ha.Det finns många s.k. hästgårdar som är klassade som bostadsfastigheter (med utrymme för kompletterande hobbyverksamhet) som är på några hektar. Man har i flera omgångar lättat på regler/praxis för hur man ser på bostadsfastigheter som har mer mark än en "vanlig villatomt" inom fastighetsbildningen.
Samtidigt har man också höjt gränsen för minsta areal som krävs för att få klassas som jordbruksfastighet.
Det är vad som gäller för EU-stöd i varje fall.Någonstans i bakhuvudet snurrar siffran "minst 4 ha" för att få klassas som jordbruksfastighet. Jag är lite osäker, men om det är så är det ju rätt vanligt med hästgårdar som är mindre än 4 ha.
Ja, det kanske är den siffran jag fastnade påDet är vad som gäller för EU-stöd i varje fall.
Minst 4 ha åkermark då.
Det som gäller är att man ska minst 4 hektar jordbruksmark som kan ge gårdsstöd. Det kan vara enbart åkermark, det kan vara enbart betesmark eller en blandning av åkermark och betesmark.Det är vad som gäller för EU-stöd i varje fall.
Minst 4 ha åkermark då.
De har inga problem med det. Vi har godkänt förhandsbesked på bygget (bygglov krävs i och med villatomt). Alla närliggande grannar har ju fått säga sin mening i och med ansökan om förhandsbesked. Krav på gödselhantering gäller ju för oss på samma sätt som om vi hade haft en jordbruksfastighet. Bara för att förtydliga så ligger vår villatomt "på landet", helt omgiven av skogs- och jordbruksfastigheter.Vad tycker kommunen om det?
Vad gäller t.ex. gödselhantering och grannar?
Tänkte precis ställa samma fråga. Har inte provat med mina nyligen, men kom på igår att det är dags att prova igen.Jag väcker den här tråden. Gick precis in idag och skulle registrera mina två hästar. Det funkar inte. Inget av UELN/regnummer hittas i databasen.
Hur har det gått för andra? Har ni lyckats få in hästarna korrekt?
Har för mig att det stod något i stil med att man skulle kontakta respektive avelsförening om det inte gick att lägga in hästar.... Det spelade verkligen inte roll hur jag än försökte med mina hästars nummer. "Fel format", fick jag tillbaka hela tiden. Har du hunnit testa nu? Skulle vara intressant att höra om du lyckas !Tänkte precis ställa samma fråga. Har inte provat med mina nyligen, men kom på igår att det är dags att prova igen.
Om det inte funkar verkar det ju tydligen svårt att fixa databasen .
Inte testat ännu. Men skulle inte de ta det med avelsföreningarna?Har för mig att det stod något i stil med att man skulle kontakta respektive avelsförening om det inte gick att lägga in hästar.... Det spelade verkligen inte roll hur jag än försökte med mina hästars nummer. "Fel format", fick jag tillbaka hela tiden. Har du hunnit testa nu? Skulle vara intressant att höra om du lyckas !