Nya modeller bomlöst?

Sv: Nya modeller bomlöst?

Det finns alltså inget koppjärn? Passar den i vidd till "alla" hästar då? Min är typ 120 grader utan nån direkt manke.

Jag har precis köpt och provridit min Chezz (supernöjd!!) - har du haft din länge, står den sig i längden, eller "säckar den ihop" med tiden, eftersom den inte har något koppjärn...?

Hmm, jag har ju inte heller haft den så länge, men jag skulle tro att det är en fördel om man har kuse med liten manke. Just den här har absolut inte "säckat ihop" men så köpte jag min nu bara för några veckor sen! ;) Däremot kommer jag behöva padda upp framme vid manken för att jämna till, den halvcm skillnad i muskelmassa på sidorna av manken gör en enorm skillnad när jag rider så hela sadeln känns sned och glider snett. Egentligen inte sadelns fel, men Españolan jag provred i gav inte alls lika stor sned-effekt upplevde jag, det räckte att trampa till i stigbygeln då och då. Slutsatsen är alltså att den är lite sladdrigare! :p

Jag känner mig inte lika stadig i den heller som i Españolan, å andra sidan tycker jag att jag har ännu snäppet bättre kontakt. Minsta lilla man gör i sitsen ger resultat direkt på hästen, märktes enorm skillnad på kusen särskilt första gångerna jag red i den. Rygglinjen blev mycket bättre!
Den känns absolut "billig" i jämförelse med de lite dyrare modeller jag provat/kikat på (inte många iofs på akademisk-sidan) bossorna satt t ex snett när jag fick hem den så jag fick justera till dom själv, kardborren kan låta ibland när man rider vilket får min häst pigg! *host* Benstöden ger jag inte mycket för, tyckte det var omöjligt att få dom i ett bra läge så efter att ha provridit med dom en gång och känt mig totalt låst plockade jag bort benstöden. Materialet ser snabbt smutsigt ut och hålen var lite olika placerade på sadelgjorddstropparna så det blir lite ojämnt om man inte gör nya hål.
Fast dom där grejerna tycker jag å andra sidan det ändå lätt kan vara värt för funktionen på sadeln om man helt enkelt inte har tillräckligt med pengar att lägga på dyrare sadlar.

bild:
uppstalld1_54345912.jpg

Jag skulle tro att den går att passa in till alla vidder, ja, sen kan man ju flytta bossorna i sidled också för att få i så bra läge som möjligt i förhållande till manken. Min kuse testade jag en wintec wide på (osäker vilket koppjärn tyvärr) som blev för smal, så ganska bred manke är det ändå. Bredden känns som mindre betydande än höjden. Dock känns den inte jättestabil i sidled vilket kan vara värt att tänka på om man har en kuse med låg och bred manke à la tunna. Min har ju ganska hög manke och sadeln glider alltid lite när jag hoppar upp, trots pall. Vilket det inte ens gjorde i förra bomlösa jag hade som också var utan koppjärn (bara om jag hoppade upp från marken eller hade spänt gjorden för dåligt).

Men återigen tycker jag ändå det är "mycket sadel för pengarna". Dom har fått med många bra detaljer också.

Senast ändrad:

hur är det med längden på sadeln då? måste man ha en häst med låååång rygg?
Och sen materialet, antar att du köpte den i "suede" leather? ska ju finnas nubuck också, det kanske håller sig renare..?

Liten knapp

Hur fungerar det med domdär flexibla läderbommarna? Hur flexibla är dom egentligen?
Dom marknadsförs ju ofta som att dom ska anpassa sig efter alla hästar, men jag köper det inte riktigt. Borde jag det?
För det låter lite väl osannolikt att en sadel ska kunna ändra form så till den milda grad om det faktiskt har en bom.

Hur är knästöden på sadeln? Är de relativt stora eller? Jag skulle vilja ha lite större knästöd till min España. Går dessa till Chezz sadeln att beställa separat?
Har du någon bild av dem när de sitter på sadeln?
(Eftersom sadlarna verkar vara nästan identliska måste stöden passa lika bra på min sadel och knästöden som hör till Españan är väldigt små)

Har faktiskt ingen koll på vilket material jag beställde, fick inte ens det alternativet! :p Jag valde helt sonika färg.
Ska prova att rengöra det sen (och hoppas på att det inte blir fult! :angel: ) för sen kommer jag ändå behöva göra ren den om den ska säljas. Kan ju meddela hur det går! :p
Min kuse har iofs ganska lång rygg för sin höjd (d-ponny) men jag tror inte att det ska göra så stor skillnad ändå med tanke på att det inte ligger tryck i biten bakom bakvalvet och bakvalvet i sig om man inte sitter i stolsits/bakvikt eller har såpass stor rumpa att man sitter inklämd mellan valven. Det är mer sitsstorleken jag själv ser som negativt eftersom jag gärna hade suttit mer "fast" mellan fram- och bakvalv för ännu bättre stabilitet. Har beställt en Española S0 nu. Den här skulle jag nog påstå motsvarar 17,5-18" beroende på hur stor rörelsefrihet man vill ha.

bigganl:
Har tyvärr ingen bild på knästöden men dom är ganska stora. För stora för min smak, därför drog jag av dom direkt! :p Men konstruktionen kanske är olika på Españan och Chezz. Tror tyvärr inte att man kan beställa endast knästöd men man kan ju kolla med tillverkare/återförsäljare.
Här är en ridbild (jag har lite för korta läder och allmänt kass sits, så inga kommentarer på det är ni gulliga! :angel: ) men det är som sagt utan benstöden. Tyckte dom kom för knasigt placerade så de bara var ivägen, hade velat ha väldigt små som man bara kan sätta framme vid låren och inte vid knäna som dom här hamnade. Går säkert att skaffa om man vill men jag tycker det funkar bra utan knästöd.
skritt1_57704541.jpg

Vad jag kan se av bilderna på Chezzsadeln så verkar den vara identisk med Españan. Det kanske är någon liten detalj som skiljer, men inget som jag kan se på bilderna i alla fall. Knästöden borde passa. Mina är så korta att de bara sitter frame vid låren och inte även längre ner, som jag skulle önska. Kan du inte ta en bild av dina? (ska se om jag har någon bild av mina) Vi kanske tom kan byta om det verkar passa oss bättre?

har du redan tröttnat på den och funderar på att sälja?

hmm, det låter som att sadeln är lite för stor för min smak. både vad gäller längden och sits-storleken för ryttaren.. Men åh, det är inte lätt att hitta en sadel som verkar ha "allt" ;) och framför allt inte bomlösa i den prisklassen..

kan fixa lite bilder ikväll. du har nog längre ben än mig (?) och då kanske det funkar bättre. För mig kändes det bara som att dom var ivägen så mina knän blev utåtvinklade à la ponnyhoppryttare! :p

annaa:
Jag köpte bara min som tillfällig lösning, handlar inte om att jag tröttnat. Dels hade jag en ok sadel innan med undantaget att den placerade mitt bäcken framåtvinklat och då när jag väl bytte ville jag liksom inte ha ett snäpp bättre, utan helst tre! ;) Men när jag väl kärat ner mig i Españolan efter att ha provridit i en så insåg jag att det var 2-3 mån leveranstid = behövde en tillfällig sadel för att inte störa sig på den gamla i flera månader till. Jag hade kollat på chezz-sadeln långt tidigare men avfärdat den för att den var one-size. Men nu i efterhand hade jag bra mycket hellre suttit med en Chezz-sadel 2 år innan jag tagit mig pengar till att köpa en dyrare/mer specialanpassad för oss än att sitta med den jag hade i 2 år som försvårade något enormt att inverka bra med sitsen! :p
= bra billigt alternativ när man inte har råd att köpa "det perfekta" utifrån ekipaget. För ska man ha något större urval att välja mellan hamnar man snarare på 12-20k i prisklass. Eller om man kanske faktiskt inte behöver mer än så - att det funkar bra med sätesstorleken (egentligen funkar den för mig också, hade jag haft bättre stabilitet i sitsen så hade jag lättare kunnat sitta kvar i samma läge oavsett storlek) och hade jag inte haft en häst som väldigt lätt flyttar mig och rör sig "mycket" både hit och dit i kombination med tokkänslig för sitsen så kroppskontrollen är ett stort krav ffa i traven, då hade det nog funkat utmärkt med en chezz även i längden.

Senast ändrad:

Mina knän är nästan längst ner på den 10 cm extra långa kåpan så när det gäller benlängden så kanske det stämmer bra.:)

Är nyfiken på Chezz men även på Hidalgo. Någon som privat Hidalgo?
Kort på Chezz i alla tänkbara vinklar önskas :D

Hur fungerar det med schabrak och sånt?

Senast ändrad:

Har precis fått hem en Chezz dressyr som ska provridas i helgen. För ögat så ligger den mycket bra, denna är beggad och lite formad redan, har dock fasta paneler och utan mockasäte, sadeln är helt rörlig och går att forma hur som åt alla håll men ändå helt stabil.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1140183_page0.html

Det mesta har åkt fram på W och han trivs verkligen inte i bomsadlar, har en tid nu ridit i en Espaniola och den ligger helt still i stort sett hur han än rör sig.

KL

Nu har jag provridit i en Chezzsadel!

De första intrycken var verkligen "sådär", eller kanske ännu något sämre. :o

Den kändes hård och plastig redan när jag bar den till bilen, jag var tvungen att spänna gjorden något hårdare än vad jag brukar för att den inte skulle snurra när jag satt upp. Den kändes otroligt HÅRD, och det var svårt att hitta rätt sittpunkt i den kände jag direkt, men då hade jag ju iofs vääääldigt mycket för långa stigläder när jag skrittade till ridhuset.
Jag kände av de höga, vassa kanterna på vulstren mot låren, är lite öm där idag, och då satt det inte ens några klossar fram på denna sadel.

Så nä, jag blev inte sugen att köpa en sådan, direkt...

Men när jag kom fram till ridhuset, hade kortat stiglädren och börjat rida så ändrade jag mig helt! :D

Jag satt som en smäck i traven, även i olika tempon. Annars kan jag bara sitta ner när vi övar lite mot samling... Galoppfattningarna har vi aldrig gjort bättre och allt bara flöt på!

Låter väldigt spännande! Blir mer och mer intresserad! Hur är det med passformen? Funkar den på riktigt vida hästar tro?

Har gjort en första liten provritt i min Chezz el. va det nu är jag har, den är mest lik en sådan iaf men utan mockasäte.

Sadeln ligger bra och trots att tyngdpunkterna inte stämmer med sadel och häst helt så fungerade det kanon. Han klev på helt lösgjord, travade galant och lätt och bråkade inget framtill som han gör när nåt inte är bra på ryggen.

Sadeln i sig är ingen direkt kvaité men va gör det så länge det fungerar när inte mycket annat fungerar!

Sadeln är hård att sitta i men ändå var den formad efter mitt underliv, min rygg och nacke känns helt OK och jag trivdes väldigt bra i den. Fick bra stöd av benstöden och upplever att jag satt i lod och rakt över hästen utan att behöva korrigera mig hela tiden som jag ofta gör i många andra sadlar.

Min har fasta ngt. stumma/hårda paneler och passar absolut bäst på breda runda/platta ryggar utan direkt manke. Det är på gränsen, går W ner i vikt så kommer den att slå mot under så det blir en pad under nästa testrunda.

Fast min har som sagt ganska mycket manke och än så länge fungerar det bra! :) Inte märkt något obehag från hästen på den biten utan tvärtom verkar han mycket mindre låst i framdel/manke (jag hade alltså en bomlös sadel innan också, så själv var jag förvånad över att jag märkde skillnad på den biten)
Däremot har han blivit mer kinkig på att spänna sadelgjorden, förmodligen för att jag måste spänna åt lite mer än vad jag har gjort tidigare för att den inte ska glida.
Har satt bossorna ganska tätt ihop framtill vilket iofs inte sägs vara bra för att det riskerar att trycka på sidorna av tornutskotten, men det verkar ok på den fronten. Iaf så ju tätare man sätter bossorna desto högre upp kommer sadeln från manken - sätter man dom brett isär då kommer sadeln ner mer på manken.

_Yggdrasil: Angående "tunnor" så är det som sagt den där biten att man får spänna gjorden i omgångar och hoppa upp från pall, annars lär den glida. Den brukar glida lite i ridningen för mig också, men då har jag en häst som gärna går ojämnt (vrider mig åt alla möjliga håll! ;) ) och som jag t ex aldrig skulle sitta och rida runt helt barbacka på några längre stunder - skulle glida av åt sidan till slut för att jag inte kan flytta tillbaka hans höfter med mina höfter när man inte har något att ta stöd av. Den glider ju alltid åt ett och samma håll.

Pinky: Känner igen mig i det du skriver, den var mycket bättre än väntat att rida i! :)
Första veckan var det som en helt ny häst där det plötsligt funkade att be honom vinkla bäckenet bara genom att vinkla mitt bäcken, var lätt att hitta en bra tyngdpunkt, räckte med småjusteringar i sitsen för att "korrigera" hästen - såna justeringar som jag försökt med hela tiden men inte fått till i gamla sadeln. Och riktigt bekväm är den! :)
Jag testade korta stiglädren ett hål för att en kompis föreslog det för att få mina skänklar jämnare (brukar ofta sitta med mer stöd i ena stigbygeln och nästan glapp i den andra). Det var katastrof, plötsligt funkade inget alls! :crazy: Dom pass jag är noga med skänklar och rumpa så flyter det på väldigt bra, dom pass jag inte tänker på den biten kan jag inte ens styra hästen! :angel:
Så det märks vad lite man behöver göra i sadeln för att få en reaktion.

Jag har Hidalgo dressyrmodellen, mitt ex har fasta paneler och den ligger inte som Chezzmodellerna eller Hidalgo med flyttbara paneler.

Den här breddar sig och lägger ner sig på. Denna modell passar bäst på breda ryggar omankade eller med små mankar. Min Espaniola tar mycket mer manke än denna trots att denna har cutback skärning.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 022
Senast: mackan
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama