Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Sv: Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Läste att Andreas Helgstrand skaffat en ny stjärna för över fem miljoner. Video utlovas. Kollar videon och blir lite förvånad över att detta ska vara femmiljonersgångarter - det jag ser är att benen rör sig men ryggen är rätt stilla. - Ska det vara så här? Känns inte rätt för mig, mera sprätt.... apropå det där med att rörelsen förutsätter att muskeln spänns och slappnar av i harmonisk rytm.
Är det videon som är dålig eller är det hästen som är ung? Jag har kikat en gång till, men får inte den där wow-känslan. T_B *gnällkärring*

http://www.psi-auktion.de/php/flvpl...SI_08_Nr_06.flv&image=videos/video_bigger.gif

Jomen ärligt talat...den är ju jättefin o tjejen visar ju den väldigt bra. Hur många 4-åringar orkar bära sig sådär och se så glada ut under tiden? Den är ju väldigt positivt inställd och kommer säkert att bli en fantastisk häst med tiden. Sen är jag ingen dressyr dressyr människa så jag har ingen aning men antagligen borgar väl stammen för att det bör bli en riktigt bra dressyrhäst med tiden. Den är ju väl matchad såhär långt och har nog kostat en bra slant att ta fram med.

Off topic...är det ingen annan än jag som känner att jag kan flytta dit direkt om man får rida på en sån bana utomhus varje dag????:D:banana:

Fantastisk galopp tycker jag :love:.

Jacko: Visst är det så att vissa hästar har en fantastisk mekanik och kanske ibland rör sig mer än dom är färdiga för i kroppen. Då ser det självklart ut som att dom inte riktigt hänger ihop.

Nej, ingen wowkänsla för mig heller.

Samma här, hästen var väldigt fin och rör sig lätt men som sagt ingen wowkänsla. Inte riktigt min typ av rörelse heller men som sagt vi alla tycker olika :laugh:

Dock så var de lite wowkänsla över galoppen! Den var väldigt härlig!

Delvis knapp.

Jag tycker det är jätteWOW för hästen och ryttarinnan såklart, ni som inte tycker det, vad ska ni ha och vad har ni sett som är så mycket bättre?

Delvis knapp.

Jag tycker det är jätteWOW för hästen och ryttarinnan såklart, ni som inte tycker det, vad ska ni ha och vad har ni sett som är så mycket bättre?

Fast det handlar väl inte om det bara för att min inte får en wow-känsla? :confused: Jag får inte heller någon men det beror mer på tycke och smak än att jag inte tycker att hästen är tillräckligt bra. Men att det skulle vara en 5-miljoners häst hade jag inte kunnat gissa även om man ser att den har potential.

Däremot tror jag att jag kommer kunna tycka att den är wow när den är lite äldre och lite mer utbildad. Men just nu så gav den ingen. Just nu var det bara "trevligt" för mig.

KL

Fantastisk häst, fantastisk ryttare, fantastisk uppvisningsfilm.

Ni som inte tycker denna är WOW, har förmodligen aldrig sett en 4årig dressyrhäst...och inte en uppvisningsfilm heller förmodligen...

Den har mekaniken och nu är det bara upp till utbildaren att sätta styrka i den. Allt annat har den naturligt.

*vill ha*

Det blir som att se en skitsnygg sportbil och säga "jag tycker inte om den för den är röd"

eller "jag tycker inte Zlatan är duktig för han har för stora fötter"

;):cool:

Vilken otroligt uttrycksfull gång! Hästen har verkligen fantastisk elasticitet. Fyra år gammal. Helt fantastiskt!

Jag tänker inte kommentera negativt på en enda punkt. Jag tycker inte man kan förvänta sig full ryggverksamhet av en fyraåring som standard.

Åååh...jag tycker att den är helt superWOW!:love::love:
Jösses vilken galopp!!

KL

Ni som inte tycker denna är WOW, har förmodligen aldrig sett en 4årig dressyrhäst...och inte en uppvisningsfilm heller förmodligen...

Den har mekaniken och nu är det bara upp till utbildaren att sätta styrka i den. Allt annat har den naturligt.

*vill ha*

:bow::bow::bow:

Jag tror jag ser vad du menar. Men däremot kan jag inget om vad hästar kostar och vad man får för så mycket pengar.

Personligen tycker jag att det är en underbar häst, men man måste ta med att den endast är 4 år, och riden och tränad för "show" och förmodligen försäljning.
Dessutom har den en lång rygg.

I skritten och i piaffen, rör den sin ländrygg på ett sätt som i alla falla får mig som är rörelsefreak, att jubla. Den rörligheten är säkerligen värd en hel del.
I de gångarter där den går med tempo, så spänner den sin länd, vilket säkert blir naturligt för den då den inte är färdig, hade ryttaren längt ut tygeln som man gör i unghästklasserna, men bibehållit tempot, så kanske vi hade fått se samma mekanik där.

Sedan gillar jag att den är snabb upp från marken med hovarna, utan att det ser ansträngt ut.

Och omgivningarna, det är nästan så jag svimmar. Så vackert.

Det blir som att se en skitsnygg sportbil och säga "jag tycker inte om den för den är röd"

eller "jag tycker inte Zlatan är duktig för han har för stora fötter"

;):cool:

Ja, eller hur... Idag finns det så mga fantastiska unghästar så man blir bortskämd. För 15 år sedan hade jag förmodligen också tyckt att den var WOW. Nu tycker jag bara att den än så länge är en i raden utav otroliga unghästar. Det var fler utav Helgstrands unghästar som han visade på clinicen i Flyinge som gav mer wow-känsla för mig.

Delvis KL

Ja, det är så vanligt med helt otroliga hästar idag, man hade inte trott att det var sant för 15-20 år sen.......

Men jag tycker hästen är fantastisk, det jag håller med om är att jag också vill se mer rygg på en så ung, utifrån den nivån. Jag är nog för långt från svår dressyr för att fatta varför man inte kan visa hästar där de är som uppvisning, visst kan man låta den sprätta iväg och visa sin mekanik för köpares skull, men hela tiden när den faktiskt inte bör gå så :confused: Det fattar inte jag, men som sagt så är jag inte heller spekulant på såna :angel:, så vad vet jag:o Ni som är mer inne i den världen vet säkert bättre:bow:

Men underbar häst:love: utan tvekan och i galoppen och i skritten tycker jag man ser mer av det jag vill se.

Och omgivningarna, åååååh, att få rida där:d Och ååååh, att få rida som hon:d:d

Underbar häst - lätt och härlig!!!!!!! Säger inget annat!!!! Men jag hade velat ha mer arbete i ryggen - och hade då gärna "offrat" lite ben. Det var det som jag ville ha synpunkter på. Men det verkar som om jag är rätt ensam om den funderingen. :cry: /:cool:

Jag håller faktiskt med! :idea:
Jag hade velat se hästen ridas i ett lite lugnare tempo där den hittar en naturlig balans och stärks i kroppen. Nu rids den i övertempo o ser bara flashig ut. Kanske pga uppvisning, förhoppningsvis rids den mer ändamålsenligt "till vardags". Skulle föreställa mig att den kan visa ännu mer av sina fina gångarter om den först tillåts bli stark i kroppen o använda ryggen på rätt sätt.

/Solis, som tragglar "tråkig" grundridning nu med ung dam (men vänta bara...:D)

KL

*vill ha*

Jag skulle inte heller tacka nej till en sådan häst:love:
Försöker dock att tänka till lite kritiskt o inte bara falla för mekaniken o utstrålningen. Den kan säkert bli ÄNNU bättre när den blir stark. Tror att man få en mer hållbar häst med en stark grund att stå på utan att hästen forceras bara för att den är en jättetalang.
Som sagt, hästen är verkligen mmmm:love: och ryttaren är duktig. Men jag försöker tänka längre fram, på hur jag skulle vilja att den unga hästen rids. Idag är det lite för lätt att charmas av flashiga rörelser, rörelser som ju kommer fram ändå hos talangen när den blivit tillräckligt stark o bärig. Låt de unga vara unga.
Flum, flum, hoppas det går att tyda hur jag menar.....

*KL*

Orkade inte ens titta igenom hela filmen förra gången, men är det 4-åringen som de står och trampar i filmen? :eek:

Jag är nog för långt från svår dressyr för att fatta varför man inte kan visa hästar där de är som uppvisning, visst kan man låta den sprätta iväg och visa sin mekanik för köpares skull, men hela tiden när den faktiskt inte bör gå så :confused:

Fast jag blir lika :confused: när du skriver så här?
Det är ju inte särskilt ovanligt, ens i vår (min) lilla amatörmässiga värld att man, i stort sett, varje dag plockar upp hästen i formen (oftast i slutet av passet) och rider lite "som om det vore färdigt".

Så har i alla fall jag lärt mig, det är ofta roligt för hästen, bra för ryttaren att variera form och kan vara ett kvitto på om den stärkande träningen har gett resultat.

Inte tror du väl att det sliter så farligt att plocka upp hästen och "sprätta iväg" lite 5-10 minuter per dag?? Snarare tvärtom, tror jag.

Och vad skiljer då våra amatörmässiga 5 minutare per dag mot denna filmen som kanske är på max 5 minuter?
Det betyder väl inte att de rider såhär hela tiden?

Hästen måste också lära sig att använda hela sin kropp PÅ DEN NIVÅ DEN BEFINNER SIG och det tycker jag den gör på denna film.

Problemet för oss vanliga är väl snarare att hästen använder 10% av sin kropp och får massa spänningar istället...

Är du med på vad jag menar?

KL på mig själv...

Tror de flesta hakar upp sig på rörligheten i kroppen, att det skulle slita mer.
Och det gör det nog också.

Men en skicklig ryttare kan ta fram "ponny-traven" ur en sådan här häst också, det kanske är den traven de jobbar med 80% av tiden för att träna bärkraften (sådana här hästar har ju en fantastisk skjutkraft som de inte behöver träna på så mycket)
MEN

som ryttare får man inte glömma att "rida ur" lite också - hästen ska faktiskt tränas på att använda hela sin kropp också.

Jag brukar låna min 79 åriga pappas bil ibland och hjälpa honom att gasa ur den lite, kanske man kan jämföra med det?
Självklart ska det, på en häst, ske i balans.

Och inte sjutton lägger man upp en uppvisningsfilm med "ponytrot"...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka