NY Tipstråd!

Sv: NY Tipstråd!

när jag tvättar mina hästar så använder jag en mjukborste och vattenslang. då "borstar man bort smutsen" jag tycker det är effektivare än att svampa dem. använder ganska sällan schampo, de blir rena av borstningen m rinnande vatten =)

gammalt knep men om hästarna vill vicka vattenhinkarna i hagen. ställ ner i ett gammal däck, då står de stadigt.

:bump: :bump: :bump:

springsten skrev:
gammalt knep men om hästarna vill vicka vattenhinkarna i hagen. ställ ner i ett gammal däck, då står de stadigt.

:bump: :bump: :bump:

Kan du tala om det för min Pålle?:)
Han har inte fattat det, och tycker han så smart vaje morgon när han sparkar (krafsar) ur hinken ur däcket:devil:
Jag har hans morgonmat så, men men, det gick bra i början men han mååååste promt äta maten från backen :p

Zandrah skrev:
Kan du tala om det för min Pålle?:)
Han har inte fattat det, och tycker han så smart vaje morgon när han sparkar (krafsar) ur hinken ur däcket:devil:
Jag har hans morgonmat så, men men, det gick bra i början men han mååååste promt äta maten från backen :p

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
ok men på många funkar det i alla fall

Människogrind i hästhagen. Användbart om man springer ut och in mycket i hagen, tex när man som vi har stallet i hagen och ska ut och in med mathinkar. När vi inte är där har vi ett rep över för att markera för hästarna att där ska man inte gå. Längs med stolparna sitter det eltråd på insidan, för att undvika hästar som försöker gå ut där. Isolerad strömkabel under marken för att undvika avbrott.

Manniskogrind.jpg

Och chevalet i sprayflaska, så slipper man böka med handskar och svampar.

/Ida

Ett durkslag är bra att ha vid vatten karet ute i hagen när hästarna har mycket is i vattnet. Man slipper bli blöt och kall om händerna, bara att sleva ur all is. Jätte-bra! Spar tid också....

Immer skrev:
Om man har fukt i sadelkammaren kan man ställa ut små skålar med torr betfor, det suger åt sig fukten.

Immer

Inte alltid det finns spån i stallet så då brukar jag slänga ut lite betfor i stallgången efter varje gång min häst pinkat. Vilket han alltid gör så fort han kommer in. :mad:

*knapplån*

Vid fukt i sadelkammaren så fungerar Hööks "dry-bags" ypperligt bra också! Sen efter typ 3 månader tar man hem påsen och återaktiverar den i ugnen! Jättesmart!

Vid mycket möss i sadelkammaren kan man sprida ut lite "hovrester" från senaste verkningen/skoningen, det tycker mössen inte om!!

Vattenkokare i stallet är toppenbra till mycket, men speciellt att blöta upp betforen med! Betforen sväller mycket snabbare, och så kan man doppa bettet i den varma betforen innan man ska rida, så blir det både varmt och smakar gott!

:idea:
Hehe, why not, men han är en staaark bjässe hehe, så han lär väl ta i utav bara sjutton...jag tror att det är någon mani han har fått, han bara MÅSTE välta ut den, kosta vad det kosta vill :devil:

Nää..jag har börjat ta ut krubban och sätta fast den i vindskyddet istället, för den lyckas han INTE få loss :angel:

Hejsan!! :)

Alla ni som har vita hästar vet att det kan finnas lite gula fläckar här och var..om ni vill ha bort dom kan ni gnugga kol mot dom gula fläckarna..För att det ska funka måste hästen vara HELT torr, annars
blir det bara kletigt och svart..
Lycka till:bump:

Bodybuilder :D

Bara han inte river hela vindskyddet så ;) Annars är det ju trendigt nuförtiden att göra stora blomkrukor och liknande i cement, kanske är nåt för en krubba också.

Coffeaclub skrev:
Har testat allt möjligt mot mugg och tycker att inget funkade riktigt bra. Då testade jag att tvätta med såpa och sen massera in läderbalsam (det där gula balsamet i brun burk), därefter pillade jag försiktigt bort alla skorpor. Det tog inte alls lång tid innan det försvann helt...

Min lilla polle har haft mugg två gånger, första gången tog de rätt lång tid att få bort. Men andra gången så tvättade jag honom varje dag med lactacyd (som du kan köpa på apoteket) det var jättebra ! och efter det hade jag på ngn "mugg" salva som också köptes på ett vanligt apotek, ska kolla imorrn i stallet vad de heter :idea:

springsten skrev:
jag gör flugmedel på detta vis.
blandar och smälter ihop detta i en kastrull.
4ess häst salva, pressadvitlök, olja, timjan, pressad citron, vinäger & pepparmynts olja

häst salvan använder jag bara för att ha en bra bas och för att få en krämigare konsistens.( den är ganska bra som myggmedel även ensam..) citron- mygg & allmänna insekter, vitlök- fästigar, bromsar, knott och mygg, pepparmynta- allmänna insekter, flugor och mygg, timjan- mygg, äppelcider vinäger- mygghonor
det är vad hur och varför jag gör mitt myggmedel. funkar bra! =)
Jag gör oxå mitt egna fast "myggmedel" 7 droppar Citronella och 4 droppar lavendel och ett par matskedar olja i ca 2 dl vatten, förvaras i glasburk....funkar bra ett par timmar....;)

för att slippa avgnagda stolpar, trä på avskurna ölburkar ovanpå, hästar gillar inte metall mot tänderna. Bra för krubbitare med.

snigelfarmor skrev:
för att slippa avgnagda stolpar, trä på avskurna ölburkar ovanpå, hästar gillar inte metall mot tänderna. Bra för krubbitare med.
:idea: Tjära är inte heller gott, väldigt effektivt...;)

*puttar upp*

då ja verkligen älskar:love: denna tråden vill ja att fler ska ta del av den..

kan tyvärr inte komma på något jag kan tillföra just nu bara..:bump:

Vet inte om man kan kalla det som tips, eller bara extra-arbete, men jag tar alltid av mina sadelgjordar från sadeln istället för att bara slänga upp dem som man får lära sig på ridskolan.
Dels för att inte riskera att få hela sadeln lerig om sadelgjorden är smutsig, spännena på dressyrgjorden kan göra fula repor i lädret. Sadelgjordsstropparna böjs åt fel håll på dressyrsadlarna och lädergjrodarna spricker gärna om man böjer dem åt fel håll ewfter att de har legat mot varm häst och sedan slängs in i en ofta ganska kall sadelkammare. Inte på en natt, men min dyra snygga lädergjord började man se massa småsprickor på efter ett par år. Synd, men nu har jag lärt mig och har inga sådana problem nu för tiden. Dessutom så ligger de i böj åt rätt håll hela tiden!

Fast det är väl inge bra o hänga blöta täcken i sadelkammaren. Förstör ju lädret...

Nån som gör eget pälsglans?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka