Nya modeller bomlöst?

Sv: Nya modeller bomlöst?

låter ju som Hidalgo kunde passa min skrutta perkeft då.

Har väl sågott som insett att en Chezz inte uppfyller mina krav just nu när jag söker en stabil bra sadel för att rida in min unghäst. Jag vill ha en sadel med mycket stöd. :(

låter ju som Hidalgo kunde passa min skrutta perkeft då.

Har väl sågott som insett att en Chezz inte uppfyller mina krav just nu när jag söker en stabil bra sadel för att rida in min unghäst. Jag vill ha en sadel med mycket stöd. :(

MasterBacks bomlösa är lika stabila som en bomsadel. (bara ett tips)

Denna är helt rörlig men ändå stabil och stum som en bomsadel. Vet inte hur det går ihop, men det gör det.

Jag har ju korta ben och att nå fram till och ha nytta av benstöden är för mig en bonus och ren lyx, men kunde ju använda dem och även om tyngpunkten är långt bak i min sadel, tror den är insutten så för jag har sett att andra mindre insuttna inte är lika tydliga där så kändes det som jag satt rakt på W.

Ingenting stämmer igentligen ändå kändes allt så pass bra.

Hej!

Såg att ni diskuterade chezz sadeln och har lite frågor:

Jag är ju bara skogsmulle och har nu en stocksadel som jag älskar iom det djupa sätet och stora benstöden, men den är fruktansvärd tung och svårt att sadla. Kan man rida i spansk sadel när man bara skogsmullar?
Är den stabil och ger bra stöd?
Väger den mkt?
Vad har man under? Kan man ha westernfilt eller ullpad?

Tacksam för svar :)

En fråga till
Vad har man för stigläder? Vanliga elller enkla, typ webbers?
Det ser ju lite skumt ut att stiglädren sitter under kåpan..

Det kan du absolut! :)
Nu har jag faktiskt inte hunnit rida ut något i min, men det ända jag kan tänka mig är att man inte sitter lika djupt som i en stocksadel. Den är grymt bekväm att rida i så på en långtur skulle jag hundra gånger hellre ha Chezz-sadeln än vilken bomsadel som helst! ;)
Westernfilt kan du ha under om du vill. (Visst pratar vi om Chezz Iberica, spanska modellen alltså, eller finns det fler modeller jag missat?) Annars funkar det bra med vanligt schabrak. Jag använde webbers för att jag inte gillar att ha spännet under låret och på vanliga läder blir det fler remmar även om man drar ner spännet. Men det är en smaksak också. Helst ska man ha en sadelgjord med spännena vinklade utåt eftersom stropparna är vinklade. Jag har inte det och det har funkat ganska bra ändå, men jag tror det skulle bli mer praktiskt och bekvämare för hästen om spännena är formade som ett V.
För mig var den inte så stabil med bra stöd men då har jag en väldigt vinglig och sitskänslig häst, den reagerar på minimala sitsförändringar och är samtidigt väldigt rörlig så jag måste hela tiden försöka "sitta kvar" och nästan stoppa upp en del av höftrörelserna (ffa i sidled) vilket kräver en hel del i traven på volter t ex.
Sen så har ju jag motsvarande ca 16,5" på Españolan och denna motsvarar ca 17,5" vilket ju säger sig självt att jag har mer direktkontakt av fram- och bakvalv i den förstnämnda = mer stöd. Sen vägrar jag rida med knästöden för att jag inte tyckte dom hamnade vid låren för mig utan i princip vid knäna. Dom var nog lite stora för mina ganska korta ben. Den är ganska stabil utan knästöden också men jämfört med en vanlig dressyrsadel med bom t ex så kräver det ändå lite mer stabilitet i ryttaren.
Ett gott betyg var att när hästen kastade sig åt sidan oförberett från min sida så kanade visserligen sadeln lite åt sidan (jag spänner gjorden väldigt löst! :angel: bara så jag klarar att ta mig upp med pall) men framvalvet tog emot från att jag skulle trilla framåt på näsan när den sen tvärstannade. Det är mer än man kan säga om min gamla dressyrsadel där jag hade legat i sanden efter det kastet.

Den väger inte så mycket. 5kg kanske? Det känns inte särskilt tungt iaf. Jag själv har inte ridit i bomsadlar på så länge att jag höll på att få en chock när jag skulle lyfta stallkompisens hoppsadel! Kändes som att den vägde iaf 10 kg! :crazy: T o m españolan känns tung i jämförelse men den väger nog bara ett par kg mer än Chezz.
På min häst tycker jag den ligger stabilt, med hänsyn till att jag som sagt spänner gjorden ganska löst. Det gör jag för att jag ibland klantar mig och sadlar lite snett eller råkar dra sadeln aningens snett vid uppsittningen även om jag spänt ganska hårt. Med skillnaden att har jag gjorden hårt spänd så tycker jag den blir omöjlig att trampa rätt igen (oavsett sadel alltså). När jag har den löst spänd så ligger den på sin plats (bortsett från vid sidokast eller om jag sitter väldigt snett och drar den åt sidan med oflit).

Stiglädren under kåpan är mycket mer bekvämt än stiglädren ovanför och det nöter mindre på de synliga delarna av sadeln.

Senast ändrad:

Blir en Chezz alldeles för lång för ett brett kallblod med normal manke som har 43 cm i anläggningsyta? Tänkte på den Torsion som jag pratade om i andra tråden, den låg kvar där den skulle efter en del naturklättring och trycker inte på fel ställen eftersom min sits inte belastar där och ändå är sadeln dryga 50 cm skulle jag tippa på. Då kanske en Chezz funkar trots att den blir lite lång?? Funderar vilt...

Åh, nu blev jag sugen på att köpa en :)

Hm, får bli ett efter-julen-ångest projekt :)

Jo, jag menar den spanska modellen som säljs bl a på Hippo Life.

Stocksadeln är jättestabil men väger nog om inte över 15 kg.
Vill ha en smidig sadel så hästen slipper släpa runt på både mej och tung sadel jämt.

Blev lite sugen även på Hidalgo bomlös som finns på samma sida.

Ni som har klämt både på Chezz och STs paneler i standard upplever ni någon skillnad på dem? Det är ju en stor prisskillnad och det är intressant om skillnaden på dem är lika stor.

Undrar även om någon vet om man kan stoppa ett ST Comfortjärn i en Espaniola?

Nja. Nu har jag iofs en häst med ganska lång rygg, men den är svängd (lite överbyggd bak och "lång" rumpa och ganska hög manke, ryggen i sig är rak men lite sluttande framåt) och det är annars det jag skulle vara aktsam för, att man har en svängd rygg där kanten riskerar att skava på rumpan t ex. Sadeln är ganska mjuk (formbar) i konstruktionen så att den blir för kort behöver man eg. inte fundera så mycket på. Españolan är hårdare i konstruktionen med sin läderbom, mao skulle jag vara mer noggrann med att den blir rätt eftersom det åtminstone till en början när den håller på att forma sig efter hästryggen kan trycka mer framtill eller baktill på en svängd, kort rygg.
Jag tycker nästan min sadel ligger på rumpan på hästen och han verkar inte ett dugg störd av det, jag sitter ju inte så långt bak.
Det är mer vilken rumpstorlek man har själv och hur mycket stöd i fram- och bakvalv (hur mycket egen balans och stadga man har i sitsen) jag skulle fundera på än hästryggens längd. Om den inte är så kort att ens egen rumpa i kombination med lite framvalv inte får plats - och då är det ju nästan kört oavsett! =/

lobell: vill du ha en lite billigare variant att börja med så kan jag varmt rekommendera att testa! :idea: särskilt om man ändå är på jakt efter ny sadel, onödigt att skaffa ny bara för att man byter inriktning. Det är nog betydligt större chans att den passar bra direkt så man slipper prova ut olika sadlar/vidder med en sån här än de dyrare spanska sadlarna, eller med vanlig bom för den delen.
Men tänk isf på att det är ganska stor skillnad att rida bomlöst och med bom. Så är man ganska "grön" kommer man märka att sitsen var ännu värre än man trodde att den var! :rofl: Hästen märker allt man gör i sadeln på gott och ont!

sissu:
Jag kan inte svara för hur kvalitén är i längden eftersom jag inte haft någon av mina särskilt länge. Men jag tycker standardpanelerna på ST españolan och Chezz är ganska lika. Möjligtvis att kardborren och lädret i kombination är lite störigt på chezz-sadeln, det låter ibland i kardborren när hästryggen rör sig mycket i traven t ex, men det tror jag kommer försvinna eftersom den formas =blir rörligare och jag hade nog inte tänkt på det om jag inte haft en ljudkänslig häst! :p Däremot kan man ju tyvärr inte variera panelerna som på ST´n.

Rumpa+framvalv ska nog inte vara några problem ändå eftersom det fått plats andra sadlar som legat ok...Med tanke på priset skulle man kunna ta hem en och prova och ev. sälja vidare om det inte alls funkar. Skulle ut med den bomlösa, modell bred soffa idag och när vi kom upp i trav var det nästintill omöjligt att hålla balansen när mina ben pekade rakt ut :)

Ja det kan vara värt att prova som sagt. Den är lättare att hitta en bra balanspunkt i än på en bomlös à la soffmodell, men jag skulle inte räkna med att du gratis får rätt balanspunkt eller stadig sits för det! :p
Var lite lustigt det där, efter att ha fått tänka på sitsen konstant för att hela tiden sitta och känna sig motverkad av sadeln i gamla sadeln så tyckte jag det blev plättlätt första gångerna jag red i Chezz-sadeln i jämförelse. Men sen hann jag nog anpassa mig till sadeln och slöa till, och då blev sitsen plötsligt riktigt dålig! :p Vilket märks direkt på hästen, han formar sig och styrs mycket mer av sitsen än andra hjälper vare sig jag vill det eller inte. I chezz-sadeln kan det räcka med att ett knä är någon cm för långt bak eller axeln vriden ett par cm för lite/för mycket för att det ska bli pannkaka och jag knappt kan styra hästen, samtidigt så när utgångsläget är bra då kan dom små detaljerna göra det ännu bättre. Men helt ärligt tror jag inte ens jag skulle våga låta någon annan rida min kuse i chezz-sadeln just av den anledningen. Bristen i att ha lärt sig knapparna skulle sätta igång en väldigt ond cirkel tills sadeln kanske till slut blir så sned för att man inte klarar att rakrikta hästen så i kombination med min löst spända gjord skulle dom nog glida i backen till slut! :angel:
Hamnar man väl tillräckligt fel är det svårt att hitta tillbaka igen.
Sen har jag också fått jobba mycket med stabiliteten i traven. Hästen gillar ju sadeln och känner sig fri, samtidigt som han direkt känner om matte inte är 100% med (om jag har fullt sjå att fokusera på sitsen t ex) så HAN tyckte det är en jätterolig sadel! Jag får liksom välja mellan att antingen göra ganska krävande övergångar så jag lättare kan hålla kvar sitsen och sen bryta av om man börjar tappa i balans/kroppskontroll, eller om jag ska fokusera nästan bara på sitsen och låta honom lattja på lite som han vill.
Bara liten förvarning sådär! :p För som sagt - mjukheten kan bli antingen kanon eller kalkon beroende på situationen.

En annan sån där grej om hur stor skillnad små saker kan göra: Sist jag red för tränare så hade det ändå gått ganska bra passen innan träningen, trevlig form och känslan av att kunna justera med väldigt små signaler. Så testade jag använda en liten renskinnspad framme vid manken för att förhindra att den trycker på manken (det tror jag inte att den gör, å andra sidan är marginalen inte tillräckligt stor för att jag ska vara säker). Bara den lilla ombalanseringen av sadeln gjorde att jag hamnade helt fel och plötsligt kändes det inte som att jag fick till några signaler alls. Tog en hel del övningar så hästen hamnade rätt "av sig själv" innan vi kunde börja jobba. Förhoppningsvis är inte alla hästar så känsliga!

Senast ändrad:

lobell: vill du ha en lite billigare variant att börja med så kan jag varmt rekommendera att testa! :idea: särskilt om man ändå är på jakt efter ny sadel, onödigt att skaffa ny bara för att man byter inriktning. Det är nog betydligt större chans att den passar bra direkt så man slipper prova ut olika sadlar/vidder med en sån här än de dyrare spanska sadlarna, eller med vanlig bom för den delen.
Men tänk isf på att det är ganska stor skillnad att rida bomlöst och med bom. Så är man ganska "grön" kommer man märka att sitsen var ännu värre än man trodde att den var! :rofl: Hästen märker allt man gör i sadeln på gott och ont!

Jag har bara ägt bomlösa de sista 3 sadlarna, men fick med en stocksadel med hästen. Vet att det blir lätt stolsits eller hösäck :)
Jag trivs i min stocksadel trots att det är bom, men för hästens skull vill jag ha en att variera med då den är så tung.
Min sista var tyvärr inte rätt modell för hästen, så sålde den.

Såg att de hade spanska stigbyglar oxå som jag gillade iom att de är breda i botten, jag är ju van med western, men finns det gummiplatta att köpa till tro?

Har aldrig sett några gummiplattor till spanska/portugisiska stigbyglar och då har jag spanat runt ganska mycket på såna stigbyglar på sistone. Tanken har jag fått för mig är att man får ganska bra grepp i dom ändå, har dock aldrig testat några själv (än, sjukt sugen på att köpa ett par! :p )

Hihi, du verkar ha en väldigt känslig häst men det är ju bara positivt när man får till det :)

Att det blir mycket sitsträning och balansträning har jag liksom lite räknat med, har fått lov att börja barbacka och med ridgjord på förra medryttarponnyn som inte heller hade någon bra sadel så jag är på G iaf.

Precis, men man kan göra det enkelt för sig och man kan göra det svårt för sig! :p
Att göra det svårt för sig kan ju vara bra för sin egen del att liksom tvinga sig att lära sig om man öht vill få till något vettigt.
Men i längden blir det ju så att gör man det svårt för sig själv gör man det automatiskt svårt för hästen också.
Så fick jag till slut tänka med min gamla sadel efter att först tänkt att äh, man ska kunna sitta bra i alla sadlar!
Det jag insåg då var hur mycket den hade sabbat även för hästen - istället för att behöva bolla säkert 5-10 detaljer samtidigt och få dom stämma för att få rätt inverkan så räckte det plötsligt att tänka på 1-3 signaler samtidigt. Vilket var en enorm lättnad för hästen också mot att ha en matte som får sitta och justera och korrigera både sig själv och kuse hit och dit! ;)

Med tanke på att det på en obalanserad häst underlättar med en stabil ryttare så i längden är det nog smartare med en sadel som dämpar en del av ryttarens signaler och ger ryttaren stabilitet. Det är iaf det jag själv kommit fram till efter ca 2-2½ års tragglande! :p Och nu när jag istället blivit bortskämd med sadlar där hästen känner dom små detaljerna kan jag knappt rida i andra sadlar för att man inte kan använda samma signalsystem.
Det kanske låter som världens lyxprblem, men Españolan t ex som jag hade hoppats så mycket på klarar jag knappt av att rida i (inte bara pga det iofs, men det är en stor del i helhetsupplevelsen) och nu när jag funderar på vad som ev. kan passa istället så misstänker jag att jag kommer få samma problem oavsett vilken sadel jag än väljer som är ganska fast = stabil, och det är ju stabiliteten jag är ute efter! :crazy:
(precis som jag med förra hästen provade sadlar och köpte och sålde vidare alt. lämnade tillbaka sadlar hit och dit i ett år, tills jag till slut började rata sadlarna ännu mer än att de inte passade bara för att man blivit bortskämd med känslan av att rida barbacka - trots att jag verkligen hade behövt sadel i vissa lägen! :crazy: )
DÅ kan man börja snacka om att göra det svårt för sig! :rofl:

Har aldrig sett några gummiplattor till spanska/portugisiska stigbyglar och då har jag spanat runt ganska mycket på såna stigbyglar på sistone. Tanken har jag fått för mig är att man får ganska bra grepp i dom ändå, har dock aldrig testat några själv (än, sjukt sugen på att köpa ett par! :p )

Mina spanska stigbyglar har "knottror" i själva bottenplattan för att de inte ska bli hala.

Det hade de jag såg oxå.
Får bara för mej att det ska bli halt när det är blött eller snö ute.

Hur känns de jämfört med vanliga och western?

Det hade de jag såg oxå.
Får bara för mej att det ska bli halt när det är blött eller snö ute.

Hur känns de jämfört med vanliga och western?

Jag har inte använt mina speciellt mycket så jag vet faktiskt inte. Jag gillar mina vanliga så bra att jag bara provat de spanska ett par gånger. Jag bytte till bomlös sadel i våras och ville då inte rida in mig både på en ny sadel och ny sorts stigbyglar samtidigt så jag satte mina vanliga i mässing på sadeln. De sitter kvar än. Det kanske blir byte längre fram för mig? Jag har en ful ovana att gärna sätta stigbyglarna för långt fram hela tiden så dessa bredare kanske skulle vara bra för mig?
Bra att ni tog upp detta för nu kanske jag kommer mig för att använda dem.:)

Westernstigbyglar gillar jag inte. (Tycker inte de tillåter mina fotleder att slappna av i ett naturligt läge. Det blir spänt) Men de sitter ju annorlunda fästade i stiglädren så det blir nog inte samma sak som de spanska alls.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 022
Senast: mackan
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama