Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Innan jag gick ner så såg jag ut såhär och vägde 78 kg:

fuli.jpg

Ingen bra bild men men :D

KL

Tråden är vid liv igen, nice!!

Jag gick ju ner till 64,6 kg såg då ut såhär:

100_7141.jpg

Jag ser inte ut så nu :( Har gått upp till 75,5 kg, jättekul på bara 3 månader.

Börjar på cambridge så fort som möjligt, men folk som träffar mig tycker inte det syns att jag gått upp så mycket, så antar att endel är muskler, men det tror inte jag på:grin: och jag lägger ju allt på överkroppen oxå:p

Jag hade ett BMI på 22.3 tror jag och var 84 cm i midjan, eller magen iaf, 93 på stussen och 32 cm i halsen.

Fler "gamla" bekanta!
Också tillbaks i tråden,nu på 81,5kg istället för de 74 jag var nere p:(
Attans vad fort det går upp igen...
Midja 94cm och mage 115cm:o
Bukfet eller? Känner mig som en rund maripangris!
Kört sedan i söndags utan choklad och kakor och det går faktiskt bra!
SKa köpa en crosstrainer och komma igång och simma igen,så ska det väl gå nedåt igen,hoppas jag!
Motiverad som sjutton i vart fall!
Lycka till!

här hakar jag på.
jag vägde som mest 88 kg,men det e många år sedan.gick sedan ner, med att se efter vad jag stoppade i munnen+stavgång till lite under 70.
sen skaffade jag häst..............................
o har inte orkat ut o stavgå, har tappat kontrollen av vad jag sätter i munnen...är nu uppe på 77 igen :( det gick på ca 3 år. nu ska jag ner till 72 tills maj.det är 5 kg på 4 månader,det är inte mycket begärt.har inte sluppit igång med stavgång ännu,men har börjat äta lättare lunch, och jag försöker redusera godisintag...min trivselvikt är på 72..helst skulle jag ner till 70. är 172 lång,så mullig är jag trots att jag skulle gå ner :/

här hakar jag på.
jag vägde som mest 88 kg,men det e många år sedan.gick sedan ner, med att se efter vad jag stoppade i munnen+stavgång till lite under 70.
sen skaffade jag häst..............................
o har inte orkat ut o stavgå, har tappat kontrollen av vad jag sätter i munnen...är nu uppe på 77 igen :( det gick på ca 3 år. nu ska jag ner till 72 tills maj.det är 5 kg på 4 månader,det är inte mycket begärt.har inte sluppit igång med stavgång ännu,men har börjat äta lättare lunch, och jag försöker redusera godisintag...min trivselvikt är på 72..helst skulle jag ner till 70. är 172 lång,så mullig är jag trots att jag skulle gå ner :/

Välkommen!
Kul att vi blir fler som kämpar oss nedåt!

Det är lätt att trilla tillbaks i fällorna igen och klättra uppåt....

Välkommen!

1:a veckan avklarad och 2kg lättare!
Bytt förstasiffra också:)
Nuvarande vikt 79,5kg,93cm midja (-1cm),113cm mage(-2cm).

Mkt nöjd,nu är jag på rätt spår igen!

Det är ju jättebra jobbat! Har du bara dragit ner på portionerna eller äter du en viss kalorimängd per dag?!

Det är ju jättebra jobbat! Har du bara dragit ner på portionerna eller äter du en viss kalorimängd per dag?!

Försöker dra ner på kalorierna,men är dålig på att föra in exakt hur mkt det blir varje dag....
Överslagsmässigt har jag nog legat på 1200-1500kcal/dag.
Försöker röra på mig mer också.Igår inhandlades en beg crosstrainer och jag kan säga att det känns i benen idag!
Har rört mig ganska mkt tidigare också,men jag trivs med att vara igång och dessutom kan man ju äta liteee mer då!

Välkommen!

Nu hänger jag på också, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Men denna gång måste jag lyckas, har alldeles för dåliga arvsanlag för att våga bära på 20 kilo för mycket....

Nu hänger jag på också, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Men denna gång måste jag lyckas, har alldeles för dåliga arvsanlag för att våga bära på 20 kilo för mycket....

Kul att fler hänger på!
Vi har ungefär lika mkt att gå ner,om det är någon uppmuntran....

Ställer in mig i gänget här också :(

Lyckades tidigare för 1,5 år sedan gå ner hela 30 kg.
Vet att det låg där i kring trots att jag vägrade väga mig efter att vägen sa
70kg :crazy: Sprang 5 kg 2 ggr om dagen, gymmade och red. Hade precis blivit dumpad av mitt ex precis innan semestern. Blev förbannad och la all energi på träning istället :devil:
Gick ner till ca 60kg.

Så i somras 1a dagen på semestern var det bara att åka in akut till sjukhuset med akut blodförgiftning, inte gjort mig illa utan vanlig feber som gick snett. Kunde inte göra något efter det på många månader, hjärtat hade tagit ganska mycket stryk. När jag och sambon gjorde små utflykter fick jag som en gammal pensionär titta efter var nästa sittplats var.... Vidrigt var det.

Så nu efter julen ställde jag mig på vågen ingen och den visade 72 :crazy:
Sambon göder mig med massa god mat, då han är grym kock så svårt att låta bli att äta för mycket :d Men men arg som ett bi har jag nu skrivit in mig på gym igen. Spungit nästan alla dagar, men även hemma med nyinköpta broddar. Löpning är faktiskt det ända som fungerar för mig, har provat allt mellan himmel och jord. Men så klart måste man även tänka på maten...

Nu nere på 69kg och ska ner till i varje fall 62 :)

Här går det hittils inge vidare med maten.. :crazy:
Jag äter för oregelbundet, varvar att äta för lite med för stora potioner,
äter slisk som kakor o sånt i tid o otid av ren (o)vana
(gjorde ju inget när jag var smal :cool:) :crazy: :o

Dock har jag varje dag sedan jag 'skrev in' mig i tråden vart ute på promenad med hunden, längre än jag orkat förr, i klumpsnön, backe upp o backe ner i skogen, varit ute iaf 50 min - 1 timme + alla små rastningssvängar som blir över dan.

Utöver det har jag ridit lite, marktränat så gott jag orkat och trampat korta stunder på crosstrainern, hittils känns det bara i kroppen att nåt hänt men på vågen ser jag ingen skillnad..

Jag vet att jag måste skärpa till maten dock, men känner att jag bara orkar ändra en grej i taget, blir för mkt att ändra allt på en gång.

Hakar på sista inlägget här. :)

Jag har nog tidigare helt missat viktminskningstrådarna tidigare på Buke, men hänger på i denna. Min viktuppgång startade väl för en sisådär 10 år sedan och sedan dess har vikten i olika tempon, genom årens lopp, hela tiden ökat. I somras gick jag nog ner en 5 kg genom att jobba hårt fysiskt. Det kändes bra att vara lättare och smalare! :) Sedan kom jag tillbaka i vardagen igen och sitter hela dagarna på kontor, med ett mycket stillasittande jobb... Nu har de där 5 kg hittat tillbaka igen och jag är lika obekväm i min kropp som i somras. Jag gissar på att vågen står på ca 70 kg (jag har inte vågat väga mig för att se den hemska sanningen).

Jag är ca 160 cm lång och skulle behöva gå ner och väga högst 60 kg, men kan jag nå en etapp på 65 kg så vore jag lite glad för det. Dock saknar jag motivation och peppning. Med ett heltidsjobb på kontor, egen gård och hästar, så blir det inte mycket tid över för att åka till gymmet. Att ständigt gå ensam till gymmet är grymt trist också tycker jag, då tar det inte många gånger innan jag tappar sugen.

Går ner i vikt gör man genom att förbruka fler kalorier än man stoppar i sig - trist men sant, och det vet jag ju egentligen. :( Oavsett om det sker genom att röra sig mer, eller äta mindre, eller en kombination av båda. :) Jag har provat att dricka Nutrilett, LCHF-diet, springa, gå på gym osv under årens lopp. Jag tycker att det är svårt att räkna kalorier, det är så svårt att ta lite mat... :crazy: Sedan är det så att jag får ofta sprängande huvudvärk också när jag äter för lite mat, alltså när jag dragit in på portionerna. Jag tycker nog att det har varit enklast att dricka måltidsersättning, men har inte provat fler sorter än Nutrilett och Naturdiet.

Hur går ni tillväga för att gå ner i vikt? Hur funkar det på er arbetsplats? Jag tycker att det kan vara pinsamt att dricka Nutrilett till lunch. :o

I oktober förra året kände jag att det tog emot att ställa sig på vågen, och det är för mig en tydlig indikation att det är dax för handling.

Efter att ha provat och lyckats många gånger med pulver, testat LCHF (vilket funkar, men med minsta lilla kolhydrat för mig blir en expresspåfettningskur), bestämde jag mig för att köra med VV den här gången. Och måste säga att det är en fullträff! Kör via nätet och det är så himla smidigt! Väger in mig en gång i veckan, har min matdagbok där det är lätt att hålla reda på vad jag äter och dessutom finns det en receptkalkylator (mata in ingredienserna och säg hur många portioner och du får propointsvärdet och det sparas i dina recept).

Lite av anledningen till att jag valde VV den här gången var att jag vet med mig att det är svårt att komma iväg för träning på gym. Det har nämligen varit nyckeln till alla mina viktnedgångar tidigare (och att jag går upp handlar om att jag slappar till och äter mer än jag förbrukar, så det har inget med hur väl metoden funkar att göra). I VV lägger jag in hur länge jag t ex promenerar och får då propoints att äta för eller att lägga på att bara gå ner fortare.

Så himla bekvämt. Hade inte jättemånga kilon att gå ner, men går i mål den här månaden och har haft en fungerande (långsam) viktnedgång. Samtidigt som det har varit väldigt lätt att på ett pedagogiskt sätt lära sig vad som är bra att äta (vilket jag i o f s vetat sedan tidigare, men det blir extremt tydligt när det kommer upp på skärmen).

Kan verkligen rekommendera konceptet, så väl värt pengarna! En riktig sporre att sköta sig.

Jag har varit viktväktare flera gånger i mitt liv men aldrig riktigt nått ända fram. Antagligen därför som det aldrig har fungerat. Jag har testat allt från Cambridge till Nutrilett, LCHF och soppdieter. Varje gång har jag lagt på mig några kilo extra. Om man tittar i backspegeln hade det kanske varit bättre om jag låtit bli bantningståget helt och hållet. Då hade jag vägt kring 65 kilo vilket hade passat mig utmärkt istället för de närmare 90 där jag är idag...:cry: Nu har jag helt enkelt skitit i allt vad vikt heter under ett par år och det gör ju givetvis sitt till också. Gör något litet halvhjärtat försök ibland men det håller sällan ängre än en vecka eller två. Nu försöker jag helt enkelt bara tänka mig för, väljer inte bort riktig mat men är försiktig med potatis, ris, pasta och bröd, även om jag äter lite av det men inte alltid. Mer nötter än choklad osv. Försöker också röra på mig lite mer än annars men tycker egentligen att jag rör mig ganska mycket. Hästlivet är ju inte direkt stillasittande med inte bara ridning utan även kånkning av vatten, hö och halm osv. Vill inte ha en sommar till i den här kroppen men framförallt vill jag må bra. Just nu känns det tungt men det vänder snart.

Men du har gått ner med VV? Då är det ju faktiskt inte systemet det är fel på, det är väl snarare att du återgår?

Jag tycker om VV för att det är enkelt att göra rätt, enkelt att ha koll och lätt att förstå vad som behövs. Inga jobbiga möten, och jag kan välja väldigt fritt både vad jag ska äta och hur jag ska motionera.

Skulle faktiskt vilja rekommendera VV (på nätet) till alla som vill ha en bestående viktminskning och är beredda att göra en livsstilsförändring. Det "funkar" ju inte om man inte lägger om det som gjort att man gått upp de där kilona.

Jag vet ju t ex att jag ska hålla mig borta från kolhydrater i vissa former, och det gör jag även i VV. Jag vet att jag gärna kvälls-snaskar, så jag får lägga upp dagen utifrån det och ha en plan för att tackla problemen.

Sedan är det inspirerande att titta på andras framgångshistorier (med bilder och kilo redovisade) när det känns trögt. Många bra tips och tänk när det behövs.

Kanske är det så att du ändå hade lagt på dig kilona även fastän du inte börjat att banta? Sakta men säkert? :)

Det är nog också så som Lovisaleonora säger; Det funkar inte för att du har gått tillbaka till den livsstil som du hade innan VV, LCHF osv. Det är så lätt hänt, man har ju lagt på sig av en orsak.

Jag såg ett intressant program på TV för ett tag sedan. De gjorde ett omvänt test: Undersökte varför smala människor höll sig smala. De smala sattes på en diet som nog var dubbla deras normala kaloribehov, och så fick de inte röra på sig mer än vanligt, dvs stillasittande. Ingen träning.
Alla gick upp i vikt, men de olika deltagarna gick upp olika mycket i vikt. De flesta lade på sig fett, men en enda tror jag det var, lade på sig markant mer muskelmassa än de andra.
En viktig sak: När man lägger på sig fett, så kan fettcellerna antingen svälla eller öka i antal. Ju fler fettceller du har, ju fetare kommer du att vara, eller tendera att bli. Dvs om en person med många fettceller bantar, så vill fettcellerna svälla igen. Man kan aldrig bli av med det antal fettceller man har - det är konstant. Däremot kan fettcellerna minska i volym. Om en person med färre men volymmässigt stora fettceller bantar, så är det lättare att hålla vikten.

Jag vet inte om det över huvud taget är möjligt att reducera antalet fettceller ifall man håller sig smal och vältränad under en längre tid, eller om antalet i alla fall är konstant. Det vore intressant att veta.

För egen del har jag länge funderat på VV online, och ska nu kika mer på det. Jag förstår ju att jag måste äta annorlunda och förstå hur stor skillnad det gör på att sätta i sig den där chokladkakan eller inte...

Det gjorde så otroligt stor skillnad för mig, att se detta med poängen. För varje sak jag stoppade in i munnen (som inte var frukt eller grönsaker) så blev det ju färre points den dagen. Och så blev jag verkligen motiverad att röra mig för att få "duktighetspoäng".

Jag gick ner mycket de första veckorna, sedan gick det naturligt nog långsammare, men jag har också ätit upp alla mina poäng (både veckobonus och mina motionspoints). Just för att jag inte vill känna att det är en bantning där jag missunnar mig något, utan att jag faktiskt kan äta allt med måtta.

Äter t ex pizza varje fredag, för så ser våra veckor ut. Det är vår lilla rutin, ingen orkar laga mat men det blir ändå något gott att se fram emot (har hittat en gorumetpizzeria, så det är verkligen gott!). Trots pizzan och ett dubbelnougat så har jag alltså gått ner i vikt varje vecka, just för att jag lärt mig hur jag ska äta, hur jag själv kan leva (det passar ju inte alla att äta tråkigt och monotont i veckorna, vilket jag gjort och därför haft mer att spendera vid ett tillfälle).

Programmet ger mig stor frihet men ändå otrolig kontroll. Och mycket hjälp. Många recept och tips.

första veckan med lättare lunch och mindre godis gick hyfsat. - 700 gram, men med tanke på att det inte behöver gå så fort,så är jag nöjd.
men godis har jag ätit men bara lite,socker intag ska jag försöka få ner..

nu skulle jag behöva komma igång med att motionera!

HEJA PÅ ALLA !!:bump:

Duktiga alla är och kul att vi blir fler!
VV online är nog inte helt fel!Ska fundera lite på det.....
Här har det gått sådär denna veckan.Jobbat massor.Tisdag till onsdag blev det 20 timmar arbete på ett dygn....
Dödstrött just nu.
Mkt spring på jobbet,men lite sämre med motionen.Crosstrainern har vilat 3 dagar,men imorgon ska den få jobba igen!
Hästarna dock ridna alla dagar utom tisdagen,så lite rörelse har det blivit,
Maten har gått ganska bra,så vi får väl se vad vågen visar....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka