Ny monsterinsekt?

Sv: Ny monsterinsekt?

Sen finns det en insekt till har jag sett, dem ser ut som en "geting" nja, kanske inte, men den har en gigantisk tagg:eek: som den har böjt under sig mot sitt "byte". vet inte vad dem heter, men dem siktar länge och väl.:eek:

Dom jävlarna höll på att ta knäcken av mina hästar idag :devil:
Någon som vet vad det är för några? Vad heter de?

Sv: Ny monsterinsekt?

Det som du beskriver tror jag är en styngfluga, och taggen är en äggläggningsapparat. Den böjer kroppen inåt som en geting som skall sticka, men det är ägg den sprutar ut. Oftast siktar de mot frambenen (det är de gula små avlånga sakerna som är äggen) och uppe vid manen/mankammen där hästarna sedan kliar varandra. Äggen kliar vilket gör att hästen slickar på dem och då kommer äggen in i munnen och vidare dit dom ska. Ta bort äggen så fort du ser dem. Det gör man bäst med naglarna eller en pimpsten.

Jag brukar slå ihjäl dem så fort jag ser dem, likaså blinningarna och "jättebromsarna" och de vanliga bromsarna......:devil:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 060
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 775
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 026
Senast: gul_zebra
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit