NY Tipstråd!

Sv: NY Tipstråd!

Naggur skrev:
men en hel säck! 25 kg! inte kan jag stå å skära dom å lägga i en tunna me vatten=) fy va de lät jobbigt. har morötterna i hinkar å lådor i sadelkammare nu för att dom inte ska frysa. men sen när det blir varmt vill jag ha dom i foderboxen i en "hipp" tunna.

Det där med att man inte ska ge frusna morötter till hästar... nån som vet varför?
jag har de i säcken först, men eftersom den sista skvätten alltid blir dåliga så skär jag resten och lägger i hinken innan de blir dåliga;)

Naggur skrev:
men sen när det blir varmt vill jag ha dom i foderboxen i en "hipp" tunna.
QUOTE]

"Hippo" ska de va=) inte för att de spelar någon roll=)

Så hästar kan få kolik av frusna morötter!?!

Min totto hade kolik i tisdags... kanske va de de berodde på... Han vart jättelös i magen, kan dom bli de om de e morötterna de beror på?

jopp, hästarna blir lätt lösa i magen om de äter frusna morötter.

Tips: Om hästen har fått små knutor i huden (inte under huden) kan man smörja dem med pevaryl, ett svampmedel som finns receptfritt på apoteket. Funkar toppen!

Och då talar vi inte om vanliga kylskåpsmagneter! =)
Speciellt framtagna magneter för de som inte visste!
heeh

/cj

Tack för alla bra tips om "kliande mankammar" :bow: har framfört dom till min syrra och hon ska till att pröva ALLT!
Olivolja har vi prövat på shettisen när han fick nå värmeexem eller liknande i svansroten i sommras och det funkade :) . Blev dock tvunga att klippa bort en hel del av svansen, typ så som dressyr ryttarna gör för att hästen ska få snyggare "lyft på svansen" alltså på sidorna av roten, för att komma åt och för att lufta.. men nu har det vuxit ut :D

ang morötter. Du minns helt rätt. Morötter ska på vintern förvaras sval, ner mot noll, och förr förvarade man dem i matkällaren eller liknade men för att det inte skulle bli för varmt "grävdes" dom ner i sand...

okej. då e de inte jag som e helt borta=) tror jag ger upp det här med morötter tills det blit liiite varmare. sen får jag skaffa mig sand=)

För er som undrar över magneter.

Magneters styrka mäts i gauss. En "bra" magnet värd att linda in i benlindan t.ex, skall vara på ca 2000 gauss. Gausstalet på en kylskåpsmagnet är ca 5 gauss vilket gör den helt värdelös för detta ändamål, så den gör sig nog bäst på kylskåpsdörren.

En magnet sätter fart på blodcirkulationen i muskeln och genom att blodgenomströmningen ökar i muskeln, transporteras inflammationer bort. Magneter skall ni verkligen använda till era hästar, de blir mjuka i musklerna och överansträngningar och andra besvär med benen tillochmed hältor "trollas" bort. Magneter hjälper naturligtvis inte allt på något sätt, men är helt ofarligt att använda även för en icke-kunnig som inte är terapeut eller veterinär, dvs oss vanliga hästägare. Dock skall man inte lägga på magneter på färska sår, man bör vänta några dagar. Låt magneten sitta över natten, eller ca 1 timme om dagen i 1 vecka-10 dagar. Resultat ser ni först efter en vecka. Men det funkar!! Tänk som att magneten gör samma sak som att du masserar, men det når lite djupare.

Hur ska man göra när man sätter dit magneterna då? Sätter en på varsin sida om benet, om ni förstår hur jag menar? Ska man linda över för att de ska hållas på plats, eller hålls de på plats ändå?

Angående morötter, läste i Ridsport (tror jag) att man kunde förvara morötter i spån, så höll dom sig frächa. Spån är ju inget problem eller blir kladdigt, sand låter lite tungt.:idea:

Angående exem på hästar och ponnier, jag har en islandshäst med exem han har givetvis täcke på sig men så smörjer jag honnom med Nylanders häst creme. det är en tjärsalva som är ganska effektiv tycker jag iaf. Han får dessutom alger och kalk, algerna gör att han klarar av proteinrikt bete bättre för de flesta allergier utlöses via magproblem.
Hoppas att det kan funka för dig oxå!
Lycka till!
Bea.

I vårat stall använder vi pulkor till att dra lunchhö och vattendunkar till hagarna nu när det är snö ute. Spuerbra!!

Jag tar en magnet på varje sida, med sidorna så att de dras till varandra, lite bomull mellan ben och magnet bara för att inte få skav, sedan sätter jag en pad över och lindar fast eländet :D

När det är kallt i stallet eller hagen, så häller jag 1/2 dl salt i vattnet/10 liter.
Då fryser det väldigt mycket långsammare, och isen som blir är lätt för hästarna att bryta igenom. Den blir porös.

Har provat matolja, men det funkade inte. Blev bara kladdigt och fettigt i golvbrunnen.

Tips2: Vi har en rörelsestyrd lampa i stallet. Tänds när man kommer och släcks efter 10 minuter när man går, eller sticker ut o rider. Man spar ström, och man slipper komma på att man inte släckt stallet när man har en fot i stigbygeln. :) Finns på clas ohlsson.

Zinka-band..!!
Guds gåva till hästägaren !!

Jag har ett par liggande ifall man upptäcker stasad sen etc och inte kan få tag i vet omedelbart. Linda på stadigt och låt sitta ett par dagar. Se bara till att benet är renborstat först.

Benlindor och vaddstycken !
Min lilla gubbe står med en böjsena nu och jag jobbar som 17 med värme och kyla på detta. Nätterna-värme, dagarna-kyla.
Och när det ska vara värme så ska det vara ordentlig värme, likadant med kylan. Allt för att få en så väl fungerande cirkulation som möjligt..
Ska in till vet idag och lysa honom igen.. Nervöst !!!

För att skydda mot mygg och fästingar brukar jag koka upp vatten och blanda i rosmarin, ev. kan man ha i ett par droppar vinäger också, så håller det sig längre. Funkar super mot blodsugare.:D Brukar använda det som myggmedelpå mig själv också. ;)

Jag köpte zinkaband när min hade senskada. Nu säljs de inte längre enligt min vet.

Vet inte riktigt vad det ska vara bra för heller, blir som ett halvgips, och gips är väl inte rätt sätt att läka en sena? Enligt mig är det rörelse.

feenie skrev:
För er som undrar över magneter.

Magneters styrka mäts i gauss. En "bra" magnet värd att linda in i benlindan t.ex, skall vara på ca 2000 gauss. Gausstalet på en kylskåpsmagnet är ca 5 gauss vilket gör den helt värdelös för detta ändamål, så den gör sig nog bäst på kylskåpsdörren.

.

Hur vet jag hur många gauss en magnet är på då? Kan man mäta det på nåt sätt? Förra ägaren skickade med två lösa magneter, ,man har ingen aning om hur starka de är...

Tja, detta är inte något som läker skavanker o sår, men gör att jag kan träna mina hästar längre än 30 min nu på vintern.

Köpte och installerade värme i mina slalompjäxor tidigare i vintras, för jag fryser alltid som 17 om mina stackars tår. Detta var en revolution! En hel dag i backen utan att frysa! Fantastiskt! Sen börjar ju tankarna snurra för jag fryser ju lika mycket när jag rider på vintern. :idea: Jag flyttade över sulorna från pjäxorna till mina kängor. Toppen. Har inte frysit sen dess. Man kan få 70 grader under foten.

Klart att det kostade lite, men som fryslort måste jag säga att det var väl investerade pengar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka