Nya föreskrifter ang. Utevistelse & Spiltor

cactuspower

Trådstartare
Länk till info. om nya föreskrifter för hästhållinng som är på gång

Vad tycker ni om detta? Jag tycker att det är bra att det att det ev. kommer bli krav ang. utevistelsen är Bra. För alla hästar borde ha rätt att få gå ute och kunna röra sig fritt varje dag på en viss yta.

Det blir ju inte samma sak för hästar som släpps i ridhuset en stund och som går i skrittmaskin. Så jag tycker det bara är positivt.

Ang. att det kommer bli krav på att alla hästar ska stå i box i stället för spilta, tycker jag att det är negativt därför att många ridskolor i sådana fall kommer att drabbas hårt utav detta. Får hästarna gå ute tillräckligt mycket så tycker jag att det är okej om dom står inne i spilta under natten etc. Däremot kan jag tycka att man kanske inte skulle godkänna nya spiltor som byggs i stall, utan att i nybyggda häststallar ska det vara boxkrav enligt godkända mått i stället. Men det är väll överlag få som bygger nya spiltor numera? :confused:
De flesta verkar ju välja att bygga boxar i stället. Jag antar dock att det finns anledning till detta.

Så tummen upp för utevistelsen säger jag i alla fall :)

Sv: Nya föreskrifter ang. Utevistelse & Spiltor

Äntligen!! Men visst är det sorgligt att det finns skäl att fatta en lag om något sådant självklart...

debatten är redan igång i tråden "förbjud innekatter"

Oj! Jaha, den har jag inte ens orkat kolla. Får väl göra det nu då :)

UNDERBART! Visst kommer ridskolorna påverkas hårt till en början, då de måste flytta osv, men förhoppningsvis får det också våra kommunpolitiker att vakna lite och skjuta till mer pengar till hästsporten just för att det är en så stor del av ungdomsverksamheten.

Mycket tandagnissel i början lär det bli, men fan, det här kommer bli bra!

och var ska pengarna tas ifrån? Tro nu inte att jag är emot detdu säger men om en ska få mera måste någon annan få mindre eller så måste skatterna höjas...

Kan bara utgå från min gamla hemkommun, som lyckas skramla fram 7,2 mille till att rusta upp en idrottsanläggning som används LÅNGT mindre än ridskolan i samma kommun. Och det är en liten skruttkommun ca 7 mil från Luleå, så nog sjuttsingen finns det resurser...

Om det är såna saker skatten går till kan jag med glädje betala några kronor extra!

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 168
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka