NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Kl

Då är Fafnir såld!
Känns jobbigt, sorgligt men skönt samtidigt!

Man kan ju inte behålla alla. Om man inte är rik :/

KL
Vädrade min vuxna häst idag, hon vilar eg, men tog henne på en kort tur som stöd till en yngre häst, herregud vad skönt det var att rida en "färdig" häst och inte bara unghäst - även om det också har sin tjusning :)

KL

Någon här som vet vilken tid islandshästtävlingen är i globen? Har några timmars bilresa och vill inte åka tidigare än nödvändigt.

Hälsningar Sanna

Vet vad du menar, Laukur är en liten tönt han också så man får verkligen tänka sig för hur man är runt honom så han inte får för sig att nåt är farligt;-) Aldrig haft en sån känslig häst innan!

Inte jag heller, visst har jag tränat känsliga och tittiga hästar innan, men ingen så extrem som Tinna!
Roligt och lärorikt som attan iaf!

Var idag ute på en lite längre tur med svärmor som ville ha lite tölthjälp med sin häst.
Fick då samtidigt trygg draghjälp åt Tinna. Idag har vi även rejsat för första gången, hon har en sjuk accelerationsförmåga och är ruskigt snabb! Tog tag i manen en stund, haha!
Det var riktigt roligt tyckte vi båda två, men imorgon blir det lite lösgörande i ridhuset igen.
Det kan behövas efter dagens uteritt!

Min är bara en mes ibland blir då spänd och kan "explodera" när som helst. Vilket jag tycker är lite jobbigt. Lite feg sen jag åkte av rejält i somras. annars supercool. Rider man ut själv är allt läskigt o han vill helst springa hem. Har man sällskap går han mer än gärna först. Bryr sig inte om det är mörkt och vi får ha pannlampa.

kl*
Gimlan, förstår precis vad du menar med att rida en äldre häst! Min ponny har haft längre vila men tar en skrittur ibland. så skönt med en häst som förstår minsta vikthjälp, går rakt på vägen och bara känns hemtam ;)

kl

Idag har Jorunn dragit vagn för första gången fastspänd. Det gick superbra. Tränade å att svänga och så travade vi lite... de fick räcka=)

Imorogn blir det en tur i ridhuset igen=)

Ungefär vid halv två-två är tävlingen :) sista delmomentet i första showen den dan :)

Kl.
Snaaart får jag hem en vääldigt fin bukehäst !
Ska bli superroligt!!

Inte jag heller, visst har jag tränat känsliga och tittiga hästar innan, men ingen så extrem som Tinna!
Roligt och lärorikt som attan iaf!

Var idag ute på en lite längre tur med svärmor som ville ha lite tölthjälp med sin häst.
Fick då samtidigt trygg draghjälp åt Tinna. Idag har vi även rejsat för första gången, hon har en sjuk accelerationsförmåga och är ruskigt snabb! Tog tag i manen en stund, haha!
Det var riktigt roligt tyckte vi båda två, men imorgon blir det lite lösgörande i ridhuset igen.
Det kan behövas efter dagens uteritt!

Usch inge roligt med så extremt tittiga och känsliga hästar.. men hon är ju bara unghäst så de är ju bara att träna bort.

Känsliga hästar vill man ha men inte för, jag vill kunna hosta till eller rätta till mig i sadeln utan att hästen exploderar av rädsla.
Och jag vill kunna rida ut på en långtur både själv och med sällskap utan att behöva flänga i 380 grader var 5 steg för hästen vart rädd för nått.

Har haft mina duster av sista delen med Jorunn som unghäst, eller ja hon gjorde inga 380 grader men stannade och stegrade och backade.
Hon bara skulle inte gå fram en period.

Och så en dag fick jag nog och började rida ut själv och utsätta henne för alla möjliga konstiga saker vi red in mkt i stan i samhället.
Vi red förbi en krosstävling som lät massor. vi utsattes för skotträning av jägare.
Och red för bi kossor ja allt möjligt utsatte jag henne för:)
Vet inte om folk här inne kom ihåg hur jobbigt jag hade de för några år sedan med att just rida ut,.

Men all träning har gett resultat och idag är hon så fruktansvärt lugn och snäll och trafiksäker.
Hon är dock känslig att rida och lyssnar oerhört fint på minimala hjälper också de nått vi tränat på såklart.
Hon ska lyssna på rätt hjälper men jag ska kunna sitta på ryggen och flaxa med ben och armar och tjoa utan att hon reagerar.
Vilket vi har tränat på och idag reagerar hon inte på sånt heller

Detta är nått jag anser att alla hästar kan lära sig de som av naturen är nerviga och så kommer de självklart ta längre tid med att acceptera och lära sig att inte bry sig om saker. Är hästen som Jorunn av naturen mkt lugn går allt mkt fortare såklart.

Inkörningen av Jorunn har tex gått oerhört bra då hon är så lugn, sedan finns de dom som är lite nervösare och då tar allt betydligt längre tid på varje punkt innan hästen blitt övertalad så att säga att den inte kommer dö:D

Men smaken är ju som baken.. jag gillar lugna trygga hästar som jag kan göra allt med och inte är rädda och nervösa.
Dock skall de ju INTE förväxlas med tröga okänsliga i ridningen.
Utan lagom känsliga vid ridningen så klart=)
Men de är ju ja de=)

Nu är det ju inte så att jag inte kan hosta, röra mig eller ha en ringande telefon i fickan ;)
Däremot är hon tittig, och hittar hon en anledning till att bli rädd för någonting (som i detta fall skotten från en jakt i närheten) så blir hon spänd och tittar på sånt hon i vanliga fall slutat vara rädd för (i etta fall skottkärran ...) Det här gör att jag som ryttare måste vara medveten om saker och ting, förutse händelser och hela tiden vara med henne, ha henne i fokus.

Jag kan utan problem rida ut själv, det här är första gången på nästan 6 månader som jag har sällskap.
Det handlar inte om att hon blir skogstokig, dummar sig och inte vill gå.
Det handlar om att hon blir osäker, bromsar och tittar på saker. I början var det som värst, hon kunde bli rädd för en fjäril. Idag är det annorlunda, nu är det mörka fläckar - nya stenar och sådana större saker.
Men även om hon blir rädd så blir hon inte hysterisk, hon blir däremot spänd och väldigt svår att hålla i arbete, hon kopplar bort mig och tittar mer på saker runtomkring än att fokusera på mig.
HON SKENAR INTE IVÄG, utan tappar bara fokus.

Hon är inte en känslig häst som exploderar, däremot vill hon inte vara i närheten av det som är läskigt. Hon undviker det, blir osäker och slutar lita på mig.

Det är olika på olika hästar, andra känsliga hästar jag tränat har varit känsliga på det sättet du beskriver.
Tinna är känslig på ett helt annat sätt .. Det är svårt att förklara..

Nu blev det långt, men men!
För mig är hon iaf perfekt, även om jag vissa dagar får gråa hår av hennes påhitt ;)

Nu är det ju inte så att jag inte kan hosta, röra mig eller ha en ringande telefon i fickan ;)
Däremot är hon tittig, och hittar hon en anledning till att bli rädd för någonting (som i detta fall skotten från en jakt i närheten) så blir hon spänd och tittar på sånt hon i vanliga fall slutat vara rädd för (i etta fall skottkärran ...) Det här gör att jag som ryttare måste vara medveten om saker och ting, förutse händelser och hela tiden vara med henne, ha henne i fokus.

Jag kan utan problem rida ut själv, det här är första gången på nästan 6 månader som jag har sällskap.
Det handlar inte om att hon blir skogstokig, dummar sig och inte vill gå.
Det handlar om att hon blir osäker, bromsar och tittar på saker. I början var det som värst, hon kunde bli rädd för en fjäril. Idag är det annorlunda, nu är det mörka fläckar - nya stenar och sådana större saker.
Men även om hon blir rädd så blir hon inte hysterisk, hon blir däremot spänd och väldigt svår att hålla i arbete, hon kopplar bort mig och tittar mer på saker runtomkring än att fokusera på mig.
HON SKENAR INTE IVÄG, utan tappar bara fokus.

Hon är inte en känslig häst som exploderar, däremot vill hon inte vara i närheten av det som är läskigt. Hon undviker det, blir osäker och slutar lita på mig.

Det är olika på olika hästar, andra känsliga hästar jag tränat har varit känsliga på det sättet du beskriver.
Tinna är känslig på ett helt annat sätt .. Det är svårt att förklara..

Nu blev det långt, men men!
För mig är hon iaf perfekt, även om jag vissa dagar får gråa hår av hennes påhitt ;)

Oki ja då är det ju bara träna på att hon inte ska spänna sig och hitta en anledning till att titta. Bara rida ut mkt så kommer de försvinna.
Hon är ju rätt ung så hon har ju ingen erfarenhet av livet än.

Sedan är det ett sto du har och hon kommer ge dig gråa hår livet ut mer eller mindre:p

Jag har hört talas om det! Ska bli kul att se vad ni kan hitta på tillsammans!

Mja, av den spändare typen kommer hon alltid att vara.
Men vi jobbar på att hon ska lyckas hålla fokus fast hon blir spänd.
Rida ut mer än jag redan gör kommer jag inte göra (1-2 ggr/v), dels pga tidsbrist men även för att jag vill få tillbaka fokusen på henne efter en uteritt. Vill inte inte att hon ska tappa den fina formen hon har, och när jag rider ut blir det lätt spänt. Så om hon gått ut ena dagen - då blir det paddock nästa för att ta igenom det som förlorades under uteritten ;)
Sen kommer hon såklart bli bättre med tiden också, ju äldre och mognare hon blir.

Jag har inte bråttom, men det kommer bli intressant i vinter när vi ska ut på banan för första gången. :eek:
Att det är en riktigt tjej är det inget tvivel om, men jag har ju haft ston tidigare. ;)

Mist: Det är du inte ensam om att tycka :d Ska bli väldigt kul att följa Tessinino och F. Kanske man lyckas träffa dom båda oftare också! *pik till tessinino*

Ska försöka förvalta F på bästa sätt! :love:
Michis, du ska ju coacha, så vi LÄR ju ses ;)

KL*

Idag är jag mycket nöjd med min lilla brun :D Hade sadelprovare ute idag vilket innebär att rida själv, jag har fegat lite sen jag åkte av i somras. Men han skötte sig jätte bra. Vid ridning i hagen gick han på fint och bjöd jättebra i tölten inte bara skrölt. Han taggade o lyfte lite extra då den stora farliga pallen (som vi satt upp i från 1 min tidigare utan problem) stirrade på honom ;)

När jag tog en kort tur i skogen för att känna på sadeln lite mer, vingade och sega han de första 200 m sen gick han kanon i alla gångarter och jag våga tom ta en kort gallopp :bump:

Resultatet av sadlarna var att han gilla Eques Sella och Aquila Callidus bäst, i Aquila Vigoris var han inte alls lika rörlig och ren i gångarterna. Jag gilla nog Callidus bäst så nu får jag ha den på lån några dagar och testa lite mer :)

Ha, ha, vår åsna är också enormt tittig. Fast i de flesta fall blir det sällan någon reaktion, det är bara skitjobbigt när han glor för då går han åt det hållet också. Resultatet är att vi slingrar oss fram på vägarna, han är döpt till slingerbulten.:D

Har vi sällskap med så SKA han vara först, finns inget annat alternativ för honom. Är han inte först så ser han till att han blir det, sedan bevakar han sin position väldigt noga. Försöker någon ta sig förbi, så trycker han på lite extra kraft och det finns i den ponnyn kan jag lova.:love:

Min vackra kille som snart flyttar härifrån!
Den som ska köpa honom ör en lycklig människa, denna gosse är så charmig :love:
null_zps3acfad0a.jpg

Mja, av den spändare typen kommer hon alltid att vara.
Men vi jobbar på att hon ska lyckas hålla fokus fast hon blir spänd.
Rida ut mer än jag redan gör kommer jag inte göra (1-2 ggr/v), dels pga tidsbrist men även för att jag vill få tillbaka fokusen på henne efter en uteritt. Vill inte inte att hon ska tappa den fina formen hon har, och när jag rider ut blir det lätt spänt. Så om hon gått ut ena dagen - då blir det paddock nästa för att ta igenom det som förlorades under uteritten ;)
Sen kommer hon såklart bli bättre med tiden också, ju äldre och mognare hon blir.

Jag har inte bråttom, men det kommer bli intressant i vinter när vi ska ut på banan för första gången. :eek:
Att det är en riktigt tjej är det inget tvivel om, men jag har ju haft ston tidigare. ;)

Mist: Det är du inte ensam om att tycka :d Ska bli väldigt kul att följa Tessinino och F. Kanske man lyckas träffa dom båda oftare också! *pik till tessinino*

Ja så länge du som ägare är nöjd och tycker det är oki hennes beteende så är ju allt frid och fröjd=)

Rider själv mkt i ridhus vintertid och rider ut lika sällan som du. Men hästen överlever, vill man tävla/träna utvecklas så funkar det inte att rida ut i skogen på lång tygel 5 dagar i veckan...tyvärr.

Som en idrottsmann som vill vinna löpning, de funkar inte att gå 5 km 5 dagar i veckan man måste träna hårdare.

Vi håller oss till våra klätterdagar dom är livsviktiga och de får stå som spön i backen vi klättrar iaf.:)
För så fina muskler som Jorunn har idag är tack vare all klättring.
Har ju aldrig haft sånna här ofantligt bra klätterbackar förr.
2 stoooora sandgropar med varierande lutningar:D Pluss en skog som har sjukt mkt backar.

Och även om vi inte tävlar isistävlingar längre så tränas de för fullt på seriös nivå i både hoppoch dressyr och nu även körning och planen är att tävla i körning nästa år!

*KL*

Igår tog jag och Laukur en sista ridtur innan hans vila som börjar idag. Han får ca 4 veckor, men den 23 november kommer vi delta i Rosa bandet ritten som jag och en kompis arrangerar genom vår klubb. Det blir ju bara en lugn tur så jag tyckte inte det gjorde något att avbryta hans vila med den turen :)

Känner mig redan rastlös! Ändå har jag heltidsjobb, man, barn, hund och gård :P Så jag blir väl inte sysslolös men ridningen 4-5 dagar i veckan är en sån naturlig del i min vardag som jag lätt har tid med trots familj mm så jag känner redan av ridbastinensen ;)

En bild från igår! Va ute i ca en timme och red längst sjön och sen tillbaka hem. Alla gångarter och Laukur va jätteduktig och blev rätt svett :P

1396035_10200992316757089_328365483_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur