Nya dressyr TR 2012

Sv: Nya dressyr TR 2012

Det som var nytt var att det tidigare stod kläder men nu stod utrustning vilket ju i alla fall jag ser som en betydlig skillnad. Nu visade det ju sig att de inte räknade in sadel, träns, benskydd mm i utrustning men det år inget man kan läsa sig till i TR. Förhoppningsvis kommer det ett förtydligande även i TR.

Det jag inte begriper är varför folk fortfarande är hysteriska, efter att ridsportförbundet gjort förtydligandet. Som jag fattar det kommer de också ändra i TR (om det inte redan är gjort.

Innan rf förtydligade var det ju lite förvirrat.

Jamen det är ju precis det som är det uppenbara. Regeln har funnits men ingen har tagit fasta på den, vare sig ryttare eller Ö.D. Därav kom förtydligandet i och med det, men folk har ju uppenbarligen inte läst TR 2011 så de hoppar igång som om det vore en världs katastrof eller världsnyhet med dessa regler.

Precis! (tio)

Kan hålla med om att hysterin är lite överdriven men så länge det inte är ändrat i TR (vilket det fortfarande inte är) kan jag inte släppa det helt.
Dessutom är jag faktiskt bekymrad över att en så viktig sak som nytt tävlingsreglemente släpps med så grava fel och otydligheter. Det känns inte som att de som är ansvariga tar sitt uppdrag riktigt på allvar. Det är dags att de börjar tänka igenom vad de skriver, hur det kan tolkas och vad det för för konsekvenser även för gräsrotsryttarna INNAN de publicerar, det skulle bespara dem mycket bekymmer.

Jag håller med dig om att det är ofta som TR publiceras och att det är otydligt skrivet. Det slutar ju oftast med att man får ta kontakt med förbundet och fråga alternativt vänta på de förtydliganden som i princip alltid kommer efter ett tag.

Den här historien kanske gör att det faktiskt blir uppenbart även för förbundet att de kanske ska be någon vanlig dödlig korrekturläsa innan de publicerar;)

Håller verkligen med!

Saken som inte heller gör det bättre är att de i början av denna röra publicerade helt "oigenomtänkta" förtydliganden som rörde till det hela ännu mera.

Mitt svar var riktat till Shaklima, Cewe m.fl som fortfarande inte hade fattat att det inte blivit någon skillnad.

Jag håller med dig, det är otroligt oproffsigt och pinsamt av förbundet. Det borde inte få hända.

Samtidigt blir jag lite irriterad på att folk inte kunnat de tidigare reglerna och tror att det var ett helt nytt påfund (även innan förbundet hade förtydligat). Det var det ju inte alls. Man kan ju börja med att läsa på vad som är skillnaden mot tidigare, innan man blir helt hysterisk.

Nu när de förtydligat är det ju glasklart att det som tidigare var förbjudet nu är tillåtet, alltså borde folk som gillar märken vara glada nu.

Samtidigt blir jag lite irriterad på att folk inte kunnat de tidigare reglerna och tror att det var ett helt nytt påfund (även innan förbundet hade förtydligat). Det var det ju inte alls. Man kan ju börja med att läsa på vad som är skillnaden mot tidigare, innan man blir helt hysterisk.

Nu när de förtydligat är det ju glasklart att det som tidigare var förbjudet nu är tillåtet, alltså borde folk som gillar märken vara glada nu.

Jag ska ärligt säga att jag inte hade en susning om 3 cm3 regeln tidigare. Slarvigt ja kanske men eftersom den stod under rubriken "sponsorskap, reklam" så känns det inte så konstigt att jag och många med mig som inte är i närheten av att ha sponsorer hoppat över just det momentet i TR.

Och jag ska vara ärlig att säga att jag inte kommer ihåg om det var det måttet dom gällde innan också, men det fanns en max yta man fick ha utan skriftligt sponsoravtal.

Som ryttare är man ju skyldig att känna till tr, sen verkar det ju vara många som slarvat som du säger. Tänker man lite längre så kan man ju fråga sig hur mycket reklam det är tillåtet att göra, men det verkar som sagt inte vara många som tänkt så.

Knapp

Hur gör alla ni med pikeur kavaj och frack... Loggan är ca 4x1,2
Sprätta bort? Ignorera?

Ha sax med för att kunna sprätta bort vid behov och tejp för knapparna? Tror att det blir min lösning i alla fall. Hade inte mätt märket än men misstänkte nog att det var väl stort.

Senaste nytt från SVRF

Mom 151:2 "fryses" under 2012-2013 dvs det är fritt fram använda märkesutrustning så länge den följer mom 151:1 vad gäller placering och storlek

Nej, verkligen inte. Jag tycker iof det är en bra idé att se över reklam/sponsorbiten. Man hade ju kunnat göra det ordentligt.

Jag brukar inte ifrågasätta vad medarbetare/tjänstemän gör, men nu undrar jag verkligen vad de ökade intäkterna går till.

Den här grejen ökar ju inte medlemmars förtroende för förbundet direkt.

Nä inte direkt. Dessutom lär de ha öppnat dörren för djävulen för de har lärt folket att skriker man och härjar tillräckligt högt så får man som man vill. Grattis i framtiden när de vill introducera nya förändringar eller regleringar.

Knapp

Hur gör alla ni med pikeur kavaj och frack... Loggan är ca 4x1,2
Sprätta bort? Ignorera?

Ignorera, så stränga är dom inte ens Internationellt. Min Pikeurfrack har varit på en hel del internationella tävlingar och aldrig har någon sagt ett pip. Den var senast med på YR EM i år och inte heller där sa någon ett pip.

Det rider ju runt hur många ryttare som helst internationellt som inte är sponsrade av tillverkarna med loggor större än max, så visst regeln finns men ingen verkar bry sig. Inte ens FEI.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 125
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka