Ny teckningstråd :)

Sv: Ny teckningstråd :)

Vad jag håller på med just nu i hästväg. Låååångt ifrån klar...
Gjord av lite allt möjligt, trä, hönsnät, en jäkla massa ståltråd och armeringsjärn och en lera som heter Super Sculpey. Såhär ser den ut nu iallafall:

fc0ck7.jpg

oooh!!! fy Hel**te vad cool! ashäftig!
Hur gör man mer? hur funkar leran? snälla berätta! wow vad sugen jag blir att prova!

kl

Den här har jag ägnat mig åt ett tag nu och börjar närma mig färdiga hästar. Men bakgrunden, hur sjutton gör man?!
Just nu står dom i fuskgräs (photoshops gräspensel) och skogen ska vi inte ens tala om (photoshops lövpensel). Så vill jag ju inte ha det färdiga resultatet. Nån som sitter inne på bra tips? Hittar inget vettigt när jag googlar. Vill inte ha något jättedetaljerad skog eftersom hästarna ska vara i fokus, skogen ska bara fylla ut så det slipper vara enfärgat och ser lite mer realistiskt ut än nu... Gräset vet jag inte om jag orkar göra något åt i just denna bild, men jag slipper ju gärna att använda standardgräspenseln i framtiden.
merlhamilton6.jpg

Åååhh - det är inte ofta man får en sån känsla av photoshop, som du lyckats med här! Underbart! Varför målar du inte för hand??? Du har ju allt!!!

Oj! Tack :D

Det är första gången jag använder mig av Super Sculpey så jag vet inte riktigt själv än, haha... men den är väldigt lättarbetat och ganska seg, lättast är att knåda den lite och sedan bearbeta detaljerna med verktyg (typ, småskedar, tandläkarverktyg, nålar osv.) Den torkar aldrig i luft så man kan hålla på hur länge som helst. Sen bränner man den i vanlig ugn på 130 grader. Min är dock alldeles för stor för att få in i en ugn så jag får nog göra en egen provisorisk grill typ, haha O_o. Finns en hel del tutorials har jag hört om denna lera på internet om man vill veta mer.

Eftersom den är ganska dyr och inte får vara mer än 1,6 cm tjock för att brännas ordentligt gör man oftast en stomme till den, ett slags skelett. Jag har använt mig av massa olika metall för att bygga upp skelettet till denna, en tjock ståltråd går från nosen, halsen, längs ryggen och ut i svansen och det benet som den står på, resten är mindre ståltrådar som man kan böja för hand, till manen till exempel. Som utfyllnad har jag använt hönsnät som jag knycklat ihop och gjort bröstkorgen med, byggt på hals och ben lite och fäst med tunn ståltråd. Sen är det bara att trycka dit leran och börja på det roliga :)

Tack! :D Det finns lite mer som jag har gjort längre bak i tråden och lite icke-hästrelaterat i tecknartråden på ÄU. Annars finns det en hel drös här.

Snyggt! Har själv provat sculpey och vet hur tidsödande det kan vara :)
Ett tips är att bränna i omgångar, så blir den stabilare och du råkar inte förstöra om något är färdigt medans du jobbar med nåt annat :) Hår osv kan du ju också klistra dit riktigt i efterhand. (fast dennar var ju snygg som den är=

Man kan använda fimo-lera också, den är mjukare men jag har för mig lite billigare. Tips till andra som vill prova.

Har ritat en galopperande travare med konstig färg ^^ (travare pga att foto förlagan är travare, konstig färg pga att fotot inte har den färgen ;) )
bild-6.jpg

"Fotoförlagan"?

Ursäkta någon som inte kan termerna men menar du ett foto som du haft som förebild?

Åååhh - det är inte ofta man får en sån känsla av photoshop, som du lyckats med här! Underbart! Varför målar du inte för hand??? Du har ju allt!!!

Oj, vilket beröm! Tack!!
Målade en del för hand förut, men nu när jag enbart målat i datorn ett tag så saknar jag funktionen crtl+z så fort jag sätter mig med ett papper :angel:

Har dock funderat på om oljemålning kunde vara något för mig, där har man ju mer tid på sig innan färgen hinner torka. Synd att det ska kosta så mycket innan man fått sig ett okej grundpaket för att testa bara, vore ju inte så roligt att slänga ut massa pengar på något som kanske inte faller mig i smaken sen.

Scandi: Jag blir helt stum. Den där skulpturen skulle jag lätt vilja ställa hemma hos mig!

Stum av beundran! :eek:
Så jäkla häftigt, sjukt duktig är du! :bow:

Jag tycker också att du ska satsa på att sälja din konst, tror du skulle kunna tjäna väldigt bra.

Har du hittat på din drakhäst-modell själv? Den är grym!

vet inte om det är en korrekt term :P Men japp, jag hade ett foto som referens/förebild. Flyttade frambenen lite bara, och så har jag ritat ljus, skugga m.m. själv. fotot

Senast ändrad:

Prova olja! :) Det måste inte vara så dyrt, finns billiga färger i vissa butiker (tex Biltema har set med oljefärg) som inte kostar så mycket. De har billiga penslar också.. så du kan nog få ett fullt dugligt set för 150-200kr.

Känner igen det där med ctrl+z.. :P

Oj, vilket beröm! Tack!!
Målade en del för hand förut, men nu när jag enbart målat i datorn ett tag så saknar jag funktionen crtl+z så fort jag sätter mig med ett papper :angel:

Har dock funderat på om oljemålning kunde vara något för mig, där har man ju mer tid på sig innan färgen hinner torka. Synd att det ska kosta så mycket innan man fått sig ett okej grundpaket för att testa bara, vore ju inte så roligt att slänga ut massa pengar på något som kanske inte faller mig i smaken sen.

Scandi: Jag blir helt stum. Den där skulpturen skulle jag lätt vilja ställa hemma hos mig!

Prova olja! :) Det måste inte vara så dyrt, finns billiga färger i vissa butiker (tex Biltema har set med oljefärg) som inte kostar så mycket. De har billiga penslar också.. så du kan nog få ett fullt dugligt set för 150-200kr.

Känner igen det där med ctrl+z.. :P

Fast jag behöver väl någon typ av staffli också? Känns som om det blir svårare att måla om duken ligger ner?
Och med två klåfingriga katter lär jag väl få kattspår i allt jag målar också ;)
Ett alternativ vore ju att gå en kurs någonstans, får kolla upp dom möjligheterna

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 211
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar