Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Sv: Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Någon gillade hästen på den här videon.

http://www.youtube.com/watch?v=6Bh_BJxrWoM&feature=channel_page

Jag bara kände "herregud! Är det dit vi är påväg med aveln så kan vi lika gärna börja med tennessee walking horses." Jag kan inte tro den hästen håller många år till och jag hoppas den aldrig kommer ut i större tävlingssammanhang och gör avelsfolk helgalna och börjar avla fram liknande.

Du är nog inte så fel ute, tror att denna häst har en hel del TP-blod i sig och dom i sin tur är ju avlade på såväl tennesee walking som hackney (därav det spektakulära rörelsemönstret). Dessa hästar har ju en lite annorlunda halsansättning och vill gärna bli väldigt korta och höga i nacken. Även om ryttaren på filmen rider den lite väl ihoptryckt.

Vad är TP blod?

Jag hoppas inte den typen av avel fortsätter. Men som sagt, vill de stora ryttarna eller de med stora plånböcker ha det för de tror att det är ett korrekt rörelsemönster, så har väl lilla jag i skogen inte ett skit att säga till om.

Vad är TP blod?

Jag hoppas inte den typen av avel fortsätter. Men som sagt, vill de stora ryttarna eller de med stora plånböcker ha det för de tror att det är ett korrekt rörelsemönster, så har väl lilla jag i skogen inte ett skit att säga till om.

TP= Tuig Paard= vagnshäst, en avdelning i KWPN stambok.

Själv är jag barnsligt förtjust i TP-hästar, även om rena TP sällan har en dressyrmässig typ (taskig halsansättning och inte så mkt luft under magen).

det verkar som om många har en högst privat bild av "hur det skall se ut"

Ja, det har väl du också:angel: Svårt att undvika. Men vissa tycker sej kanske ha mer "rätt" än andra men privat bild är det ju inte desto mindre, liksom.

Men vissa tycker sej kanske ha mer "rätt" än andra men privat bild är det ju inte desto mindre, liksom.

Håller med (som vanligt, börjar känna mig mesig:o). Tycker också att det antyds lite svart-vit syn också ibland.

Kan inte riktigt smälta att det anses att unga talanger rids av "proffsen" i ett högt arbetstempo. Det är inte min erfarenhet av de träningar jag sett för välrenommerade tränare samt det jobb jag haft. Talanger fanns faktiskt med vid dessa tillfällen (det kunde tom jag avgöra:angel:), men någon "flashig" ridning i högt tempo var det inte. Men jag har nog missuppfattat:crazy:

Och jag håller med dej:D Nej det är inte så de duktigare lär ut heller.
Variation däremot - ja!

Jag tror att visst är det en sak hur man väljer att rida för att få visa en hästs kapacitet på försäljningsvideo tex, men tror nog att även de rider på ett helt annat sätt hemma, och även om de självklart klarar att sätta mer tryck än vi dödliga så gör dom inte det eftersom det inte är vad som är viktigast på den nivån, eller snarare, en 4-åring kan man väl börja tänja lite mer på gränser med, men det blir självklart mycket i helt annan form, oavsett.

Så egentligen vet jag inte längre exakt vad som diskuteras, eller predikas :confused: Men det kan bero på att jag inte orkat läsa allt mot slutet......;)

Fast

det stämmer ju att
om man inte kan rida sin häst i balans i ett högre tempo så är det självklart bättre att rida i ett lägre tempo. Det gäller i alla fall lite äldre hästar, på unghästar har jag ett annat tänk men det hör kanske inte hit...

Man kan/ska självklart prova att tänja gränserna lite (det gäller ju det mesta - hur samlad kan hästen vara idag? hur kvick kan den vara idag? osv osv)

Jag förstår liksom inte hur ni skulle vilja att en försäljningsfilm ska se ut för att den ska duga? Som köpare är man ju intresserad av hästens framtida kapacitet - att grundrida gör man ju ändå 80% av tiden så det behöver man ju inte se på en film. :confused:

Jag har en häst med väldigt mycket påskjut. De tyska filmerna på henne visar lite som detta, tre gångarter i full fräs.
Jag blev intresserad av henne. När jag provred testade jag att samla henne för att känna att hon faktiskt kunde komma tillbaka och bära upp vikt på bakbenen över ryggen.
Det kände jag att hon kunde!:banana:

Däremot fanns det hundra andra fel som jag fick med på köpet, bla var hon dåligt grundutbildad, skritten oren, bytena jämfota, ett huvud som kokade, fick nässelutslag ibland av stress.:crazy:

Det har jag nu fått börja om med - men i bakhuvudet vet jag ju att hon har det som krävs. Jag har inte råd att betala de summor vi pratar om i denna tråden så jag fick liksom ta en häst med bra grundmaterial men där hon kanske skrämt en och annan eller där andra ratar henne för att det kanske kommer att ta två år att få bytena lugna. För mig är det värt det.:bump:

Men intresset för henne fick jag ju på en film som visade hennes kvalitéer...

Det kanske är därför jag ofta är lite mer positiv till filmer än vad ni andra verkar vara??

Just för att jag vet att man kan ändra på mycket om bara grundmaterialet är bra.:banana:
Man får vara lite enveten och inte ha för mycket prestige och inte vara rädd för att prova.

Det jag är bäst på som ryttare är att få hästen att vilja jobba för mig.

Jag väljer hellre en bra häst där det gått fel på vägen än en sämre som kommer att begränsa mig.

Men det är ju jag det:rofl:

När jag provred testade jag att samla henne för att känna att hon faktiskt kunde komma tillbaka och bära upp vikt på bakbenen över ryggen.
Det kände jag att hon kunde!

Jag vänder på din fråga, varför inte visa det OCKSÅ? Jag hade bara velat se både och! Lite mer variation, kanske.
Egentligen är det inte en stor fråga, jag fattar också att man vill se vad den har för förutsättningar.

Diskussionen blev nog lite sned eftersom det var just en försäljningsfilm Det jag svarade på först var ju utan att fatta att det var denna film, sen såg jag det inte som försäljningsfilm, utan såg enbart till ridningen just på filmen, vilekt jag fattade att t_b frågade om. :confused: (jag har f ö bara pratat om unghästar inte äldre)

Så det känns som att prata om varandra, lite grann, försäljningsfilmer är inte något jag har en massa synpunkter på egentligen.

De hade nog inte med det på sin film för att det var i starten på hennes utbildningskarriär, det var inte befäst om man säger så.

Filmen är ju för att locka en kunds intresse och vi kan ju bara se i denna tråd vad olika folk ser och som tilltalar en. :cool:
Olika människor vill ju testa olika saker när de provrider.
En kund jag hade på en häst ringde till exempel och frågade varför jag inte filmat i fri skritt? Man kan inte ta med allt, man får försöka fånga folks intresse och sen får man komplettera med fler filmer eller åka och provrida.

Jag tror också vi pratar förbi varann ibland och också att vi har så olika erfarenheter. Det man ännu inte upplevt har man ju svårt att sätta sig in i.

Men jag vill verkligen betona att man inte kan "klanka ner" på hästar/ryttare utifrån försäljningsfilmer. Det är oftast inte så som hästarna rids till vardags.
Och sen vill jag betona att det inte är farligt att rida i lite övertempo ibland, man måste variera det likväl som man varierar form.

De hade nog inte med det på sin film för att det var i starten på hennes utbildningskarriär, det var inte befäst om man säger så.

Nej, det är säkert så.

Jag tror också vi pratar förbi varann ibland och också att vi har så olika erfarenheter. Det man ännu inte upplevt har man ju svårt att sätta sig in i.

:rofl: Ja och såna hästar har jag verkligen tyvärr aldrig upplevt, och tror inte ens jag skulle våga borsta på så mycket pengar, ännu mindre sätta mej på:eek:

Men jag vill verkligen betona att man inte kan "klanka ner" på hästar/ryttare utifrån försäljningsfilmer. Det är oftast inte så som hästarna rids till vardags.
Och sen vill jag betona att det inte är farligt att rida i lite övertempo ibland, man måste variera det likväl som man varierar form.

Nej och jag vill betona att jag inte har sagt något om varken häst:d eller ryttare:bow: utan det var mer frågan, så som jag uppfattade den i tråden.

Samt att ja, tempovariationer och även övertempo, bitvis, men inte så att fram och bakdel faller isär helt som man kan se ibland (på en del försäljningsfilmer också men menar inte såna nu utan öht), men absolut till gränsen för vad hästen kan hålla ihop just då, det är en del av träningen det också - att flytta fram gränsen! (Jag är nog så inne på det här efter att ha ridit hela hösten för att få ihop en häst, som inte hängde ihop fram och bak alls i högre tempo, som man först nu allra senaste tiden kunnat få att hänga ihop även när den tar ut stegen och då känns det värt all kort "ponnytrav" -fast den dominerar ju självklart fortfarande - men nu kan man variera.)

Sen beror det inte minst på ryttare, du bla kan ju med all säkerhet bedöma var, när, hur man tex kan öka kraven, mkt bättre än vad jag kan och dessutom hjälpa hästen bättre:bow:

Så det var det jag menade med att alla har sin privata bild utifrån sina erfarenheter (eller utifrån vad man hört andra säga eller vad man läst eller lite av varje......)

Som i de allra flesta diskussioner på buke:rofl:

Men det vi talar om här är ju inte om hästen har talang eller inte utan snarare om den skulle vara värd 5 miljoner!
Och ärligt, för mig gav den inte en sådan "wow-känsla".

För 5 miljoner skulle nog en unghäst ha rörelser à la Quaterback (jag tror det finns 4-års filmer på nätet, fast helst minus kohasigheten om man nu ska vara riktigt kräsen) för att det skulle vara värt de pengarna för mig.

jag tycker den såg helt fantastiskt fin ut att rida! snacka om härlig känsla hon måste haft i den galoppen:d o tänk att den bara är 4 år!

Verkar otroligt talangfull och ambitös häst

Han ser ut att inte vara riktigt ok v bak. Det är vad jag ser, men det kan vara filmen som luras..

Det är ju väldigt olika vad man tycker om.

Jag rör mig inte i kretsarna där 5 miljoner är en normal summa att köpa en häst för, så jag har liksom aldrig letat där. :rofl:
För mig var denna verkligen wow men visst, jag skulle ju inte belåna mig för att kunna köpa den...

Däremot har jag blivit halvtomhalvtbjuden sjusiffrigt för min och tackat nej så jag är nog bara en galen människa som är galen i sin galna fuxmärr ;):D

Samt att ja, tempovariationer och även övertempo, bitvis, men inte så att fram och bakdel faller isär helt som man kan se ibland (på en del försäljningsfilmer också men menar inte såna nu utan öht), men absolut till gränsen för vad hästen kan hålla ihop just då, det är en del av träningen det också - att flytta fram gränsen!
Men hur många hästar rider man som är i balans och sitter ihop i tio minuter i sträck? Då är de ganska klara. Gör man en försäljningsvideo så försöker man visa alla fördelar men självklart finns det nackdelar som syns också.
Och gör det något egentligen?

Sen beror det inte minst på ryttare, du bla kan ju med all säkerhet bedöma var, när, hur man tex kan öka kraven, mkt bättre än vad jag kan och dessutom hjälpa hästen bättre:bow:

Det ska du inte vara så säker på. Varje dag blir jag påmind över hur långt ner på skalan jag är och jag får bannemej kämpa för varje liten framgång.
Har varit på en Mental Träning-kurs nu så jag ska däremot bli bättre på att tala om (för mig själv) vad jag är bra på och försöka frammana bilder när jag lyckas.:bump: Men det kan vi ta i en annan tråd en annan gång:idea:

Däremot har jag blivit halvtomhalvtbjuden sjusiffrigt för min och tackat nej så jag är nog bara en galen människa som är galen i sin galna fuxmärr ;):D

Tjo och hej, vad roligt! Du får kanske klappa på henne lite extra nu när du ahr en "dyrgrip" i stallet!:D

För övrig tackade jag som fattig juridikstudent på 90-talet nej till ett bud på 250.000 för min häst (hade köpt honom för 42.000). Inom 1,5 år var han tvungen att slaktas och var försäkrad för 40.000.....

Men å andra sidan hade vi väldigt kul ihop och man är ju inte tvungen att sälja bara för att man får ett bra bud!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka