Sv: Ny tråd om vad man ser och inte ser...
De hade nog inte med det på sin film för att det var i starten på hennes utbildningskarriär, det var inte befäst om man säger så.
Nej, det är säkert så.
Jag tror också vi pratar förbi varann ibland och också att vi har så olika erfarenheter. Det man ännu inte upplevt har man ju svårt att sätta sig in i.
Ja och såna hästar har jag verkligen tyvärr aldrig upplevt, och tror inte ens jag skulle våga borsta på så mycket pengar, ännu mindre sätta mej på
Men jag vill verkligen betona att man inte kan "klanka ner" på hästar/ryttare utifrån försäljningsfilmer. Det är oftast inte så som hästarna rids till vardags.
Och sen vill jag betona att det inte är farligt att rida i lite övertempo ibland, man måste variera det likväl som man varierar form.
Nej och jag vill betona att jag inte har sagt något om varken häst
eller ryttare
utan det var mer frågan, så som jag uppfattade den i tråden.
Samt att ja, tempovariationer och även övertempo,
bitvis, men inte så att fram och bakdel faller isär helt som man kan se ibland (på en del försäljningsfilmer också men menar inte såna nu utan öht), men absolut till gränsen för vad hästen kan hålla ihop just då, det är en del av träningen det också - att flytta fram gränsen! (Jag är nog så inne på det här efter att ha ridit hela hösten för att få ihop en häst, som inte hängde ihop fram och bak alls i högre tempo, som man först nu allra senaste tiden kunnat få att hänga ihop även när den tar ut stegen och då känns det värt all kort "ponnytrav" -fast den dominerar ju självklart fortfarande - men nu kan man variera.)
Sen beror det inte minst på ryttare, du bla kan ju med all säkerhet bedöma var, när, hur man tex kan öka kraven, mkt bättre än vad jag kan och dessutom hjälpa hästen bättre
Så det var det jag menade med att
alla har sin privata bild utifrån sina erfarenheter (eller utifrån vad man hört andra säga eller vad man läst eller lite av varje......)
Som i de allra flesta diskussioner på buke