NY Tipstråd!

Sv: NY Tipstråd!

orcide skrev:
Glömmde bort ett tipps jag fick av vet Källberg:
Tvätta hästen med citron ajax det gillar inte insekterrna på sommaren och skabb dör oxå till viss del och det slutar klia på hästen av det oxå och dom luktar jätte gott :)
Men är inte citron Ajax ett ganska starkt skurmedel:confused: Tror inte jag skulle vilja tvätta min häst med Ajax:crazy:

Lite körtips:

Ullfilt över benen slår alla andra filtar och glider inte ner så lätt.

Stäng alltid stalldörren när man ger sig ivög med häst och vagn.

Lägg tömmarna under svanskappan med ändtampen hängande en bit ner, då blir det lättare att få tag i änden om hästen börjar gå medans man selar.

Ha alltid kniv med dig och 2 grimskaft, bra att ha som tyglar om man får punka, då kan man rida hem, eller bra till passagerare som vill ha nåt att hålla i, eller som extra remmar till selen om nåt går sönder.

Lite andra tips:

Använd en benreflex med kardborrfäste som svansreflex, lägg lite hår emellan så sitter den hela ridturen bergis.

Ha alltid en hovrasp hemma om hästen tappar en sko, då kan man själv fila av lite flisor och runda kanterna så att hoven inte går upp tills hovslagaren kommer.

Doppa broddänden i lite motorolja innan du skruvar i dem, då rostar de inte och de går väldigt lätt att få ut dem till våren.

Skumgummitrasor är alltid bra att ha, liksom eltejp.

/jenny

Fragile skrev:
Fast det är väl inge bra o hänga blöta täcken i sadelkammaren. Förstör ju lädret...

Öhh...tvärtom!! Lädret behöver en viss mängd fukt för att inte torka ut!
Fråga vilken sadelmakare som helst..
Ha gärna en hink vatten i sadelkammaren för att det ska bli lite fuktigare luft!:)

Ett stalls lagningslåda bör innehålla ståltråd, balsnöre, silvertejp och häftapparat. Det som inte går att laga med den utrustningen är inte värt att laga :crazy: Skämt åsido, men mycket går faktiskt att laga. En hink som hade spruckit uppifrån och neråt gjorde jag hål längs kanten och snörde ihop med några trådar ur ett blått balsnöre. Den höll inte för vatten, men väl för torrt kraftfoder.

Sömmar som gått upp kan man trä i ny tråd i de gamla hålen.

Silvertejp är för övrigt användbart för att hålla ihop bandage, speciellt runt hoven.

Grindhandtag går att göra av ståltråd som kläs med en bit vattenslang. Inte snyggt, men det går.

Om hanken på en hink är borta kan man ersätta den med några rader balsnöre. Vill man ha den bekvämare att bära så trär man dem genom en bit vattenslang.

En stor svart tavla i stallet är användbar till mycket.

Väg höet, så blir det varken för lite eller för mycket.

Ikea-väskor är bra att ha balat hö i. Löshö kan man ha i väl urskakade torvsäckar/spånsäckar.

Skriv namn på saker. Blir mycket enklare att få tillbaka, och kan även i vissa fall förhindra att det försvinner.

På engelsksadlar, byt plats på stiglädren ibland så de töjer sig lika mycket. Eller ännu hellre, lär dig sitta upp från båda hållen (fortfarande på min "att göra"-lista...).

Plastic padding kan fylla ut om det gått bitar ur en hov.

Lär dig att byta söm. Om någon börjar bli glapp kan du då ta bort den och sätta en ny i samma hål, och skon hänger kvar ett tag till. Be hovis lära dig, eller gå en tappskokurs.

Ta loss grimmor från fastknutna grimskaft, fruktansvärt lätt att fastna i.

Blandade tips och påminnelser, hoppas ni har någon nytta av dem.
/Ida

snigelfarmor skrev:
för att slippa avgnagda stolpar, trä på avskurna ölburkar ovanpå, hästar gillar inte metall mot tänderna. Bra för krubbitare med.

Skall testa det! Man skulle kunna tro att det är en bäver och inte en häst som går i hagen! ;)

Om din häst får bogskav ir är på väg att på bogskav så spruta lite pälsglans där, så glider täcker "ovanpå" och det blir inget skav:D sedan kan håren växa ut också utan att bli bortskavda!

Senast ändrad:

*kl*

Nån som har nå bra tips på vad man gör åt klåda.
Syrrans NSV kliar sig nå kopiöst på halsen/mankamen, det blir som stora "luckor" i manen där han kliat sig... detta gör han året om :crazy: Vi har inte hittat nå som tyder på exem...

Tvätta med Lactasyd och smörj in med olivolja, det kanske är så lätt att huden är torr? Det funkade i alla fall på min när han kliade sig på en fläck på halsen.

Bubbaz: Jag har en finnhäst som tidigare klia sig någe fruktansvärt på halsen när den började fälla vinterpälsen. Povade att massera in olivolja så fort jag märkte att hon börja igen.klippte manen också för att den sku få lite luft dit under. Sen var det borta! snacka om att jag blev snopen.:o
Fast ni kanske har provat det. :crazy:

Bubbaz skrev:
*kl*

Nån som har nå bra tips på vad man gör åt klåda.
Syrrans NSV kliar sig nå kopiöst på halsen/mankamen, det blir som stora "luckor" i manen där han kliat sig... detta gör han året om :crazy: Vi har inte hittat nå som tyder på exem...

Jag har samma problem med min nsv, och även mitt gamla halvblod, fast hon kliade gärna av sig svansen istället.

Jag tvättar först med hexocil-schampo, sedan smörjer jag med equie-oil eller equie-lotion. Oljan är starkare än lotionen så den använder jag i början och då kanske var 3e dag eller vid behov. resten av dagarna använder jag lotionen. Fungerar kanon!

Min brors flickvän använder det till sina islandshästar som har sommarexem och det fungerar även för henne. Jag köper dem på granngården men det finns säkert på fler ställen.

Lycka till :)
BF1214_ptn.jpg
oil_250.jpg
lotion_grupp.jpg
http://www.simplus.se/equie.htm

Har några stycken...

1) Sätt upp krokar i stallet så att du kan hänga upp täckena i de små D-formade hängena som man sätter fast bensnörena i. Två stycken med ca 1,5 meters mellanrum för stor häst.

2) Olja på broddarna när man skruvat ur dem hindrar dem ifrån att rosta.

3) Vi högg av ett träd i hagen, ca 2 meter blev kvar och sedan spikade vi upp ett tak på "pinnen" och hänger hönät därunder.

4) Halm runt morötterna är bra. liksom en potatisskalare att ta bort fula bitar med.

Fortsätter tänka, bra tråd!:)

Prova ge foderjäst i maten, har märkt en skillnad i hårremmen på min.

Har även haft lyckat resultat med homeopatiska medel, men själv vet jag inte nåt om det, eller ens om jag tror på det.

Jag brukar massera min häst med en sån där människo grej som ser ut som en bläckfisk med många armar i plast...:smirk: lite svår att beskriva.. men han tycker det är helt underbart!

pooutinoouti skrev:
*Kom ihåg att när ni har spänt sad3elgjorden kan det vara bra att lyfta up hästans frmaben och dra det framåt så knät hamnar mellan benen på dig om du står framför.Då lösgörs den hud som eventuellt är klämd mellan sadelgjorden.

Skönt om hästen sparkar till :D

snigelfarmor skrev:
för att slippa avgnagda stolpar, trä på avskurna ölburkar ovanpå, hästar gillar inte metall mot tänderna. Bra för krubbitare med.

Berätta det för min häst :angel: Du ska se hur hennes boxvägar ser ut (toppen är klädd med metall).

rocki skrev:
:idea: Tjära är inte heller gott, väldigt effektivt...;)

Och blodpudding! Hästarna låter bli varenda stolpe som smakar blodpudding! Min kusins kompis smorde in varenda stolpe i sommarhagen. FUNKADE!

Och fy-spray som egentligen är framtaget för katt och hund. Sk avara bra till krubbitare eftersom det inte blir så kladdigt som mycket annat smörj. Har ej provat!

Lillan_tuff skrev:
Och blodpudding! Hästarna låter bli varenda stolpe som smakar blodpudding! Min kusins kompis smorde in varenda stolpe i sommarhagen. FUNKADE!
Hur i fridens namn kommer man på att smörja stolpar med blodpudding :eek:

Vinner helt klart första pris som roligaste tips i denna tråden!
:D :D :D

Aaa om man blir sparkad e de lago kul men de kan la inte höja sitt ben så mkt då borde dt gå ur led tillslut :S :P De stod i af i en bok att bivax täpper till porerna. Men jag evt ej säkert har inte ens kolalt igenom mitt :S :P

Polly_mulle: Får man skicka in ett recept på en sak till hästen som den ska äta?:p kan ett kul recept på en "hästtårta":D

shining skrev:
Polly_mulle: Får man skicka in ett recept på en sak till hästen som den ska äta?:p kan ett kul recept på en "hästtårta":D
Oj..hehe skrev lite dumt kanske..:angel: ignorera det inlägget:p

Tabasco smakar inte gott heller. Fungerar bra på täcken och säkert på boxväggar och annan inredning också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka