Ny teckningstråd :)

Sv: Ny teckningstråd :)

Tack! :D Hur bränner jag i omgångar? Antar att jag inte borde ha gjort som jag brukar ifall det skulle gå? Dvs jobba överallt hela tiden.
Hursomhelst får hästjäkeln ändå inte plats i en ugn, får nog bygga en egen... haha.

Javisst, jag har gjort en hel del teckningar i den här stilen innan (några finns i tråden) och blev sugen på att prova och e hur den skulle se ut i 3D. Jättekul att du gillar den!! Tack!! :bow:

Tyvärr är det väldigt svårt att tjäna pengar på konst, det tar så himla mycket tid och folk i allmänhet är oftast inte beredda på att betala vad det faktiskt kostar (om man inte är någorlunda känd iallafall). Svårt, men det hade varit en dröm! :)

Det är en smaksak, jag brukar alltid ha mina oljemålningar liggande. Tejpar bara upp duken på en plywoodskiva eller bord, brukar spänna upp duken på träram efteråt när målningen är klar. Har själv målat en del i photoshop men jag tycker alldeles för mycket om färg i håret och kladd på kläderna och att man faktiskt står där med målningen i händerna sen, men jag känner verkligen igen det där med ctrl-z och att kunna byta lager var ju helt underbart... :D

*kl*
Har fått sug på börja rita igen efter ett uppehåll på 5 år :D
Så Här kommer 2 Ove bilder jag roat mig med. Är lite små sakar som jag velat fixa till men orkar inte :angel:
Bland annat varit lat med att inte orkat rita bakgrunden utan bara klistrat in en annan :p

32989190.jpg

32989173.jpg

Det är en smaksak, jag brukar alltid ha mina oljemålningar liggande. Tejpar bara upp duken på en plywoodskiva eller bord, brukar spänna upp duken på träram efteråt när målningen är klar. Har själv målat en del i photoshop men jag tycker alldeles för mycket om färg i håret och kladd på kläderna och att man faktiskt står där med målningen i händerna sen, men jag känner verkligen igen det där med ctrl-z och att kunna byta lager var ju helt underbart... :D

Just det där med att kunna hålla sitt verk i händerna är något jag saknar med datorn! Kanske väger det upp för avsaknaden av ctrl+z och lager i slutändan? :D

Har påbörjat ett nytt projekt nu. Och jag tänkte försöka fixa en vettig bakgrund till honom sen. Planen är att han ska få en bra bakgrund också, eftersom jag tänkte skriva ut den färdiga bilden och ge till farfar i födelsedagspresent (den föreställer en av hans hästar). Än så länge ser han inte mycket ut för världen dock:
ardennerprojekt3.jpg

Fast jag behöver väl någon typ av staffli också? Känns som om det blir svårare att måla om duken ligger ner?
Och med två klåfingriga katter lär jag väl få kattspår i allt jag målar också ;)
Ett alternativ vore ju att gå en kurs någonstans, får kolla upp dom möjligheterna

Äsch! Staffli? En stol lutad mot väggen, ställ duken på ett skrivbord, skruva upp en hylla att använda.. ;) Sätt upp lite tidningspapper bakom på väggen bara så det inte blir fläckar. Jag har fortfarande inget staffli.. tycker inte att det är prio ett faktiskt, även om det så klart inte hade varit fel att ha :) Men man kan ju improvisera, specellt om man bara ska testa. Köper du duk på rulle istället för färdig uppspänd duk, så kan du till och med sätta fast den med häftstift ju :P

Se bara till att ställa den där katterna inte kommer åt den när den ska torka. Youtube har många filmer med lite tips och tricks ang. oljemålning, absolut värt att kolla på :)

Tack! :D Hur bränner jag i omgångar? Antar att jag inte borde ha gjort som jag brukar ifall det skulle gå? Dvs jobba överallt hela tiden.
Hursomhelst får hästjäkeln ändå inte plats i en ugn, får nog bygga en egen... haha.

Tja, du kan väl göra hur du vill. Man kan bränna leran flera gånger, men inte för länge på en gång. Jag brukar/brukade göra en stomme först, lite grundskiss om man så vill, men med plats att fylla på efter hand. Man kan skära loss bränd lera med kniv, om man skulle behöva, men det är ju slöseri med lera :) Sen jobbade jag meden del i taget, tex gjorde ett bakben, brände, gjorde nästa osv. Men du kan ju jobba med hela också, förelen är bara att den blir tåligare så att man inte förstör de färdiga bitarna lika lätt :)

En bra början! :)

Riktigt bra Photoshop bilder kan ju framkallas i större format ;) Har jag gjort en gång, blev riktigt nöjd :P

Ser ut att bli kanonbra! Har för mig att jag sett bilder från dig i någon annan tråd? Du har verkligen gjort framsteg. :bow:

Tror att jag stoppat in några bilder i teckningstråden på ÄU. Kul att andra också tycker att det går åt rätt håll :D

Hästen är så gott som klar nu, och jag håller som bäst på att fixa med bakgrunden (kan inte länka eftersom jag är vid fel dator). Dessvärre sa min ritplatta upp sig idag, så nu är den inlämnad på service och ska vara där i 2-4 veckor innan dom bestämt sig för om det är en godkänd reklamation :(

Så himla tråkigt. Den är inte använd speciellt många timmar totalt och la av mitt i ett streck. Pedantskött, aldrig tappat pennan eller nånting. Så jäkla synd att det inte kunde hänt innan nyår istället, då hade jag fortfarande garanti på den. Nu är det bara att hoppas på konsumentköplagen.

Edit: här är en länk till senaste varianten av bilden på facebook, vet dock inte om den funkar för folk som inte har mig som vän där?

Senast ändrad:

Snyggt :) Gick bra att se.

Osis med pennan :( Vad är det för ritplatta?

Jag tycker huvudet ser lite stort/långt ut på första bilden. Men annars är det jättesnyggt! :)

Det såg riktigt coolt ut!

Här är en bild som min kompis Jennie har målat i olja, hon är väldigt duktig på att rita av.
Däremot är hon är så dålig på att lägga ut bilder på nätet, så jag tänkte att jag skulle hjälpa henne att få lite kritik på hennes tavla.

Den får mig att tänka på alla fina Lena Furberg hästar, jag håller på att övertala henne att att tavlan är min, egentligen! :angel:

Det är jag som fotat. :)

Kram, Maya

Den där tavlan är ju perfekt. Hur stor är den?
Gillar speciellt att hon har valt att låta svansen flyga fram i förgrunden och hur huvudets underlinje och näsborrarna har en skarp vit "kant" vilket ger ett intryck av motljus. Det ger lite extra liv. Hade gärna sett mer av det i målningen. Hälsa Jennie att den var superfin!

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 211
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar