Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Du har säkert rätt att det inte spelar någon roll med dessa cm, men det blir många och drastiska ändringar på ett år. På sikt säkert helt OK vad gäller kategoriindelningen, men varför bara i fälttävlan ?? Och det jag vänder mig mest mot (med risk för att få mera kommentarer om tävlingshysterisk) så är det att tävlingsmomentet försvinner för ponny. Men det är kankse precis så som OldQ skriver :eek::eek:

På fråga om hur stilbedömnig ska gå till fick jag svaret att det sitter en kommitte och tittar på det. De sneglar just nu mycket på Tyskland sa hon där det tydligen fungerar mycket bra ! ågon som är insatt i hur det fungerar där ?

Spännande fortsättning följer !?!? :D

*kl*

och när jag ska gå in på ridsports hemsida så likförbannat
säger datorn "service unavailable"... ROLIGT!!!!! :devil::mad:

kl

Är det bara jag som inte blev mycket klokare av att TR kommit ut? :confused:

Jag blev i alla fall det :) (klokare alltså)

Fattas lite bilagor med utrustning och stilbedömning än, men annars får man väl säg att de lyckats formulera sig rätt bra

Sen kan man ju ha åsikter om innehållet, men det är ju en annan femma :cool:

För mig är det en hel del ang. hoppkvalen som fortfarande är luddigt.

Jag får förmodligen bara ihop en start i 120 (finns generellt få 120 och så ska de passa övriga livet men desto fler 110). Kan jag rida två 110 och en 120 och få rida * direkt? Eller måste jag kvala om från lätt klass (bara en lätt klass eller 4 st iom de nya reglerna?)? Om jag vill rida ** måste jag rida ytterligare en 120? Hästen är med förra årets regler kvalad till **.

Att två 110 fungerar som säsongskval för debutant och nivåkval till lätt är jag med på. Funkar även att rida en 100 och en 110?

För mig är det en hel del ang. hoppkvalen som fortfarande är luddigt.

Jag får förmodligen bara ihop en start i 120 (finns generellt få 120 och så ska de passa övriga livet men desto fler 110). Kan jag rida två 110 och en 120 och få rida * direkt? Eller måste jag kvala om från lätt klass (bara en lätt klass eller 4 st iom de nya reglerna?)? Om jag vill rida ** måste jag rida ytterligare en 120? Hästen är med förra årets regler kvalad till **.

Att två 110 fungerar som säsongskval för debutant och nivåkval till lätt är jag med på. Funkar även att rida en 100 och en 110?

Du måste rida två 120cm för kval till *

Det räcker med en lätt för att starta * när hästen är kvalad men då måste du ha den där 120cm hoppningen också

Din häst är även i år kvalad till ** och för att gå det så måste du kvala i 120cm

Du måste rida två 120cm för kval till *

Säsongskvalen ja. Men jag skulle ju egentligen lika gärna kunna starta lätt klass = behövs bara två 110. Men vad händer om jag vill gå upp till *, räcker det med ett nivåkval (1 120) eller måste jag göra säsongkval för * (dvs 2 120)?

Eller är det det du pratar om här?

Det räcker med en lätt för att starta * när hästen är kvalad men då måste du ha den där 120cm hoppningen också

Ft-kvalen visste jag gäller för **, men hoppkvalen? Måste man göra ytterligare 120 (utöver ev. säsongskval eller nivåkval till *)?

*känner mig allmänt virrig och trög*

Du kan rida 2 st 110 som är godkända och en gdk 120. Sen startar du först en lätt och sen rider du 1* eller mer.

Du kan alltså rida både säsongskval och nivåkval INNAN första ft-start.

Tack! :bow:

Vad gäller ang. säsongskval till debutant och nivåkval för lätt om man startar bara en 100 och en 110? (två 110 är ju ok men en av vardera?)

Tack! :bow:

Vad gäller ang. säsongskval till debutant och nivåkval för lätt om man startar bara en 100 och en 110? (två 110 är ju ok men en av vardera?)

Rider du en 100 och en 110 som säsongskval så får du starta först en debutant och därefter lätt (då räknas 110 som nivåkval). OM du nu har kvalat terrängen innan alltså.

Rörigt ja :D

Okej, han är kvalad efter förra årets regler.

Väldigt rörigt, för mig framgår inget av det här i TR :crazy:
Vad gör alla andra som inte har buke?

Om du drar ut "Ryttarboken" och fyller i för din häst så tror jag det klarnar om du tänker efter lite

Hoppkvalen är inte speciellt krångliga om man inte krånglar till det :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?