Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Sv: Ny tråd om vad man ser och inte ser...

*KL*

Orkade inte ens titta igenom hela filmen förra gången, men är det 4-åringen som de står och trampar i filmen? :eek:

Det där reagrade jag också på. Kan hända har jag inte järnkoll på sånt här, men varför trampa en 4:a åring öht? Tyckte snarare den såg framtung ut där än samlad, som väl grejen med tramp är eller i alla fall ska vara. Eller har fokus gått från att hästen ska trampa under sig till bensprattel?

Fin häst dock, den har framtiden för sig. Fick inte heller den där wow-känslan av filmen, men det är utan tvekan en jättefin häst. :)

Och ja tack till lilla ridstigen, den paddocken där de står och trampar är inte heller helt fel. :d Nej, dit skulle man kunna tänka sig att flytta.

Ååååååååååååh vilken underbar häst! Hade jag haft råd hade jag helt klart varit spekulant, men sådana hästar kan jag bara drömma om, och oftast är jag för liten för dem också. Plus att det inte ser så bekvämt ut att rida fram den i de där gångarterna, men det måste man ju inte :-)

Att jämföra tysk gångartsridning med t ex akademisk (för tråden låg ju där först) tycker jag är lite fel. Om jag vill kan jag rida min P så att han rör sig underbart, men jag vill hellre ha en häst som jobbar akademiskt. Sen tycker jag som vanligt att man ska vara öppen och låta andra pyssla med det intresse de har, det finns dåliga ryttare inom alla grenar och bra ryttare inom alla grenar.

Sen ska det tilläggas att bilderna på hästen "naken" är fruktansvärt lika min älskade D som togs bort i somras, det är så att jag kunde ha svurit på att det var han om jag inte hade vetat att det inte var han - visst är det sjukt, de är inte ens släkt!!!

Jag håller helt med ang skillnaden hos ryttare, det är ju oceaner av skillnad på en sån ryttare och flera av oss i alla fall....:crazy:

Men förstår sen inte hur du menar riktigt, att de därför kan jobba i detta tempo, mer till vardags också, eller:confused:

Nej, men deras vardagstempo är (antagligen) med mer energi, mer driv och med mer påskjut.:)

Att vi vanliga dödliga inte rider på detta vis är för att många av oss inte kan. Det är svårt att rida fram med energi o bak,stämma av så man inte får häng eller hästen på bogarna, utöverdet ska man lossa den i det högre tempot.

Därför säger man så fint att man rider lugnt, i hästens egenbalans när det andra är så mycket svårare.

Nja, jag vet inte om det är så mycket lättare att få hästen att slappna av och vänta på hjälperna o börja balansera upp sig i ett lite lugnare tempo....

Det är möjligt att jag är en kratta på att rida, har aldrig påstått mig vara någon expert. Däremot klarar jag av att hyfsat anpassa mig efter den häst jag sitter på för tillfället. Förra hästen krävde ett lite friskare tempo för att orka hänga ihop i kroppen och hitta balansen. Där kom det lugnare tempot senare. Nuvarande unga hästen har enormt mycket nerv o energi, ett friskt tempo leder bara till spändhet och spring. Hon måste få hitta sig själv i en lite lugnare trav först, men där vi varierar tempot när hon slappnat av. Jag ser ingen anledning att försöka härma uppvisningsryttarna och rida hästen i ett för friskt tempo där hon bara springer för att sedan kanske hitta takten när hon helt enkelt inte orkar springa längre. Jag vill att hon litar på mig och lyssnar på mina hjälper. Jag vill ha en häst som jobbar med förtroende för mig och tycker det är kul att lära sig nya saker. Inte en stressad häst.

Om hästen hade varit av det segare slaget eller haft svårare att hänga ihop så hade ridningen anpassats därefter. Min nuvarande häst har dock inte de problemen utan är åt det lite hetsigare hållet, men är alltid lätt i framdelen och använder sina bakben på ett väldigt fint sätt alldeles av sig själv. Ser då ingen anledning att försöka "flasha till det" bara för att....

Nej, men deras vardagstempo är (antagligen) med mer energi, mer driv och med mer påskjut.:)

Energi, driv o påskjut kan man ha även om det inte går så f-t fort....
Och observera att jag INTE pratar lugnt tempo á la AR.

Personligen tror jag man får en mer energisk o alert häst genom att variera tempot både "framåt o bakåt" än att rida i ett konstant högt vardagstempo.

Däremot undrar jag om inte denna typ av filmer kan få vissa ryttare att forcera sina unga hästar för att visa sina härliga gångarter, istället för att lägga ned tid på att skapa en god grund att bygga vidare på.

Sant... Fast om man inte begriper att man inte ska sitta och nöta konstant på det sättet med en unghäst så kanske man inte borde ha en?

Jag skulle inte ha skrivit som jag skrivit om jag sett filmen från början :o

jag svarade bara på det skrivna ordet.

Tyvärr är det så mycket pengar att många hästar pressas för hårt, men jag ser skillnad på vad man gör på en uppvisninsgfilm och vad man gör i vardagen

med tanke på hur mycket rygg den har behållit så händer det bra saker i vardagen

jag fick en helt annan bild på näthinnan av true blues beskrivning

ja man skall se filmen oxå, och läsa inläggen - i alla fall en del :D

Lite mycket fusk igår :o

Senast ändrad av en moderator:

En fundering från igår

Vad är bra gång?

Jag tycker att de på unghäst tävlingar faktiskt premierar förutsättningar för Svår Dressyr. Vad denna hästen har är just potential.
En gångart skall vara rund - gå genom kroppen - och i balans.
Och det har ju den här hästen - den är ju som Malin skrev elastisk

Det kanske inte ser ut mer wow en såhär....

Ohh vilken drömhäst :love:
Såg totalt underbar ut, men den har inte riktigt de där luftiga, läckra rörelserna som hästarna får, vilket så klart kan förklaras av åldern.
Superfin!

Sedan kan man kanske undra över hur mycket "wow" det ska vara för att hästen verkligen ska vara en talang för GP? Är rörelserna fööör stora lär det väl kanske bli svårt senare i utbildningen.

Jag tycker i alla fall att det blir konstigt. Mekanik är ju hela vetenskapen.
Vad ÄR spektakulär mekanik???
vad innebär det rent konkret?

Om man talar biomekanik så kommer sig det ena av det andra - om man inte börjar frångå naturen. det är då det blri spektkulärt - cirkus i min värld.
men jag såg inget sådant här :confused:

Nu blir hela diskussionen lite konstig - tack vare att jag inte sett filmen från början.
My bad.

Spektakulär blir ju då en avvart - för tvärtom ett dött ting som man kan ändra lite här och lite där så sitter ju hästen ihop och det ena påverkar det andra

det som blri förvirrande tycker jag är att samma häst

bedöms av vissa vara bensprattel, flashig, och av andra vara för lite wow.

det verkar som om många har en högst privat bild av "hur det skall se ut"

Sedan kan man kanske undra över hur mycket "wow" det ska vara för att hästen verkligen ska vara en talang för GP? Är rörelserna fööör stora lär det väl kanske bli svårt senare i utbildningen.

Det sades ju förut i alla fall att de flesta inte ville ha mer än 8or i gång.
För att det var för stort

Jag har en känsla dock att det spektakulära appelerar mer än det korrekta hos allmänheten.

Mycket bensprattel fram på bekostnad av bak får folk att säga wow
medan om båda benen gör samma sak - blir det tråkigt

det är vad jag tror utifrån att läsa här på buke

- det jag ser är att benen rör sig men ryggen är rätt stilla. - Ska det vara så här? Känns inte rätt för mig, mera sprätt.... apropå det där med att rörelsen förutsätter att muskeln spänns och slappnar av i harmonisk rytm.

jag tror vi alla ser olika saker i denna video

jag får ibland känslan här att folk tror att det är farligt om hästen "tar i"

Särskilt i det ståhej som blev med den Dionysos bild jag la in "back in the days"

i själva verket måste hästen in ett ett "athletic mode" ett "spänst tillstånd" för att muskelrna skall börja skydda lederna

En häst som är spänd som du beskriver kommer inte att få bakbenen på plats - med det gör ju den här:confused:

Och jag kan fortfarande inte fatta att du inte ser att ryggen rör sig

Inte så mycket up ned - men den axiala rotationen finns ju där precis hela tiden så låst är den inte

Sedan så skulle den vara "bättre" om hon hade den mer på sätet - men alla kan inte vara Hubertus Schmidt. Hon låser den en aning fram och därför går knäet ibland mer uppåt än framåt

men gissa hur mycket mer det kommer bli av det med RZ :angel: :o

Jag tycker att man får ha lite proportioner

Det är skillnad på att rida på en ung häst med VÄGVINNANDE gångarter och inte släppa den helt fri fram, och att medvetet korta halsen och låsa manken så knäet kommer upp i ganascherna :crazy:

Ja, jag håller med dig.

Det verkar vara svårt att hitta en häst som "alla" tycker ser extrembegåvad ut.

Det enda jag vet numera är att jag inget vet.

Någon gillade hästen på den här videon.

http://www.youtube.com/watch?v=6Bh_BJxrWoM&feature=channel_page

Jag bara kände "herregud! Är det dit vi är påväg med aveln så kan vi lika gärna börja med tennessee walking horses." Jag kan inte tro den hästen håller många år till och jag hoppas den aldrig kommer ut i större tävlingssammanhang och gör avelsfolk helgalna och börjar avla fram liknande.

Bra inlägg!

Någon skrev tidigare att man måste vara en mycket skickligare ryttare för att kunna rida den här typen av häst i balans och det tror jag stämmer.:bow:

De måste självklart lära sig att vänta på ryttaren och kunna "jogga" i mindre slitande former och bara bygga upp sig. Men de måste också få använda hela sin kropp och det är ingen picknick att ta hand om det som kommer framtill av all bakbensaktivitet...
Då krävs enorm timing och att så snabbt som möjligt få upp hästen på sätet, annars blir det spända och korta halsar som följd, låsta bogar, jämfotastamp och you name it...:devil:

Det ÄR mycket svårt när hästarna har så mycket nerv och är reaktionssnabba ner till tiondels sekunder. Då är det väldigt lätt att det svajar eller att man inte är tillräckligt snabb så ett ben helt plötsligt kan "ryckas upp" några centimeter mer än det andra.

Tror inte alls att det är någon risk att folk rider sina unghästar för fort för att de tar efter. Tycker överlag att det bromsas rätt friskt i Sverige och att folk håller balansen i tyglarna alltsomoftast.
Att man vill rida långsamt är oftast för att det är lättare för ryttaren.

På den hästen ser du ju "ryttarfelen" ganska tydligt.

Det är en superfin häst i grunden men ryttaren hämmar den, kortar halsen, låser kroppen och får den inte att ta i med sina bakben, blir väldigt tydligt i bytena som just blir jämfota.(som jag skrivit i inlägget ovan).

Att jag skriver ryttarfel som "ryttarfel" beror på att tjejen säkert är jätteduktig. Det är inte lätt med en så stor häst som vill paddla iväg och dessutom ska hon prestera en film där människor ska köpa hästen. Då får hon såklart göra det bästa av situationen. Stundtals har hon den i balans.

Men hästmaterialet är det ju inget fel på, vad menar du skulle vara problemet med hästen?

Jag är inte det minsta imponerad av hur den rör sig. Det är för mycket i benen. Skritten ser ut som en korsning mellan spansk skritt, passage och tenessee walker. Traven lika så. Jag bara inte gillar den.

Aha, men det är en annan sak!
Vi är olika människor och tilltalas av olika saker.
Det du ser i skritten är ju spänningar i ryggen. Det kan en skicklig ryttare ändra på.
Det är en mycket fin häst, hoppas den hamnar hos någon som kan förvalta den för den kan lika gärna vara slaktad om mindre än ett år.

Det tar evigheter att bygga upp en häst och utveckla gångarter, tar inte många månader att förstöra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka