Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Sv: Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Ja du, vad galet det kan bli. Då undrar man va som va meningen...Men du, köparen kanske skulle reklamerat köpet och du hade fått betala tillbaka 250.000 PLUS alla omkostnader???:eek:Vilken TUR att du inte sålde;):D

Men jag vill verkligen betona att man inte kan "klanka ner" på hästar/ryttare utifrån försäljningsfilmer. Det är oftast inte så som hästarna rids till vardags.
Och sen vill jag betona att det inte är farligt att rida i lite övertempo ibland, man måste variera det likväl som man varierar form.

Men är det inte precis detta vi diskuterat och påpekat?
Fick dock känslan (kanske felaktigt) att några här anser att en ung talang bör ridas i ett högt tempo hela tiden. Det misstänker jag (som inte är på GP nivå) skulle kunna leda till flashiga ben men desto sämre aktivitet genom kroppen. För att få denna aktivitet behöver hästen ridas mer varierat.

Sedan kan man diskutera vad "lugnt" tempo innebär, vilket somliga här uppenbarligen anser endast är till för nybörjarryttare. För min del, som är glad i att "gasa", innebär lugnt tempo en helt normal arbetstrav. Alltså varken kort trav eller frisk arbetstrav. Ur denna normala arbetstrav kan man sedan variera, när hästen slappnat av. Så rider jag i alla fall. Och jag pratar om unghäst. Satt senast igår på den pigga unga damen som helst bara ville springa iväg (taktmässigt visserligen men ändå ganska okontrollerat). Jag fick lägga lite tid på att helt enkelt rida övergångar mellan skritt o "lugn" trav vilket resulterade i att hon slappnade av, koncentrerade sig o väntade på hjälperna. Sedan kunde vi ägna oss åt lite friskare tempo varvat med så kort tempo hon orkar varvat med den normala traven.

Jag brukar också rida lite "tvärtom". Alltså, om jag sitter på en lite "hetsigare" häst så rider jag i ett lugnare tempo. Är hästen däremot lite segare eller har lite svårare att hänga ihop så lägger jag upp tempot lite mer.

Det ska du inte vara så säker på. Varje dag blir jag påmind över hur långt ner på skalan jag är och jag får bannemej kämpa för varje liten framgång.
Har varit på en Mental Träning-kurs nu så jag ska däremot bli bättre på att tala om (för mig själv) vad jag är bra på och försöka frammana bilder när jag lyckas.:bump: Men det kan vi ta i en annan tråd en annan gång:idea:[/B]

Det var kul att höra att det finns fler. Har inte varit på någon sådan kurs även om det skulle behövas. Försöker ta mig själv i nackskinnet istället när dessa tankar kommer o istället säga "JO, du kan visst!":D
Om jag säger åt mig själv att jag kan så brukar hästen hålla med och hon kan också, så det så;)

Ja du, vad galet det kan bli. Då undrar man va som va meningen...Men du, köparen kanske skulle reklamerat köpet och du hade fått betala tillbaka 250.000 PLUS alla omkostnader???:eek:Vilken TUR att du inte sålde;):D

Jamenvisst! Han slaktades dessutom p.g.a. att det visade sig att han knappt hade något brosk i kotorna (antagligen p.g.a. dålig uppfödning, fick senare reda på att uppfödaren -jag köpte honom av en hästhandlare när han var 5 år- hade gett stona och fölen halm som grovfoder), d.v.s. solklart dolt fel...:crazy::eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka