Ny teckningstråd :)

Sv: Ny teckningstråd :)

*kl*

Well, det är ju inte teckning på papper, så ni får väl hojta om det inte räknas. Men jag lärde mig att punsla i läder häromdagen (och motivet är ju en häst :angel:) :laugh:

dsc_0002_506528b0e087c3105f12c841.jpg

Mina teckningar blir så "platta".

Hur skuggar du? Skuggningen är ju det som ger djup, och att inte hela bilden är i fokus. Vissa delar behöver vara lite oskarpa/odetaljerade för att lyfta fram det som är detaljerat och skarpt. En liten tumregel är att det som är nära har höga kontraster och skarpa detaljer, och det som är längre bort är lite suddigare mend mindre kontrast, färre detaljer och oftast lite ljusare än det som är nära. :)

Jag har fått gjort några fler skulpturer!

wpid-dsc_4819.jpg

wpid-dsc_4802.jpg

Måste skaffa mig en kompressor o en airbrush bara, så man slipper se penselstreck!

Hur skuggar du? Skuggningen är ju det som ger djup, och att inte hela bilden är i fokus. Vissa delar behöver vara lite oskarpa/odetaljerade för att lyfta fram det som är detaljerat och skarpt. En liten tumregel är att det som är nära har höga kontraster och skarpa detaljer, och det som är längre bort är lite suddigare mend mindre kontrast, färre detaljer och oftast lite ljusare än det som är nära. :)

Jag är väl inte så bra på att skugga, jag har aldrig lärt mig nån speciell teknik, men jag utgår alltid från en bild. Jag är bara "bra" på att rita om jag har en bild att titta på. Men skuggningen blir inte alltid så bra.

KL

Tecknade lite idag.
Resultatet:
135162494504676200_resized.jpg

Är ganska nöjd, faktiskt. Tycker inte om att rita remmar(tyglar, tömmar, träns, grimmor), speciellt spännena tycker jag är svåra...

Fin! Var noga med proportionerna bara, om du kollar på nosryggen så ser du att den är längre på orginalbilden.
Tycker själv att det kan vara svårt med proportionerna när man tecknar av en bild, men det är bara träna:)

Ja det är svårt, men samma sak med t.ex. sidostycket på tränset, du har gjort det böjt, orginalet är nästan helt rakt.
Sånt gör stor skillnad:) Men det är bara öva!

ett tips jag en gång fick var att du ska ställa dig framför en spegel o hålla upp det du målat/tecknat. Då ser du hur jävla illa det faktiskt kan vara ;) Det är våra ögon som luras. Vi alla har olik syn, skillnader i synfält, djup osv. Så våra ögon lurar oss, när vi tycker nåt ser bra ut, så tycker andra att det är skevt eller oproportionerligt. Men med hjälp av en spegel så ser du mycket bättre!

Man kan också hålla upp pappret mot en lampa så får man samma effekt, och allt ser oftast helt galet ut :rofl:

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 012
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 211
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar