NY Tipstråd!

Sv: NY Tipstråd!

jättebra tråd fortsätt skriv. här är några allmänna tips bara......

* mot mugg fick jag ett jättebra tips och det är att man blandar filmjölk och mkt pressad vitlök som man lägger på bomull eller ngt och trycker det mot karleden och sedan lindar man så sitter det där.... det fungerade jättebra:)

* om man vill ha hästens vita tecken ännu vitare kan man ta pulvriserad krita som finns att köpa på färgaffären och i varuhusets byggavdelnig jättebra om man ska på tex premiering eller utställning

* om man har en unghäst eller en häst som bockar mkt så kan det va bra stt knyta ett grimskaft, stigläder eller en halv tygel runt hästens hals om man tex ska rida ut som man då lätt kan ta tag i så att man inte riskerar att ta tag i tyglarna.

billig illaluktande hårspray funkar jätte bra att spraya täckena med, smakar jätte illa tycker mina hästar (gör inte illa täckerna heller ). tycker nog trä tjära är effektivast på stolparna, har en "bäver" i stallet och det är det enda som hejdar hennes framfart något !

Kom på en sak till!

Fodertran hjälper mog mugg! Min häst fick mugg i början av hösten förra året, det gick läskigt fort och på ett par dagar var alla hans vita hår borta i karlederna bak och han var svullen och grisrosa! :( men på mindre än en vecka med fodertran så fick det bort! Jag la bomullsindränkta bomullstussar i karlederna och lindade fast en stund varje dag, det funkade super!
Tipset kommer eg från en gammal hästgubbe/travtränare, han tipsade om torsklevertran och muttrade att det hittade man inte längre... Fodertran funkar det oxå!

Torskleverolja (finns på apoteket) är bra smörjmedel för hovarna också! Det tillför näring och så blir hovarna mindre torra.

Tuva-Li skrev:
Hur i fridens namn kommer man på att smörja stolpar med blodpudding :eek:

Vinner helt klart första pris som roligaste tips i denna tråden!
:D :D :D
Vem vet? Det kanske är ett universalmedel utan att vi vet om det? :rofl:

Tuva-Li skrev:
Hur i fridens namn kommer man på att smörja stolpar med blodpudding :eek:

Vinner helt klart första pris som roligaste tips i denna tråden!
:D :D :D

Ja man får tacka för priset då!:) Det funkar iaf.

Och sån där FY SPRAY kan man ha på täcken också tror jag. Men jag har som sagt inte provat nån gång.

//Lillan

Har nog inge tips...
hur gör man för att hålla morötter frächa?
Köper säckar, delar med svägerskan (maddde) men man vill ju inte ge hästen flera kilo om dagen. har ett minne av att dom hade morötterna i sand på ett ställe jag jobbade på bär jag va liten.

För att hålla morötter frächa lägg dom i en bädd av björn mossa, och förvara svalt!

Gällande morötterna så har jag fått dessa tips tidigare här på Buke...

*Gammal frysbox...

*Bygga låda av frigolit..

majblomma skrev:
Men är inte citron Ajax ett ganska starkt skurmedel:confused: Tror inte jag skulle vilja tvätta min häst med Ajax:crazy:
vet en som tog koncentrerad citronsaft ocg spädde ut och baddade hästen med det efter badet, hästen fick inte lika mycket insekter på sig då....
:idea: man kanske skulle blanda i lite vitlök i också för att få det effektivare:idea: (har inte provat detta själv änu)

jag skär iordning morötterna och ställer de i en hink med kallt vatten, då håller dom sig längre. men man får byta vatten ibland

lundborg skrev:
jag skär iordning morötterna och ställer de i en hink med kallt vatten, då håller dom sig längre. men man får byta vatten ibland

men en hel säck! 25 kg! inte kan jag stå å skära dom å lägga i en tunna me vatten=) fy va de lät jobbigt. har morötterna i hinkar å lådor i sadelkammare nu för att dom inte ska frysa. men sen när det blir varmt vill jag ha dom i foderboxen i en "hipp" tunna.

Det där med att man inte ska ge frusna morötter till hästar... nån som vet varför?

Har inte tid att läsa alla tips just nu men vill skynda mig att skriva dit mitt egna lilla tips (förlåt om nån annan just skrivit samma!)

• Mot mugg: Lägg rabarberblad mot karleden, linda med linda så pass att det håller i något dygn. Byt ut raberberbladen efter tre-fyra dygn om lindan hållit sig på plats - eller så har muggen redan försvunnit! en riktig dunderkur :banana:
  • Leta reda på nån elkunnig å lägg elslingor i ditt vattenkar på vintern! Vi har en 60 liters platsbalja som ligger i en större tank (isolering mellan balja å tank) I platsbaljan ligger värmeslingor = Bra tempererat vatten även fast det är -30 grader. men OBS OBS gör ej själv = el är inte bra om hästen får den i sig... så ta hjälp av en elektriker.
  • Tvätta hästens vita ben med diskmedel!
    • Om du inte har någon foderhäck till din rundbal - se till att fixa en sån! Slippa allt kastande av foder som hästarna kissat på eller trampat ned i lera...

Det bildas ämnen som inte är så nyttiga, och en del nyttiga försvinner, om jag kommer ihåg rätt.

Har hört att honung ska vara bra mot mugg..
Har inte provat detta själv men en kompis använde det på sin häst å muggen försvann på ett nafs!

Lite om morötter:
När min häst fick kolik i höstas så sa veterinären att det kunde bero på att han ätit något fruset (gräs, hö, morötter..)
Jag fick lära mig när jag kom hit (wales) att dela morötterna på längden då mamman i familjen känner en vars häst fått en rund morotsbit i halsen! Skär man dem på längden kan det ju iallafall inte bli helt stopp.

Hej jag har två tips som funkar kanon!

Först mot mugg då använder jag Urin (Låter lite äckligt men är helt kanon) Man bara smetar på en gång, alt. två ggr. om dan beroende på hur stor problemet är.
:bump:

Det andra är helt kanon, där jag jobbade förut så använde vi Bockhornsklöver på sår, Bockhornsklöver är ett en "ört" el hur man säger som man kan köpa på hälsokost affärer. Om en häst har fått ett sår som har börjat vara sig så kokar man bockhornsklöver ett stund, sedan så lägger man in det i en binda sen så här man det på såret, och det får sitta nån dag, sedan så byter man till nytt vid behov, tills såret ser fint ut igen (ej varigt). Det funkar helt kanon jag lovar er, vi har räddatds många ggr, från att ringa veterinären. För bockhornsklövern suger ut varet osv. Jag blev helt chockad första gången jag såg det.:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka