Nya lagen om B-kort och släp!

Sv: Nya lagen om B-kort och släp!

Håller helt med dig.

Dock är det en känslig fråga, då det är många som vet med sig att de aldrig skulle klara kraven för att få köra sin ponny och därför slåss med allt de har för att försvara sig så fort frågan kommer upp.

Men om man inte skulle klara att ta BE ska man nog låta bli att dra runt på sin ponny.

Jag tycker att körning med släp ska ingå i vanliga körkortsutbildningen för B-kort, tex att det ska krävas en körlektion där man går igenom det viktiga.
Däremot så tycker jag att reglerna som dom är idag där lätta dåliga dragbilar har varit det enda som gällt om man inte velat lägga ut många tusenlappar på BE är fel. Även om ekipaget är tyngre med en större dragbil så är det desto stadigare med mindre risk för tex vobbel.

Bättre vore att bara släp med totalvikt på 750 kg för dras med B-kort, då slipper man också konstiga ekipage där dåliga dragbilar drar max på kroken. Att låta vanliga bilförare utan ytterligare kunskap framföra tunga ekipage är vansinne.

Just nu känns verkligen en 750-kgs gräns som en nödvändighet. Ingen ytterligare behörighet - inget tyngre släp än så.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1155745 - helt fruktansvärt att en häst ska behöva dö på det här sättet.

Jag tolkar det inte som att chaffören kört vårdslöst. Däremot lär väl ekipaget börja wobbla om endera hästen får tok-spel.
Eller, om draget börjar lossna, och drar snett.

Eller om föraren kör för fort, vilket de enligt vittnen gjort i det här fallet. Med utbildning vet man i alla fall vad som händer när man kör fortare än ekipaget pallar. Man behöver ju inte döda sin häst genom ovetskap, bättre att ha kunskapen men välja att ignorera den (det finns idioter till allt)

Fast ärligt, 100 är väl inte så fort?
Det måste ju varit nåt fel på draget, för det ska banne mig inte lossna hur som helst.

Tex den bil jag äger nu, åkte föregående ägare med genom europa med husvagn efter.
När de kom till Sverige igen och stannade på en camping bara lossnade draget från bilen.
Så jag tror inte alls det är omöjligt att felet var där, att draget lossnade.

Beror på vad du drar. Har en granne som vobblat av vägen och lagt bil och släp på taket - i 30 km/timme.

Har släpet börjat uppföra sig illa tycker jag nog det är uppenbart att 100 km/h är för fort.

Men, de kanske låg stagigt på hundra, med trygg häst i släpet och fin väg.

Börjar då draget släppa från sitt fäste pga fabrikationsfel eller utmattning så lovar jag att det börjar vingla rätt bra.

Jo, OM draget släpper så börjar det vobbla.

Men det vanligaste är faktiskt att släpet vobblar p g a skräpet bakom ratten. Mycket vanligare. Särskilt om man kör för fort blir risken för detta mångdubbelt större. Hur kan man ens överväga att köra för fort med levande last? Marginalerna minskar ju väsentligt när lasten kan börja leva om.

Fast ärligt, 100 är väl inte så fort?
Det måste ju varit nåt fel på draget, för det ska banne mig inte lossna hur som helst.

Tex den bil jag äger nu, åkte föregående ägare med genom europa med husvagn efter.
När de kom till Sverige igen och stannade på en camping bara lossnade draget från bilen.
Så jag tror inte alls det är omöjligt att felet var där, att draget lossnade.

Men har jag missat något nu, trodde att det var 80 som gäller för släp...

Men har jag missat något nu, trodde att det var 80 som gäller för släp...

Ja och ingen har sagt något annat..

Jag vet att 80 gäller för släp, men ligger mer som regel än undantag på 85-90 där vägen, underlag och trafik tillåter då bilen går bättre i den hastigheten. I 80 med släp och lastat så ligger bilen och skiftar mellan 5:an och 6:ans växel hela tiden då ingen av varvtalen på växlarna blir optimala. Går man man upp på 85-90 så ligger varvtalen stilla och växeln ligger kvar på 6:an hela tiden. Om vägen, underlaget och trafiken inte tillåter den hastigheten så blir det att gå ner på 75km/h och 5:ans växel.
Så jag kör hellre 5-10km/h för fort på bra vägar där hastigheten är över 80km/h om det funkar för ekipaget så man slipper hoppa mellan växlarna eller ligga på onödigt höga eller låga varv. Är hastigheten 80 och lägre hålls självklart den hastigheten. Så jag gör ett medvetet val på att köra 5(oftast)-10 km för fort då hela ekipaget går bättre i den hastigheten. Släpet ligger som ett stykjärn på vägen i de hastigheterna så jag ser inget problem i det.

Senast ändrad:

Skriver det här också..jag tycker det händer för ofta :crazy:

Jag tror på utbildning av körskola, alternativt obligatorisk kurs likt riskettan för att få köra släp överhuvudtaget, främst hästtransport. För min del hade det gärna även fått ingå i själva uppkörningen..Det är en del jag saknade och tyckte var konstigt att det inte ingick när jag tog körkort. Det finns ju mycket som kan gå snett när man kör med släp oavsett om det är tomt eller lastat. Finns säkert de som inte ens vet hur man kontrollerar att släpet sitter som det ska..

Min körlärare sa "det kan man lära sig hemma"..men det kan man ju också med mc osv och det är ett dåligt argument till att inte ta det som en del av utbildningen.

Olyckor kan ske, men jag börjar ändå tro på att folk allmänt som kör hästar i transport är för dåligt utbildade. Fellastade släp eller överlast är inte heller ovanligt..och ingen verkar medveten om riskerna??
Att köra levande last på ibland ett halvt ton (i värsta fall ännu mer!) är ingen lek..

Senast ändrad:

OM det generella undantaget slopas får man inte dra mer än 750 kg utan särskilt behörighet. Och den behörigheten ska baseras på en kurs där bl a ämnet levande last och praktiska övningar ingår. Med 750 kg som gräns på kroken kan man inte lasta någon häst.

DET tycker jag är den enda rätta lösningen på det här problemet, som börjar växa till obehagliga proportioner.

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället... 2
Svar
25
· Visningar
5 370
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka