Nya Dressyrprogram 2006

Sv: Nya Dressyrprogram 2006

Det var väll bra att det kom till ett nytt program! :)

Men alltså ang. LB:1 hur blir det med det egentligen?
Om jag ska ut och tävla blir det distriktet som gäller dvs. Örebro läns ridsportdistrikt. Och de propparna jag kollat står det att det är LB:1 2003 hittills. Visst inte spec. många proppar har kommit ut ännu men i af våran lokala i mars samt första omgången av div. 3 och då är det som sagt 2003 års version, står det i proppen.. så just på De tävlingarna är det alltså LB:1 2003 som gäller ???

Fast det kanske blir så att proppen revideras också? Jag tror inte att så många ute i landet visste om dessa ändringar, jag gjorde det inte och tycker mig ändå har rätt bra koll.

break_a_leg skrev:
Fast det kanske blir så att proppen revideras också? Jag tror inte att så många ute i landet visste om dessa ändringar, jag gjorde det inte och tycker mig ändå har rätt bra koll.

Man får inte ändra proppen om den en gång är godkänd av förbundet.

Så jag kanske kan mygla framdelsvändningarna med Schmarmen under 2006:idea: :p

Hoppas hatar framdelsvändningar, blir alltid så förvirrad när jag ska göra dem:devil:

Apo som inte vill ha bryet med att skaffa fram nya program

Ingen som har ngn insyn i förbundet och de nya dressyr programen, vill ju veta vad de e dom har ändrat på i LB:1 och vad LB:0 innehåller

WTF!! LB1 an va ju perfekt!!!!
*morr*

ska vi gå tillbaka till 70talet då det inte fanns LC och i LB var det både rygga, framdelsvändning och skänkelvikning i trav eller?

varför inte, LB nuförtiden är ju i princip same shit som LC :smirk:

iaf ryggning tycker jag hör till hästens grundutbildning, precis som skritt, trav och galopp

de e ju inte samma sak! i LB behöver man ju kunna styra iaf :P

PrinceFair skrev:
varför inte, LB nuförtiden är ju i princip same shit som LC :smirk:

iaf ryggning tycker jag hör till hästens grundutbildning, precis som skritt, trav och galopp

Jo, ryggning hör väl till hästens grundutbildning men inte till ryttarens.. ;) Rygga kan alla göra men att göra en BRA ryggning är en annan sak. Tycker det har funkat jättebra att det kommer i LA.

LC är skittråkigt, händer ingenting men bra för unga hästar/ryttare. LB är ett bra övergångsprogram och LA:1 tycker jag är kul, händer mycket, svårare än LB utan att bli för svårt. Tycker det stegrar i bra takt som det är nu.

mja, vad är det i LB som kräver styrning? 15m volter, serpentiner?
Jag tycker att LB och LC är rätt lika varandra, det händer ju ingenting i ngt av dem
Iofs rider jag aldrig LB för att det är för lätt och ffa tråkigt, men det är ju synd att bara rida en klass när det är LB och LA, och hästen skulle behöva 2 klasser för att tagga ned, så det vore trevligt om LB var lite svårare, så både häst och ryttare fick tänka lite iaf...

Jag gillade den gamla LB1 (1987) med framdelsvändning, ryggning, 10m volter i galopp mm

Jag tycker att alla LB program borde vara som LB:2. Där ingår i alla fall 10 m volter. Ryggning och skänkelvikning i skritt skulle också kunna ingå. Kan man rida en häst korrekt i arbetsform kan man rygga och rida skänkelvikning i skritt också. :idea:

Nej, inte mina heller. Men det är en utmärkt rörelse i ett dressyrprogram eftersom den är väldigt avslöjande, syns ju direkt om hästen inte är lydig eller om ryttaren inte har koll på yttersidan t ex! :D (och jag kan erkänna att jag plågar alla min elever med skänkelvikningar i skritt, trots att jag hatar att rida det själv. Kan man inte i skritt, kan man inte i trav! ;) )

Du har så rätt så, framåtbjudning och rakriktning visar sig vekligen. Men det är inte roligt att rida...

Men kan man inte i skritt kan man iaf i trav :D

jag sitter med dressyrprogramboken framför mig. den blev uppdaterad 050101. det som är nytt i den är mvb:3 och 5, och alla ponny fei klasserna. alltså INTE något lb program. det finns heller inget lb:0 i den boken

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 650
Senast: Askur
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: ellan84
·
C
Dressyr Jag ska anordna några dressyr CR under sommaren på vår ridklubb, men behöver era åsikter med vilka program och procentsats. (tycker det...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Choklad
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka