Sv: Nya modeller bomlöst?
Det kan du absolut!
Nu har jag faktiskt inte hunnit rida ut något i min, men det ända jag kan tänka mig är att man inte sitter lika djupt som i en stocksadel. Den är grymt bekväm att rida i så på en långtur skulle jag hundra gånger hellre ha Chezz-sadeln än vilken bomsadel som helst!
Westernfilt kan du ha under om du vill. (Visst pratar vi om Chezz Iberica, spanska modellen alltså, eller finns det fler modeller jag missat?) Annars funkar det bra med vanligt schabrak. Jag använde webbers för att jag inte gillar att ha spännet under låret och på vanliga läder blir det fler remmar även om man drar ner spännet. Men det är en smaksak också. Helst ska man ha en sadelgjord med spännena vinklade utåt eftersom stropparna är vinklade. Jag har inte det och det har funkat ganska bra ändå, men jag tror det skulle bli mer praktiskt och bekvämare för hästen om spännena är formade som ett V.
För mig var den inte så stabil med bra stöd men då har jag en väldigt vinglig och sitskänslig häst, den reagerar på minimala sitsförändringar och är samtidigt väldigt rörlig så jag måste hela tiden försöka "sitta kvar" och nästan stoppa upp en del av höftrörelserna (ffa i sidled) vilket kräver en hel del i traven på volter t ex.
Sen så har ju jag motsvarande ca 16,5" på Españolan och denna motsvarar ca 17,5" vilket ju säger sig självt att jag har mer direktkontakt av fram- och bakvalv i den förstnämnda = mer stöd. Sen vägrar jag rida med knästöden för att jag inte tyckte dom hamnade vid låren för mig utan i princip vid knäna. Dom var nog lite stora för mina ganska korta ben. Den är ganska stabil utan knästöden också men jämfört med en vanlig dressyrsadel med bom t ex så kräver det ändå lite mer stabilitet i ryttaren.
Ett gott betyg var att när hästen kastade sig åt sidan oförberett från min sida så kanade visserligen sadeln lite åt sidan (jag spänner gjorden väldigt löst!
bara så jag klarar att ta mig upp med pall) men framvalvet tog emot från att jag skulle trilla framåt på näsan när den sen tvärstannade. Det är mer än man kan säga om min gamla dressyrsadel där jag hade legat i sanden efter det kastet.
Den väger inte så mycket. 5kg kanske? Det känns inte särskilt tungt iaf. Jag själv har inte ridit i bomsadlar på så länge att jag höll på att få en chock när jag skulle lyfta stallkompisens hoppsadel! Kändes som att den vägde iaf 10 kg!
T o m españolan känns tung i jämförelse men den väger nog bara ett par kg mer än Chezz.
På min häst tycker jag den ligger stabilt, med hänsyn till att jag som sagt spänner gjorden ganska löst. Det gör jag
för att jag ibland klantar mig och sadlar lite snett eller råkar dra sadeln aningens snett vid uppsittningen även om jag spänt ganska hårt. Med skillnaden att har jag gjorden hårt spänd så tycker jag den blir omöjlig att trampa rätt igen (oavsett sadel alltså). När jag har den löst spänd så ligger den på sin plats (bortsett från vid sidokast eller om jag sitter väldigt snett och drar den åt sidan med oflit).
Stiglädren under kåpan är mycket mer bekvämt än stiglädren ovanför och det nöter mindre på de synliga delarna av sadeln.