Nya lagen om B-kort och släp!

Sv: Nya lagen om B-kort och släp!

Ok tack!

Min trötta hjärna behöver lite tankehjälp, men vad kommer nedanstående citat att innebära i praktiken för mig om jag väljer att ta utökat B-kort?

Nu känner jag att jag är ute och vimsar totalt här men jag får inte ihop detta riktigt;

"Nuvarande krav på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort."

Om jag förstår rätt av det som står på portalen bör man kunna illustrera det med nedanstånde exempel. Om du eller någon annan är osäker på vad som menas med tjänstevikt och totalvikt föreslår jag att ni kollar på Körkortsportalen eller Transportstyrelsens hemsidor. Där finns det förklarat. Vikterna finns angivna på era registreringsbevis.

2012 "vanligt" B-kort: bil tjänstevikt 1500 kg --> släp totalvikt max 1500 kg och totalvikt bil+totalvikt släp får inte överstiga 3500 kg.
2013 "vanligt" B-kort: bil tjänstevikt 1500 kg --> släp totalvikt >1500 kg om man vill under förutsättning att totalvikt bil+totalvikt släp inte överstiger 3500 kg.
2013 utökat B-kort: bil tjänstevikt 1500 kg --> släp totalvikt >1500 kg om man vill under förutsättning att totalvikt+totalvikt inte överstiger 4250 kg.

Vad tjänstevikt och totalvikt är vet jag sedan innan, men det är just när det blir nya regler som jag snurra ihop det! :)

Alltså förstår jag det att det kommer bli ungefär samma som nu, bara högre tillåtna totalvikt för ekipaget? Så bilens släpvagnsvikt på nuvarande B resp E-kort kommer fortsätta gälla som tidigare?

Kommer jag få köra en bil med tjänstevikt på 1680, totalvikt 2220 kg och en max släpvagnsvikt 2000 kg, med mitt släp på totalt 1500 kg?
Totalt blir det ju max 3500 men enligt nuvarande regler är det olagligt eftersom bilen inte får dra mer än 1280 på B-kort.
:p

Om jag till denna bil kopplar ett släp som väger 1990 kg = total tågvikt 3990, får jag köra det? Nuvarande krävs ju BE för båda dessa kombinationer.

Förutsätter alltså att jag tagit nya B-kortstillägget.

Läs på portalen. Jag kan inte mer om detta än du och vill inte spekulera mera än jag redan har gjort.

Vad tjänstevikt och totalvikt är vet jag sedan innan, men det är just när det blir nya regler som jag snurra ihop det! :)

Alltså förstår jag det att det kommer bli ungefär samma som nu, bara högre tillåtna totalvikt för ekipaget? Så bilens släpvagnsvikt på nuvarande B resp E-kort kommer fortsätta gälla som tidigare?

Kommer jag få köra en bil med tjänstevikt på 1680, totalvikt 2220 kg och en max släpvagnsvikt 2000 kg, med mitt släp på totalt 1500 kg?
Totalt blir det ju max 3500 men enligt nuvarande regler är det olagligt eftersom bilen inte får dra mer än 1280 på B-kort.
:p

Om jag till denna bil kopplar ett släp som väger 1990 kg = total tågvikt 3990, får jag köra det? Nuvarande krävs ju BE för båda dessa kombinationer.

Förutsätter alltså att jag tagit nya B-kortstillägget.

Vad jag förstår det som, så blir det då bilens totalvikt 2220 kg + släpets totalvikt 1990 kg = 4210 kg. Alltså under 4250 kg, och borde då vara tillåtet.

Tar du tillägget bör det inte vara några problem.
Men jag tror inte att bilarnas regbevis kommer ändras. Så inga av dina förslag borde fungera på ett b-kort iaf.

Nej bilarnas regbevis menar jag inte ska ändras :)
Tog exempel och i mitt exempel antar jag att jag har tagit det extra körprovet som krävs för att köra lite tyngre.

B-kort utan tillägg blir ju samma som det är nu, totalt 3500 kg och då får jag inte köra någon av dessa så det har du rätt i.

I första fallet med släp på 1500 blir det ju fortfarande olagligt med vanligt B, där kommer ju fortfarande siffran 1280kg som totalvikt på släp gälla. Med det utökade B-kortet kommer båda släpen vara lagliga att koppla på. (tror åtminstone att jag har uppfattat de nya reglerna korrekt nu)

För mig blir det en förbättring. Har en bil med tjänstevikt på 1470kg, totalvikt på 1940kg, max släpvagnsvikt 1800kg, släp med totalvikt på 1360kg.
Jag kan alltså med de nya reglerna införskaffa ett tyngre släp på upp till 1560kg, lasta det fullt och köra lagligt på mitt B-körkort efter januari 2013, något jag inte kan idag. Så jag "vinner" hela 90kg totalvikt på släpet med de nya reglerna. ;)

*knapplån*

Egentligen är det ju rätt så lätt.

För den som inte vill/orkar ta den utökade behörigheten blir det ingen skillnad.

För den som känner sig manad att genomgå (och klara) den utökade behörigheten går det att lägga på 750 kg på nuvarande lastvikt, så vida den då inte överstiger vad bilen får dra totalt (med BE-behörighet med andra ord). Störst skillnad blir det för den som har en stor bil som får dra mycket. Min förra bil (där jag fick dra 1460 kg med B och 1600 kg med BE, hade det inneburit 1600 kg med utökad).

För den som tänker ta utökad behörighet är det nog vits att fundera ett varv till på BE, för ska man ändå göra någon form av test - varför inte få maximalt för pengarna?

Fast skillnad kan det ju bli, som i mitt fall. Men det kan åtminstone inte bli "sämre". Så de som har lagliga ekipage idag till sin respektive behörighet behöver ju inte byta ned sig, däremot kan man ju få byta upp sig, om man vill. Jag funderar onekligen på att skaffa mig ett bättre släp, tack vare de nya reglerna.

Håller absolut med om att snabba på med BE om man ändå funderat på det. (Själv tvekar jag då det bara att ta B-kort innebar ett mindre trauma i mitt liv ;) )

Senast ändrad:

Om man ändå kör med släp och inte har problem med praktisk körning, finns det ju inget som egentligen kostar med BE-kortet. Lämpet, lite teoriplugg och provet. Den tunga kostnaden är ju om man behöver 20+ körlektioner för att komma igenom den praktiska delen. Men å andra sidan; behöver man så mycket träning för den enkla uppkörningen ska man nog - oavsett BE eller inte - kosta på sig körskola för att inte vara på fisens mosse med sitt släpekipage.

Handlar vare sig om pengar eller kunskapen att köra (som jag tycker mig vara ganska duktig på) utan själva situationen som sådan. Själva uppkörningen som händelse/företeelse. 18 år senare kan jag fortfarande få den vidriga känsla jag hade när jag körde upp och där och då lovade jag mig att aldrig utsätta mig själv för det igen, medvetet.

Ladda ner filen på denna hemsida. Står allt där.

http://www.regeringen.se/sb/d/8605/a/81741

Kommer bli super för mig som har en bil som bara får dra 1400kg med b kort men 1800kg med be, vilket gör att ja kan nu ha en transport som väger 1500kg, som vart önskvärt hela tiden. Teorin och kostnaden för att ta BE har gjort att ja har inte tagit mig an det än. Men det verkar som det bara skall bli en uppkörning för att utöka sitt b-kort vilket är ju great.

*kl*
Ang BE-behörighet.
Är det någon skillnad för de som tar det nu och för de som kommer ta det efter 19 jan 2013?
Den nya lagen på släpets totalvikt på 3,5 ton kommer väl även gälla för de som redan har BE? Eller?:confused:

Lovisa skrev tidigare att den nya regeln inte gäller de som tar det innan. Dock kan jag inte hitta det någonstans. Så den borde väl gälla alla då?

De kan inte plocka bort behörigheter.
För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). Det innebär följande:

Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.
Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt.

Källa

I Sverige använder vi oss av hävdvunnen rätt när körtkortsgränser ändras. Hade du behörigheten innan förändringen så gäller den på det viset som när du tog körkortet. Har du BE idag har du samma behörighet efter 19jan 2013 som du har idag. Den nya begränsningen gäller de som tar BE frpn och med 19 jan 2013.

Så drar man mycket är det smart att lägga lite pengar på sitt BE idag!

Mitt kostade 2500kr inkl en dubbellektion på körskola, teori, lämp och uppkörning. Jag tvivlar på att jagär mer begåvad än genomsnittsföraren, jag tog mitt BE 7mån efter mitt B. Väl värt pengarna :D

Det där är förresten sjukt ibland, personbil klass två kan tex vara en gammal buss med en nettovikt på 17 ton och 18m lång :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället... 2
Svar
25
· Visningar
5 370
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka