Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Sv: Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Ja, jag är med på vad du menar!

Jag inser när jag tänker på det att jag nog lägger in en del av det jag tänker runt att filma :o
Jag tänker att man filmar ett helt pass, men väljer bitar sen man visar och jag tänker då omedvetet att det man visar är så man ridit hela passet, dvs jag ser filmen som ett ridpass, men precis som du säger är det bara några minuter och de i sig tror jag inte alls är skadliga.

Men jag kan ändå inte förstå att man inte kan visa den arbetad i olika form, även i ett lägre tempo -traven alltså, (för jag upplever detta som på gränsen till övertempo för den hästen, galoppen däremot, arbetar den mer avspänt i, där är det mer "rätt" för den, tycker jag mej se.)

Men ja, jag lägger nog in mer än det man ser, det erkänner jag, självklart är inte de minuterna till skada för hästen.

Nej precis, läste detta inlägg nu, men vid 4 kan den också varieras mer, man behöver inte visa just ponnytraven men formen kan varieras för att få mer aktiviteten genom rygger tydligare, för det tror jag visar ännu mer av elasticiteten och rörligheten fast på annat sätt, men inte mindre viktigt utan minst lika viktigt egentligen "benspratttel" (menar det inte negativt nu!)

Men det blir nu mer en fråga om hur man väljer att visa hästar i den åldern på film.....

Men jag kan ändå inte förstå att man inte kan visa den arbetad i olika form, även i ett lägre tempo -traven alltså, (för jag upplever detta som på gränsen till övertempo för den hästen, galoppen däremot, arbetar den mer avspänt i, där är det mer "rätt" för den, tycker jag mej se.)

Det är det jag också tycker, och övertempot är knappast stärkande för hästen. Skulle vilja se hästen mer avspänd o mer genom kroppen. Mekaniken finns ju. Den här hästen kommer säkert att bli helt underbar när den blivit stark.:d
Att man sedan rider lite mer framåt några steg är en annan sak, det gör jag med. Jag rider min dam i ett lugnt arbetstempo där hon kan slappna av o hitta balansen. Jag växlar då också mellan att korta tempot några steg ibland o ökar lite ibland (eller egentligen "tänker" större steg), om inte annat så får det henne koncentrerad o vaken på mina hjälper.

Fast, vad gäller denna häst, så tror inte jag iof att den rids på detta sätt (som i filmen) till vardags. Däremot undrar jag om inte denna typ av filmer kan få vissa ryttare att forcera sina unga hästar för att visa sina härliga gångarter, istället för att lägga ned tid på att skapa en god grund att bygga vidare på.

Det är det jag också tycker, och övertempot är knappast stärkande för hästen. Skulle vilja se hästen mer avspänd o mer genom kroppen. Mekaniken finns ju. Den här hästen kommer säkert att bli helt underbar när den blivit stark.:d
Att man sedan rider lite mer framåt några steg är en annan sak, det gör jag med. Jag rider min dam i ett lugnt arbetstempo där hon kan slappna av o hitta balansen. Jag växlar då också mellan att korta tempot några steg ibland o ökar lite ibland (eller egentligen "tänker" större steg), om inte annat så får det henne koncentrerad o vaken på mina hjälper.

Fast, vad gäller denna häst, så tror inte jag iof att den rids på detta sätt (som i filmen) till vardags. Däremot undrar jag om inte denna typ av filmer kan få vissa ryttare att forcera sina unga hästar för att visa sina härliga gångarter, istället för att lägga ned tid på att skapa en god grund att bygga vidare på.

Nu skriver du precis det jag tänker! :bow:

Just det sista särskilt!

Jag har sett filmer på hästar även på buke, med hästar som har så mycket men som rids i övertempo och i för hög form, och genomgående, och det är en koppling jag gör....Kanske helt obefogat:confused:

Men alla de flesta försäljningsfilmer görs ju just som försäljningsfilmer. Inte träningsfilmer.

Om jag själv skulle se köpa en häst så hade jag helt klart nöjt mig med att se hästen i skritt trav och galopp så bra den kan gå och sen inte mer. Jobbet som är med hästen visar man ju inte på filmen..

Om hästen i början. Gillar galoppen mycket men ingen wow känsla för mig..

Jag får wow känsla och rysningar när jag ser Greetings (4år) träna...:o Jösses..:love:

kl

Det är skillnad på vanlig ridning och auktionsridning. Auktionsridning går ut på att visa hästens fördelar och dölja dess svagare sidor så att man kan få ut så mycket pengar som möjligt för hästen. Därför rids hästarna i ett högt tempo så att de visar flashiga gångarter, det är det som säljer. Det är ingen som säger att hästarna alltid rids så.

Men att ryggen skulle vara fullt utvecklad vid 4 år kan man ju bara drömma om, har du skänkt tanken på varför en dressyr häst tar så lång tid på sig för att bli färdig sas. Knappast vid 4 i varje fall.

Ehh ryggen behöver inte utvecklas för att vara losgelassen dvs tillräckligt avspänd för att uppvisa ryggverksamhet

Ryggswing kan hästen visa upp på en fölmönstring - om den har ändåmålsenlig exteriör - och får då belöning i fråga om poäng för denna rörlighet

Likaså helavägen man bedömmer gångarter hos Dressyrhästar.

PÅ kursen för Sveriges mesta unghästdommare så påpekade han just det...

Han brukar vara och kika på det som händer i Warendorff där Tysklands mesta unhästbedömmare dömer - och om jag är frk Losgelassenheit, så är den snubben MR Ryggswing.

Sedan "händer det ngt" med vissa Dressyrdommare, och man prioriterar annat

men det är en annan diskussion

Ps Kolla på unghästarna i toppklass i världen - deras rygg fullkomligt bågnar upp och ned - det beror på en ändamålsenlig exteriör och därigenom en naturlig avspändhet = Losgelassenheit. Brukar som sagt ge höga poäng

har inte sett filmen

Senast ändrad av en moderator:

Underbar häst - lätt och härlig!!!!!!! Säger inget annat!!!! Men jag hade velat ha mer arbete i ryggen - och hade då gärna "offrat" lite ben. Det var det som jag ville ha synpunkter på. Men det verkar som om jag är rätt ensam om den funderingen. :cry: /:cool:

Ensam på buke - ja

Med ryttare på, i löst tillstånd har vi inte fått se. Det är en väsentlig skillnad med eller utan ryttare, i denna hästs fall har den rätt normal ryggverksamhet med tanke på åldern. Unga hästar uppfattas oftast som något styva i början med ryttare, främst när det kommer till ökningar som de i regel inte behärskar orkesmässigt.

Det är ju inte konstigt att hästarna får skador i tidigt stadium om andemeningen är att pressa hästen över sin nuvarande fysiska kapacitet.:confused:

Jag har ingen praktisk erfarenhet av så superbegåvade hästar (nähä?!), men kan det vara så att vissa hästar har en gudabenådad mekanik - och att de kan uppvisa otroliga saker TROTS att ryggen inte riktigt är med?

Jag tänker som så - för 99.9999999% av hästarna krävs det år och åter år av målmedveten träning för att få fram denna luftiga mekanik, och då kommer det liksom i "rätt ordning". Men för en liten del av hästarna (kanske den andelen börjar öka mha aveln?) finns den luftiga mekaniken redan med från början, och då ser det för våra ögon lite märkligt ut. De behöver ju samma grundliga arbete de också, med att bygga rygg, muskler och styrka, men redan från början uppvisar de en väldigt speciell mekanik.

Det här är ju kärnpunkten egentligen

har det ett syfte att hästen skall se luftig ut fram - eller är luftgiheten ett självändamål?

Dressyr - eller cirkus

Eftrsom ryggen skall vara med - det skal tas med i bedömningen av rörelsen- av nödvändiga hälsoskäl - losgelassenheit är ändå en av de mest basala grundstenarna som hela Dressyren vilar på. ( ingen ryggverksamhet = ingen losgelassenheit) hur kan man då ens tala om gudabenådad mekanik:confused:

Utan rygg kan det inte bli ngt annat än en nedbrytande mekanik dvs felaktig

Det är ju det som utbildnidngskalan är till för - att checka av om man är på den hälsosamma vägen

Skiter man i den så kan man ju lika väl gå så långt att man använder friesersele - som då hindrar en sund mekanik

Men då har man nog missförstått syftet med Dressyr
och man har deffinitivt inte begripit utbildnings skalan

Varför det står som det står - och varför man måste behålla kavliteterna

Själva kvaliteterna är inget som utvecklas - det är något hästen har kapacitiet för - men som ryttaren måste lära sig plocka fram och behålla. Dvs plocka fram det optimala hos hästen med BIBEHÅLLEN losgelassenheit (Ryggswing är en STOOOR del av Losgelassenheit - det är kvittot på Losgelassesnheit) :devil:

Ur hälsoaspekt är inte utbildningsskalan förhandlingsbar

Den ÄR JU Dressyrens Hälsospekt

( apropå det så har agria tagit bort den försäkring som saknade självrisk - antalet skador har exploderat...)

Läste att Andreas Helgstrand skaffat en ny stjärna för över fem miljoner. Video utlovas. Kollar videon och blir lite förvånad över att detta ska vara femmiljonersgångarter - det jag ser är att benen rör sig men ryggen är rätt stilla. - Ska det vara så här? Känns inte rätt för mig, mera sprätt.... apropå det där med att rörelsen förutsätter att muskeln spänns och slappnar av i harmonisk rytm.
Är det videon som är dålig eller är det hästen som är ung? Jag har kikat en gång till, men får inte den där wow-känslan. T_B *gnällkärring*

http://www.psi-auktion.de/php/flvpl...SI_08_Nr_06.flv&image=videos/video_bigger.gif

Nu har jag sett filmen och håller inte med dig heller :p

Så kan det gå.

Jag tycker gångarterna är ovanligt rena

Mest ryggswing i början - men som sagt skall hon "visa" hästen så tänjer hon ju gränserna och då tappar hon lite bakben så allting inte perfekt - men i jämförelse så är ju detta väldigt bra enligt mig

Hästen blir ju aldrig ngn hängmatta

Skall bli intressant att se hur Andreas kan behålla detta.

Eller Rudolf snarare....

och appropå det hur rör sig Don Romantic nu - där swingade det som faen

Eftrsom ryggen skall vara med - det skal tas med i bedömningen av rörelsen- av nödvändiga hälsoskäl - losgelassenheit är ändå en av de mest basala grundstenarna som hela Dressyren vilar på. ( ingen ryggverksamhet = ingen losgelassenheit) hur kan man då ens tala om gudabenådad mekanik:confused:

Utan rygg kan det inte bli ngt annat än en nedbrytande mekanik dvs felaktig

När jag nämnde "mekanik" så menade jag 8möjligen felaktigt) hästens rörelsemönster. Jag tycker "rörelserna" är väldigt trevliga, MEN kommer säkert att bli ännu bättre om hästen tränas på rätt sätt, dvs stärkande arbete. Detta tror jag också görs, som jag tidigare skrev, och att detta vi ser endast visas på film. Och, som jag tidigare också skrev, så är jag rädd att en del ryttare med talangfulla hästar tror att det är på filmens vis hästarna ska ridas. Istället för att lägga ned tid o arbete på att grundträna hästarna på rätt sätt och kunna visa kvalitet eftersom hästen är stark nog.

Och, som jag tidigare också skrev, så är jag rädd att en del ryttare med talangfulla hästar tror att det är på filmens vis hästarna ska ridas. Istället för att lägga ned tid o arbete på att grundträna hästarna på rätt sätt och kunna visa kvalitet eftersom hästen är stark nog.

Som sagt tidigare, där tycker jag som du.

Jag förstår också syftet med filmen men hade gärna velat se även att man kan få rörelserna genom ryggen, variera, form o tempo o krav(i galoppen ser man mer av det om jag inte minns fel, f ö) Det gäller inte bara denna film utan generellt filmer på så unga hästar.

Den klarar ju inte att gå fullt ut självklart, men det vore mysigt att se även när den verkligen jobbar genom hela överlinjen med gung i ryggen:d Det behöver inte vara "ponnytraven" men dit den idag klarar att länga och ta ut rörelserna utan att tappa i ryggaktivieteten.

Men visst är det så att denna rids mycket bra:bow: och att det finns exempel där hästen verkligen inte hänger ihop mellan fram och bakdel som är mycket mera exempel på det jag menar.

Att man sedan rider lite mer framåt några steg är en annan sak, det gör jag med. Jag rider min dam i ett lugnt arbetstempo där hon kan slappna av o hitta balansen.

Att vi vanliga dödliga inte rider på detta vis är för att många av oss inte kan. Det är svårt att rida fram med energi o bak,stämma av så man inte får häng eller hästen på bogarna, utöverdet ska man lossa den i det högre tempot.

Därför säger man så fint att man rider lugnt, i hästens egenbalans när det andra är så mycket svårare.

Off topic...är det ingen annan än jag som känner att jag kan flytta dit direkt om man får rida på en sån bana utomhus varje dag????:D:banana:

Lite Off Topic.:cool:

Lite typiskt en FT-ryttare att dreggla mer:confused:över den lilla tilltalande stigen i skogen än dressyrhästen...:D

Jag håller helt med ang skillnaden hos ryttare, det är ju oceaner av skillnad på en sån ryttare och flera av oss i alla fall....:crazy:

Men förstår sen inte hur du menar riktigt, att de därför kan jobba i detta tempo, mer till vardags också, eller:confused:

Citerar Malin:
Men en skicklig ryttare kan ta fram "ponny-traven" ur en sådan här häst också, det kanske är den traven de jobbar med 80% av tiden för att träna bärkraften (sådana här hästar har ju en fantastisk skjutkraft som de inte behöver träna på så mycket)

Men jag antar att du inte menade något annat heller, måste bara fråga:o

Vet inte om vi är inom trådämnet fortfarande......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka