Nya lagen om B-kort och släp!

Sv: Nya lagen om B-kort och släp!

kl, jag har läst igenom tråden och försökt förstå, men det vill inte gå in i min hjärna...

jag har nu b kort, vill i framtiden kunna dra mer.

är det mer lönsamt att ta be nu än att ta utökat b kort sen? kommer be finnas kvar sedan?

Nu måste du ha läst väldigt slarvigt. BE kommer alltid att vara den högsta behörigheten för att dra släp med personbil/lätt lastbil.

MEN om du tar BE behörigheten efter 2013 kommer du att få restriktioner, du får inte dra mer än 3500 kg. Medan jag får dra obegränsat (eftersom jag har tagit BE sedan innan), så länge bilen medger det.

Delvis KL

För mig är det ju teorin som är grymt jobbig, så jobbig att jag la ner hela skiten med BE för jag orkade inte med det med min dyskalkyli (siffror, vad betyder de?!) och annat.

Blir det ett mera praktiskt prov med utökat B i stället så kan jag hellre tänka mig det. Därav skyndar jag inte på för att hinna ta nuvarande BE, utan väntar hellre och se hur det blir.
Har ju ett bra B-ekipage som fyller mina behov så viktigt är det inte egentligen :)

Ja, du har fattat fel.

Med BE kan jag idag koppla ett släp oavsett totalvikt (kan vara 5 ton) så länge bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra. Med nya regler får jag en begränsning på totalvikt 3,5 ton bakom bilen.

Det blir alltså förändringen för BE-kort, däremot inte för de som tagit BE-behörighet innan begränsningen infördes. Det är alltså klokt att ta BE innan förändringen inträder.
---
6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)
---
http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2007/Nytt-direktiv-ger-andrade-korkortsregler-pa-sikt/

Så vi som redan har BE-kort får dra mer än3500 bakom bilen??

Vad händer med de som tar BE efter förändringen??

Nu känns det som enbart rundgång i tråden. Det står ju klart och tydligt högre upp i tråden, det du frågar efter.

Nu måste du ha läst väldigt slarvigt. BE kommer alltid att vara den högsta behörigheten för att dra släp med personbil/lätt lastbil.

MEN om du tar BE behörigheten efter 2013 kommer du att få restriktioner, du får inte dra mer än 3500 kg. Medan jag får dra obegränsat (eftersom jag har tagit BE sedan innan), så länge bilen medger det.

ok, så det bästa är att ta BE i år.?.. har täkt ta Ekort ända sedan jag fick körkort men nu när jag har en bil och ett släp som fungerar på B kort så har jag varit lat :/

Om man har ett ekipage som funkar i dag på b-kort,måste man göra något då? Eller kommer jag få fortsätta köra samma ekipage?

Nej, det blir ingen skillnad för dig.

Däremot är många av dagens kombibilar så tunga att man inte får dra så mycket på B-kort.
T.ex de flesta av V70-modellerna får bara dra någonting på 1300kg.
Jättebra med nya reglerna tycker jag som vill ha en stark V70 och har en hästtransport som väger 1400kg.

Vi letade efter en men fick nöja oss med en Kia Sorento som tar precis 3500 kg. Säg gärna till om du hittar nån som kan dra mer...

För mig blir de nya reglerna perfekta! Har en suverän dragbil, men med nuvarande regler är totalvikten ynka 20 kg för hög för mitt B-kort. (Samma bil finns även med 20 kg lägre totalvikt, p g a variation på klimatanläggningen. Tyvärr missade jag att just mitt exemplar avvek uppåt, innan jag köpte.) I dagsläget får jag alltså dra med vår andra bil, som verkligen inte är optimal för detta... det är mer av en sportbilsvariant så man kör fast hur lätt som helst om det t ex är lerigt... men den uppfyller nuvarande regler utan problem.

Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för jättesläp heller...? 3500kg totalvikt är ju inget hästsläp direkt, det är ju få släp som kan klassas så högt pga axlar, drag osv. & om man nu lyckas ha det, så krävs det ju som sagt tidigare att man lyckas hitta en bil som får dra det...

Jag har BE sedan innan, men har svårt att se någon anledning till att stressa dem som inte har det, att ta det innan förändringen. Men visst. Vi har alla olika behov.

Jag har inte hittat någon hittills, men har inte plöjt igenom LB-reggat.

Allmänt: SÅ himla ovanligt är det inte med 3500 kg som totalvikt på släp. Givetvis inget man hittar på macken, men beroende på vad man sysslar med så är det ju m e m en nödvändighet med en uppsättning släp med hög lastkapacitet.

*kl*
Många verkar hängt upp sig med att behöva "skynda" med be.

Alltså, visst är det väl så.
Att med dagens be får man dra ett släp med obegränsad totalvikt. (alltså ok om totalvikten är mer än 3500kg).

Men efter nya lagen kommer du "bara" att få dra ett släp med totalvikt på max 3500.

Sen är det ju alltid bruttovikten på släpet som räknas för att du med be ska få dra det eller inte efter din bil.

Så om du har ett släp med totalvikt över 3500, så kan man skynda sig med att ta be. Annars om man bara ska köra hästsläp, så är det nog ytterst få som har så hög totalvikt att man inte får köra det.

Är det någon som vet hur köprovet kommer att vara, vad det kommer att kosta? För utökat b-kort?

3-hästars...
Vi har ett 3500 kg hästsläp som rullar flera gånger i veckan. Den ligger bakom en Jeep.

Angående hetsen att ta BE innan regeländringarna, jag är glad att jag har mitt BE idag, nog för att riskerna/chanserna är små att jag skulle dra ett släp med en totalvikt över 3500 så vore det väldigt surt om man inte fick det pga av att marginalerna var tex 10 kg fel..

Kanske är lite trist men jag är nog av åsikten att alla som ska köra ett släp över 750 kg ska genomföra ett körprov först...
Amen på det.

Reglerna borde vara:
B = bara dra lätta släp (dvs max 750)
utökat B = samma som B nu
BE = samma som BE nu.

Sedan skulle jag vilja se ett tillägg för att få dra levande last.

En våt dröm även för mig.

Tillägget för levande last borde i så fall vara kompetensbeviset som krävs idag för djurtransport i verksamhet.

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället... 2
Svar
25
· Visningar
5 370
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka