NY Tipstråd!

Sv: NY Tipstråd!

Magneter på varje sida om svullnaden, kan inte få in i mitt huvud hur det fungerar?

[*]Om hästen har sparkat sig själv eller liknande och är varm/svullen om något ben så lindar jag med magneter på var sin sida av skadan och det läker betydligt fortare!

förstår inte hur detta ska fungera?

Det var någon som tipsade om att blanda balsam med vatten, men har inte provat det själv. Man kan även använda balsam när man tvättar svans (och tjock man) så blir den lättare att reda ut.

Spolar alltid bettet i varmvatten, blandar i varmvatten i hinkarna så att de inte fryser på en gång... hm.

Lite sköljmedel blandat med vatten blir finfint som pälsglans.

Fragile skrev:
Fast det är väl inge bra o hänga blöta täcken i sadelkammaren. Förstör ju lädret...

Vi hade en fläkt på så det blev riktigt varmt i sadelkammaren, därav blev det aldrig fuktigt. Annars har du helt rätt i att det inte är bra för lädret.

Jaha va smart! :) Jag skulle vilja ha sånna värmeslingor(?) som man har i badrummet till handukarna till o hänga täcken på.

Ah! Sköljmedel+vatten. Okej! :D

Haha, just HUR det funkar vet jag inte, men ATT det funkar det vet jag! Jag har två ganska stora magneter köpta hos en skola som utbildar friskvårdare för människa. På svullnader som inte arnikabandage biter på så funkar magneterna, de läker fortare helt enkelt, svullnaden försvinner på en-två nätter.
Man använder ju magnettäcken för att de har positiv effekt och så fick jag tipset om magneter på benen och provade. Jag är jättenöjd!

Jag har både tips o varning med mej :
Varning: Låt inte hästarna käka kraft från marken om dom tex spiller ut det !!
Hästarna äter i sej sand som sen stannar kvar i magen o inte kommer ut .
Dom kan bli väldigt sjuka av det .
Tips: Sila eran betfor under rinnande vatten och använd inte det blöta längst ner i hinken .
Betfor innehåller stooora mängder SAND!
Vi har gjort hål i botten på en hink med en spik och använder den som sil :)

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Glömmde bort ett tipps jag fick av vet Källberg:
Tvätta hästen med citron ajax det gillar inte insekterrna på sommaren och skabb dör oxå till viss del och det slutar klia på hästen av det oxå och dom luktar jätte gott :)

Skitbra tråd, verkligen :) Men jag kommer inte på något tips.. tänk tänk tänk

Här ni, jag har min lilla stallbok så ni lär ju redan veta allt jag tänker skriva :p

* Egen Hovolja - blanda lite tjära med vanlig vegetabilisk matolja
*många små flätor i knoppar kan få en kraftig hals att verka smalare, medan färre, större knoppar kan få en smal hals att se kraftigare ut. ;)
*Har din häst problem med (eller för att undvika) hosta, duscha av höet innan du ger det till hästen.
*Om du ska lasta en häst och den blir rädd för ljudet av hovarna på lastningsluckan, strö på lite halm..

ja, äh. Ni får ge ut bättre tips :P

Hehe Ja, why not:)
Annars kan jag ju cementera fast hovarna istället, då kommer han nog få problem :devil:

Love_energy skrev:
[*]Om hästen har sparkat sig själv eller liknande och är varm/svullen om något ben så lindar jag med magneter på var sin sida av skadan och det läker betydligt fortare!

förstår inte hur detta ska fungera?

Pratade med en veterinär häromdagen. Han sa så här: Magneter drar ökar blodflödet, därav den läkande effekten. Enkelt, men dock ska man inte vara säker på att alla magneter funkar(köp inte kylskåpsmagneter;) ). Enligt honom så gäller i stort sett: ju högre pris på magnet"omslaget" desto kraftigare effekt. Man kan testa på sig själv och känna om det alstrar värme. En annan människa sa att det inte funkar på muskler utan bara på leder.
Har själv testat magnetbandage på min kuse, men vet inte riktigt om det funkat så jättebra. Dock vet jag inte hur kraftiga de magneterna är. Men som nån skrev: De använder ju magnettäcken!
Detta är vad en veterinär sa till mig, så jag vill inte ha skäll om det inte stämmer, men däremot får nån gärna rätta mig om ni vet att det är fel.

Gud vilken bra tråd! :love:

Det med att hästar inte tycker om tjära att gnaga på. mitt stall var målat med tjära å min ena häst knapra i sig. så det funkar inte på vissa.
Jag har hört att man kan blanda senap och olja och sätta på ställen där hästar "gnager" har inte provat detta.
På min häst som fick mugg tvätta jag med tallsåpa (grönsåpa) å sen satt aloe vera salva/gele på å det funka. efter några dagar var det borta.

Jag tycker denna tråden är jättebra det är saker som är bra å veta ! Själv har man la inga jättebra tips kanske :

*Ta alltid reda på hästens normala temperatur så du kan se om den fsktiskt är sjuk eller inte, chansa inte.

*Rykten är den enklaste formen av massage för er som inte visste det.

*Kom ihåg att när ni har spänt sad3elgjorden kan det vara bra att lyfta up hästans frmaben och dra det framåt så knät hamnar mellan benen på dig om du står framför.Då lösgörs den hud som eventuellt är klämd mellan sadelgjorden.

*När man smörjer sadeln ska man INTE ofta smörja in säter med läderbalsam / olja. Lädret är tunnare där och då kan små veck bildas och det blir kladdigt i baken,

*Undvik läderbalsam med bivax bivaxet täpper till porerna som lädret "andas" genom.Man kan använda äppel/cider - vinäger som flugmedel.

*Tännk på att efter ridtur på en häst som fäller alltid borsta av håret från voljocken / schabraket för att undvika skav vid nästa ridtillfälle, och då slipper du också få skit för att du hårade ner andras nysmojrda sadlar =P

*Skriv gärna dagbok för hur det gick när du red& vad ni gjorde. Då ser du lättare hur mycket du har ridit de senaste veckan m.m.

Mer bra tips :D ?

rättelse, läderbalsamer SKA innehålla bivax eller lanolinfett. naturligt är bäst. Kolla på Lädertråden så får ni se.

Jag själv som är jätterädd för att ha grimma på hästarna i hagen fick ett råd i en annan tråd att sätta en nyckelring (utan nycklarna asså ;) ) på ringen man knäpper fast spännet i :) På så sätt om hästen fastnar så går nyckelringen sönder och spänner "öppnas" :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka