Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och vilka hästar bor inte på en jordbruksfastighet?Fast reglerna om att registrera anläggning gäller för alla, även för oss som inte har jordbruksfastighet.
Min fastighet är inte en jordbruksfastighet. Har ridbana och lösdriftOch vilka hästar bor inte på en jordbruksfastighet?
Det kan ju inte vara så många?
De svenska rättsprinciperna är att du är skyldig att känna till lagarna för det du företar dig - oavsett om det är inom ramen för en yrkesverksamhet eller som en hobby. Det borde väl alla som t.ex. äger en fastighet, djur eller vistas i trafiken känna till?Fast reglerna om att registrera anläggning gäller för alla, även för oss som inte har jordbruksfastighet.
Gissar att många smågårdar inte är jordbruksfastighet.Och vilka hästar bor inte på en jordbruksfastighet?
Vad är rätt håll och vem borde göra det?
Så länge en inte finns i något register över hästar/hästägare/hästgårdar så finns ju inget sätt att kunna skicka ut riktad information ens om någon skulle vilja...
Och vilka hästar bor inte på en jordbruksfastighet?
Fast det finns ju? Hen som har swb är med i det registret. Jag som har andra raser finns med i SH:s register och swf:s.
Sen har hen haft besök av myndigheter tidigare för koll av verksamheten, så uppenbarligen vet ju nån myndighet om att det finns hästar på gården.
Ingen av avelsorganisationerna är ju någon myndighet.
Ja det är där det knasar för mig med! Men, då är det väl bara att vänta och se då om det fungerar senMen, det kan vara problem att registrera hästar födda före 2009 än så länge.....
Om jag förstod rätt ska detta korrigeras mellan 22-25mars. Så jag har registrerat min anläggning men inga hästar. De två (av tre) jag provade gick inte, och till slut hittade jag information om att något var fel med hur idnr var inlagda på en del av de hästarna...
Det är bara att gå in på Jordbruksverket och registrera. Följ anvisningarna.
Det är det @Cattis_E skriver om som är problemet.Skrolla ner lite här: https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/hastar/hastpass-och-registrering-av-hastar
(Första resultatet när jag googlar ”jordbruksverket registrera häst”)
Nä, men samarbete verkar ju finnas iom mailen som skickats ut?
Jag har fått mail om detta från SWB men det är för att jag är medlem. De skickar inte mail till alla som äger en SWB.Nä, men samarbete verkar ju finnas iom mailen som skickats ut?
Vem skulle ha gett infon till dig?Jag har inte fått någon som helst info om det. Jag hyr ett stall på gården där jag även hur min bostad. Ägaren har även en häst och kommer absolut inte att registrera någonting. Jag kommer inte heller göra det så länge det inte går att se till att man inte är sökbar för allmänheten eller jag får ett viteshot. Inget fel på stallet eller djurhållningen ur varken djur- eller miljösynpunkt så det får de gärna komma och kontrollera bäst de vill.
Jag är också medlem i SWB och många verkar ha fått info därifrån.Vem skulle ha gett infon till dig?
Beror helt på förutsättningarna skulle jag säga. Det går säkert utmärkt att dela register på fastigheter där det finns djur om det tex skulle uppstå en allvarlig kris med efterföljande matbrist. Staten har redan med rådande lagstiftning rätt stora möjligheter att avliva folks djur om det anses nödvändigt.Myndigheter får inte dela register hur som helst mellan varandra
Men ”viktiga” lagändringar brukar det ju utgå ordentliga kampanjer kring när de sker tex zebralagen. (Nu förstår jag iof att denna inte anses som viktig på det sättet eftersom det knappast blir stora samhälleliga konsekvenser om den inte följs).De svenska rättsprinciperna är att du är skyldig att känna till lagarna för det du företar dig - oavsett om det är inom ramen för en yrkesverksamhet eller som en hobby. Det borde väl alla som t.ex. äger en fastighet, djur eller vistas i trafiken känna till?
Men det här har ju varit i tidningar osv i flera månader nu innan?Men ”viktiga” lagändringar brukar det ju utgå ordentliga kampanjer kring när de sker tex zebralagen. (Nu förstår jag iof att denna inte anses som viktig på det sättet eftersom det knappast blir stora samhälleliga konsekvenser om den inte följs).
Visst har man en skyldighet att känna till lagar men i praktiken är det nog ingen som inte jobbar med eller har specialintresse för juridik som läser varandra ändring som görs. Hade det ansetts som normalt så skulle garanterat grundskolan få ha många timmar i läroplanen för att lära barnen läsa och tolka lagtext.