Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

*kl*

Sluta krångla tilll det nu. (Och jag fattar inte vad Idasagare skrev heller.)

Du får ha max 12 hinderfel för att få fortsätta, vad ekipaget nu har hittat på för att dra på sig de här 12 hinderfelen spelar nada roll (tidsfel räknas inte). That's it.

Nä krångla inte till det MEN när man skriver "erhållit 4 nedslag eller mer än 12 hinderfel får ej starta " så måste det finnas en anledning. Annars hade det ju räckt att skriva mer än 12 hinderfel. Av någon anledning står det ju även 4 nedslag. :crazy:

(Jmfr det gamla där det var ok med 4 nerslag och 1 stopp för att gå ut i terrängen dvs 20 fel, men inte 5 nerslag, 20 fel)

Skönt att TR är ute iallafall... :idea:

Vad jag förstår tog man inte detta med att ridhästar måste kvala som ekipage i terrängen utan detta gäller fortfarande bara för ponny?

Gäller då Pay and jump??

Jag tolkar det som att de skulle gälla som kval under förutsättning att klassen lever upp till TR III s krav för den aktuella klassen såsom
*antal språng
*förekomst av kombination
*rätt höjd för klassen mm.

Lite otydligt eventuellt kan det även innebära att tävlingen måste ha godkänd banbyggare och eventuellt även domare.

*KL*

Ja så har man då läst nya TR ! Genast dyker det upp en del ??? :confused:

Vad har ponnyerna gjort för ont här i världen ? Varför får de inte tävla längre i de lägre klasserna ???? Vill man ta död på fälttävlan för de små ponnyerna helt ??
Vet ju att det gått rykten om detta, men har också hört att det inte skulle vara så. I TR kan jag inte tolka det som annat än att om det inte är stilbedömning så ska det vara CR. (Rätta mig om jag har fel !)

Hur många av arrangörerna kommer att ordna med stilbedömning ? Finns det domare klara till det ? Hur många tävlingsplatser är det ens möjlgt att ha det på !?!?! Blir så ledsen !! :( Dottern första kommentar var JAHA då får det väl bli hoppning i år istället då !!! Vi har en kat I ponny (C-ponny) som innan dessa ändringar var att starta SM i år. Det finns ingen chans att genomföra detta år. Och blir det "bara " clear round man ska "Åka runt" på för att kvala upp så känns det inte så kul längre.

Jättetråkigt tycker jag. Det roligaste vi någonsin gjort med våra ponnyer har varit just tävling. Varför ska de små ponnyerna inte få göra det alls ? och de stora inte "på väg upp" ??? När ska de "lära sig tävlingsmomentet ?

En annan fråga är också. Är det en ändring på gång vad gäller åldern på B-ponnyryttarna ? Det står att under 2008 får ryttare som fyller 14 år under året starta B-ponny. Vad kommer att gälla 2009 ?? Någon som vet ?

Som jag sagt tidigare. Enklaste sättet att öka säkerheten är att minska antalet starter i ft. Mindre riskexponering. Dödar man intresset bland ponnyungarna för att börja med fälttävlan, får man inom några år färre seniorer. Färre starter ger färre arrangörer osv.
Även om det ser ut som att man hatar ponnyer kanske man bara hatar fälttävlan.

Din sista fråga kan jag svara på. 2008 får du som 14 åring tävla B-ponny enl. övergångsbestämmelser. 2009 och framöver gäller TR som säger att B-ponny ej får gå kat II-18 vilket innebär i praktiken att gränsen för B-ponny går vid 13 år (precis som i hoppningen)

Sen tänker jag vara "kärring mot strömmen" här och hävda att den nya kategori indelningen är jättebra, speciellt bra är att man delat in den lägre kategorin i ålder. På så här låga hinder (som i lätt och deb) är det fullständigt ointressant om hästen är 125 eller 135... däremot är det stor skillnad mellan ett barn på 9 år och en (nästan vuxen) 18 åring.
Att B- och C-ponny SM försvinner är tråkigt, men om vi gör Championatet till nåt bra och ger det hög status kommer det vara lika roligt som SM. Att de stora C-ponnyerna nu får gå på lika villkor som i andra länder kommer alla att tjäna på, de bästa C-ponnyerna har ju ändå (nästan utan undantag) sökt dispens genom åren för att få gå i kat D, nu kan de kvala dit istället och vara med och slåss om EM platser mm. Såsmåningom följer kanske de andra grenarna efter också :angel: för visst är det fjantigt att ha en kategori på 8 cm !!! (kat B är ju 22 cm...)
Däremot är jag skeptisk mot clear round och stilbedömning
Clear Round för att du kan göra en superritt och ändå bli "oplacerad" t.ex dressyr -30,8 hopp -4, terräng 0 = -34.8 och inte CR meddans dressyr -75,0, hopp 0, terräng 0 = -75,0 är en CR. Sen tidsintervallet +/- 15 sekunder.... på vissa banor får du rida gräsligt fort för att klara 15 sekunder över optimalen, nu dessutom utan klocka :o. Den ryttare som startar på sån bana första gången och rider "alldelesför sakta" kommer sen gasa på den lättsprungna/generöst mätta banan nästa gång och rida alldeles för fort :eek: . Många kommer nog att uppleva för stora lotteri inslag i sporten och välja hoppning istället.
Stilbedömning... låter kanon, MEN! hur många klubbar kommer göra sig besväret att arrangera, hur DYRT blir det och allra värst... kommer vi få domare därute som, likt stilhoppningen, i första hand tittar på om hästen går på tygeln och om ryttaren är söt och smärt :eek:. Stod ju med som hinderdomare på Breeders och såg/hörde en av domarna där på nära håll och det funkade ju kanon, men skall vi ha domare av den kalibern på små ponnytävlingar då blir det VÄLDIGT DYRT, skall klubben skaka fram några lokala förmågor är nog risken att lotteri inslaget blir stor här också :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Så för att ni inte kan starta SM i år så är det ingen ide´att ens tävla :confused:

Ursäkta men om det är så du menar så förstår jag helt och fullt förbundets nya strategi att försöka avstyra den där tävlingshysterin som råder för barn och föräldrar.

Som jag sagt tidigare. Enklaste sättet att öka säkerheten är att minska antalet starter i ft. Mindre riskexponering. Dödar man intresset bland ponnyungarna för att börja med fälttävlan, får man inom några år färre seniorer. Färre starter ger färre arrangörer osv.
Även om det ser ut som att man hatar ponnyer kanske man bara hatar fälttävlan.

Det finns massvis med barn som aldrig ridit SM på ponny och flera av dom rider i Världseliten i fälttävlan idag! Det finns en karriär efter ponny oxå , det verkar som om det glöms bort mer än något annat i den här sporten.

Om man läser TR, ser man att man i första hand ska ha stilbedömning i deb & lätt.
Sen försöker man hitta något i TR om hur stilbedömning ska gå till.

Jaha, kommiten inför något som inte finns. Å vad roligt.

Kan ju förstås vara kul att veta vad som ska bedömas. Sätts det poäng på vilken väg man väljer? Om tempot är det rätta? Sits över och mellan hinder? Handen?
Eller något helt annat? Utrustningens korrekthet kanske?

Mycket bra fundering som jag faktiskt inte ens noterat hittills. Finns ju ett TR med anvisningar för stilhoppning men det är ju för banhoppning det.

Jag gillar inte det där med clear round heller, av samma anledning som Bettibets så fint formulerat.

Ur ekonomisk synpunkt lär det bara bli CR om inte någon sätter p för det.
Tanken är god och det blir säkert bra.

Personligen tycker jag dock att vi skulle vart mer rädda om de c-ponnyryttare som nu känner sig uppgivna. Har vi råd med att förlora ryttare?

Så för att ni inte kan starta SM i år så är det ingen ide´att ens tävla :confused:

Ursäkta men om det är så du menar så förstår jag helt och fullt förbundets nya strategi att försöka avstyra den där tävlingshysterin som råder för barn och föräldrar.

Haha ! Nu var det kankse inte riktigt så jag skrev ! Men det blir ju så att om vi inte kan starta de högre klasserna så är i princip tävlingsmomentet borttaget för ponny och det tycker jag är tråkigt och tar snart död på intresset. :eek: För jag tror ju tyvärr inte att det kommer att bli så många som ordnar med stilbedömning. Men vi får väl se vartåt det lutar !

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 021
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur