Sv: Nya modeller bomlöst?
Fast min har som sagt ganska mycket manke och än så länge fungerar det bra!
Inte märkt något obehag från hästen på den biten utan tvärtom verkar han mycket mindre låst i framdel/manke (jag hade alltså en bomlös sadel innan också, så själv var jag förvånad över att jag märkde skillnad på den biten)
Däremot har han blivit mer kinkig på att spänna sadelgjorden, förmodligen för att jag måste spänna åt lite mer än vad jag har gjort tidigare för att den inte ska glida.
Har satt bossorna ganska tätt ihop framtill vilket iofs inte sägs vara bra för att det riskerar att trycka på sidorna av tornutskotten, men det verkar ok på den fronten. Iaf så ju tätare man sätter bossorna desto högre upp kommer sadeln från manken - sätter man dom brett isär då kommer sadeln ner mer på manken.
_Yggdrasil: Angående "tunnor" så är det som sagt den där biten att man får spänna gjorden i omgångar och hoppa upp från pall, annars lär den glida. Den brukar glida lite i ridningen för mig också, men då har jag en häst som gärna går ojämnt (vrider mig åt alla möjliga håll!
) och som jag t ex aldrig skulle sitta och rida runt helt barbacka på några längre stunder - skulle glida av åt sidan till slut för att jag inte kan flytta tillbaka hans höfter med mina höfter när man inte har något att ta stöd av. Den glider ju alltid åt ett och samma håll.
Pinky: Känner igen mig i det du skriver, den var mycket bättre än väntat att rida i!
Första veckan var det som en helt ny häst där det plötsligt funkade att be honom vinkla bäckenet bara genom att vinkla mitt bäcken, var lätt att hitta en bra tyngdpunkt, räckte med småjusteringar i sitsen för att "korrigera" hästen - såna justeringar som jag försökt med hela tiden men inte fått till i gamla sadeln. Och riktigt bekväm är den!
Jag testade korta stiglädren ett hål för att en kompis föreslog det för att få mina skänklar jämnare (brukar ofta sitta med mer stöd i ena stigbygeln och nästan glapp i den andra). Det var katastrof, plötsligt funkade inget alls!
Dom pass jag är noga med skänklar och rumpa så flyter det på väldigt bra, dom pass jag inte tänker på den biten kan jag inte ens styra hästen!
Så det märks vad lite man behöver göra i sadeln för att få en reaktion.