Dressyr CR

Sv: Dressyr CR

Det tar tyvärr för lång tid för att hinnas med, dessa CR kommer gå på vardagkvällar.

Förövrigt så brukar man väl inte dela ut rosetter alls på CR, och så rosettkåta som en del är så är det ju bara den som lockar... .angel:

Det tar tyvärr för lång tid för att hinnas med, dessa CR kommer gå på vardagkvällar.

Förövrigt så brukar man väl inte dela ut rosetter alls på CR, och så rosettkåta som en del är så är det ju bara den som lockar... .angel:

ush! jag känner mig träffad!

På min klubb har vi alltid 50%..Tror det är för att uppmuntra alla "små" eller dom som inte är så rutinerade..Då tycker dom det e roligt när dom får en rosett och vill gärna vara med igen.. Upp till 60% kommer inte så många tyvärr...

Förövrigt så brukar man väl inte dela ut rosetter alls på PROGRAMRIDNING, ska det naturligtvis stå inget annat.

Jag tycker att ni, som någon skrev ska ha olika procent på olika nivåer. Ex en LD, LC är ju mest för att någon ska få prova på att "tävla" en dressyrklass och om det dessutom är folk som inte tävlat el ridit programridning innan så bolir det alltid lite extra trevligt för dem att få med sig en rosett hem!
I LB & LA är det ju högre krav på lokaltävling, så då kan ni väl sätta lite högre krav där också?

Tycker absolut du kan byta program lite mellan gångerna. Det är som sagt inte så kul att rida samma program jämt. LC1 är ju döden att rida så den tycker jag du ska slopa helt.. ;)

Men det finns ju några 'nyare' program som LB0 och LB1 som man alltid kan använda sig av.

i vår klubb har vi LB:3, LA:4 och Msv B:3 på våra CR någon enstaka gång har det varit Msv A:1 för att några ville rida det och vi räknar 60% som godkänt och rosett. Finns ingen anledning att gå ner till 50% för att folk skall få känna sig duktiga, det är lika bra att inse fakta från början annars blir det bara gråt och oförstående människor när dom börjar tävla på riktigt sedan, det har man sett både en , två och flera ggr

Det är så jag känner, men samtidigt vet du ju hur gnälligt det kan vara för det som aldrig lyckas men inte vill inse att det inte är domarens fel, vi vill ju gärna ha "full startfält" om det ska vara någon ide att köra detta.

:devil:-dilemma...

Trolleholm kör en annan variant som är jättebra. Man rider valfritt program (på lördag står det från LC2 till MB3 i startlistan). De har en domare som även är tränare på lite högre nivå. Man rider in, rider sitt program som vanligt och får kritik. Sen pratar man igenom det hela med domaren och får tips på vad som kan förbättras och rider igenom de delarna av programmet igen. Det ägnas ca 20 minuter till varje ekipage. Jättebra!

Trolleholm kör en annan variant som är jättebra. Man rider valfritt program (på lördag står det från LC2 till MB3 i startlistan). De har en domare som även är tränare på lite högre nivå. Man rider in, rider sitt program som vanligt och får kritik. Sen pratar man igenom det hela med domaren och får tips på vad som kan förbättras och rider igenom de delarna av programmet igen. Det ägnas ca 20 minuter till varje ekipage. Jättebra!

men det är ren programridning och inte CR -tävling, där kan inte så många vara med för det finns ingen tid men visst är det jättebra, jag har varit på 2 sådana och varit jättenöjd med domarnas kritik , den bästa kommentaren var från Bo Tibblin när jag red ett St George program. Du börjar alla rörelser som en 7:a men avslutar som en 5:a vad fan håller du på att slarva sådär för :rofl:

Klubben har kört den varianten, men det tar för mycket tid en vardagskväll när man startar kl 18, det blir inte mer än 9 ekipage som max, dessutom så var det väldigt dåligt intresse förra året, hade de inte använt den som en laguttagning också så vete tusan hur många som kommit.
Själv var jag med och det var skitbra om man har intresse för att utvecklas.

Det är ju ROSETTEN som verkar vara hela grejjen, kan iofs LIIIIITE förstå för de flesta som startar på dessa är sådanna som aldrig tävlar annars, det är väl en stor grej för dem förmodar jag, men jag vill som sagt ändå inte bara dela ut rosetter till höger och vänster, lite tycker jag allt att de ska kunna prestera för att få en, annars kan de väl åka till Granngården och köpa en rosett och pryda väggen med liksom.

Jag tycker att gränsen borde ligga på runt 50% för att det ska bli roligt för alla (det är ju meningen med CR - kul träning).. Tänk lilla Lisa 9 år som kommer på sin shetlandsponny Pontus - kanske inte så lätt för henne att komma upp i 60%..

Här omkring är gränsen alltid 50%, eftersom att domarna inte dömmer snällare än på vanlig tvling - fast man ber dem om det.

Jag tycker att gränsen borde ligga på runt 50% för att det ska bli roligt för alla (det är ju meningen med CR - kul träning).. Tänk lilla Lisa 9 år som kommer på sin shetlandsponny Pontus - kanske inte så lätt för henne att komma upp i 60%..

Nä men hon kanske får lära sig att inse att man inte får rosetter hit och dit utan att man faktiskt måste lägga ner lite träning oxå.

Liten kommentar från mej.. :)

5 = Med tvekan godkänt betyder ÄR godkänt. (Även om det står MED tvekan så ÄR det godkänt. Antingen är det G eller inte!)
Så jag tycker att 50% i LD och LC är ok i en CR. Vi måste göra det lite enklareför de små. Precis som en LD Hopp på klubbtävlingen, bara 6 små hinder på rakt spår. :idea:

Sen brukar vi hålla 58 % i LB-LA. Någon gång körde vi MsvB och då gällde 60 %.

*kl*

Eller så kör ni med två storlekar på rosetten?

50% = liten vit rosett
60% = STOOOR vit rosett

På så sätt får de flesta rosett (=viktigast) men som liten vill man ju hellre ha en stor rosett och får på så sätt någonting att kämpa för...

LD kommer vi inte ha.

Johanna B: Bra förslag men vi har inga stor rosetter och kommer inte beställa hem ett fåtal heller för detta, de blir för dyra.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 311
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 585
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar