Centaur

Trådstartare
Eller inte ny men ny för oss. :p

Har nu fått hem en Childeric Dac Us. :d Den verkar ligga rätt bra, och var väldigt mjuk och fin i stoppningen. Tror hästen tycker om den. Jag vet inte om den kanske skulle varit ännu lite vidare eller om jag bara luras av att framvalvet är väldigt högt jmf med vad jag är van vid och om jag jämför med bilderna på Ironwills sadel så har den också tyngdpunkten rätt långt bak så det kanske ska vara så.

Den är iaf bättre än Leonardon så ska rida i den ett tag och se hur det funkar. Jisses vad bra man satt! Min häst är svår att sitta på i traven för han rör ryggen så mkt men nu gick det som en dröm. :love: Rida lätt gick dock mindre bra pga det höga framvalvet... :p

Här är lite bilder, ni kan väl blunda för mina icke-matchande stigläder... Svårt att få djuret att stå still och någorlunda rakt med benen samtidigt som man fotar men bättre än inget.

childeric2.jpg

childeric1.jpg

childeric3.jpg

Sv: Ny sadel!

tycker den ser ut att ligga lite långt fram för min smak och det ser ut på bilderna som att tyngdpunkten kommer lite för långt bak istället på mitten. Som du själv sa ser den ut o ligga lite lite högre i fram... Annars härlig sadel! Skapar vill ha begär! :angel:

Va fin den ser ut att vara:)
Hoppas att Arrow också kommer att trivas i den:)

det är efter att jag ridit så är inte omöjligt att den glidit fram litegran, samt att han står lite skumt.

men som sagt, dom andra childeric sadlar jag sett har haft lägsta punkten långt bak.

la06; tack! :) jag lär märka det ganska snabbt om han inte tycker om den, isf får jag väl sälja den vidare.

Jo, så kanske det är:)
Men ja är så suuuper petnoga med mina sadlar blir helt galen om dom ligger 1 mm för långt fram :angel:

sen det med att ha punken långt bak tror ja inte är så bra... då fördelas ju inte trycket jämt utan får mer tryck på bossarna bak vilket ger ett felaktikgt tryck över ryggen... :confused: (utan sura minen)

den ligger ju dock inte över bogbladen så är säkert ingen fara för hästen men kanske skulle önska lite lite mer bogfrihet :)

nej inte om sadeln är gjort för at se ut så... det är nämligen olika från märke till märke vart den lägsta punkten ligger. :idea:

jag är också noga med bogbladen men inte när jag suttit av och leder hästen omkring.. :p

Hej
Vilken fin sadel du har fått tag på!
Får man fråga vad för slags hästar som childericsadlarna ligger bra på? Hur ser din ut i ryggen? (Bilder utansadel :D)
Letar också ny dressyrsadel till mitt sto men det är svårt att hitta ngn, funderar på om childericsadlarna kanske är värda en titt.

ojoj snabba ryck! Har du redan sålt din "gamla"(tycker den va väldigt fräsh o fin) sadel?

dom ligger nog på det mesta tror jag, eftersom man kan få dom måttbeställda. jag ska kanske måtta en utpå nyåret (beroende på hur den här funkar), får se hur det är med väglag etc för det är långt att åka.

min häst är stor och bred med hög manke, men väldigt många islandshästar har childeric så dom är nog ganska anpassningsbara. :)

ok det låter ju lovande. Synd att de är så väldigt dyra nya, om man köper en begagnad finns det möjligheter att ändra dem lite hur som också?

nej det gör det nog inte eftersom dom är permanetstoppade. möjligt att man kan skicka den till frankrike för att byta bossorna men det kostar nog en slant.

haha bra där! Men kan inte din andra häst(för vist har du en till?) ha dressyrsadeln då?

han är inte ridbar.. :(

men jag tänker såhär, han kanske ändrar sig tillbaks igen så den passar, man vet aldrig... och kanske jag ska köpa en till så småningom och då kan den vara bra att ha. behåller den så länge jag har råd. :D

Oj vilken snygg :d Jag tycker att den ligger bra, dom är ganska höga i framvalvet, min är likadan och den är utprovad, de ligger nästan på manken annars, dvs när man spänt gjorden och sitter på.

Även om tyngdpunkten är ganska långt bak så sitter man så jäkla bra i dem endå :love: :d

Det är bra att du tycker det, du som har lite koll på märket. ;)

Ja jag tycker att jag satt väldigt rätt, i Leonardon så hamnade jag i bakvikt även om tyngdpunkten låg längre fram än på denna. Men Prestige ska ju ha tyngdpunktet strax bakom framvalvet för att ligga rätt, och det har inte min längre.. Så det beror nog på hur sadeln är konstruerad.

Arrow var så lustig när jag skrittade fram, precis som han gick och kände efter och funderade över sadeln. :D'

Mätte den förresten själv och den är hela 23 cm mellan d-ringarna så den är riktigt vid..

Men precis så gjorde Stella med haha, hon spände dock upp sig lite och "struttade runt" i ridhuset första gången jag satt i den. Hon gör så när hon tycker att något är nytt eller konstigt.

Men visst är det helt underbart lätt att sitta still i traven i dem här sadlarna? :love:

ja verkligen, även när han travade på lång tygel under uppvärmningen så behövde jag knapt tänka på att sitta still.

hej hej
jag tycker den ser ut att ligga bra, sett av bilderna.

skapade ett sjukt ha-begär när du skrev att man siter bra i trav på svårsutten häst!!!

Snygg sadel!

Men tur att jag inte hann köpa den innan dig ;) Den såg ut att passa bra på din häst, hade säkert inte funkat på min köttbulle utan manke. Sadlar med höga framvalv går bort på honom...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Senast: valy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 594
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 109
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar