Ny monsterinsekt?

Sv: Ny monsterinsekt?

Började fundera när jag läste detta. För jag vet en annan sort som jag inte tycker stämmer in på dessa som nämnts. Dessa är flugliknande, stora som något mellan geting och humla, feta och runda i kroppen, gråfärgade och väldigt larmande. När hästen hör dem så blir de totalt hysteriska. Jag satt på hästrygg en gång då vi stötte på en, den var galen och följde oss länge, jag slog till den många gånger, verkar långsamma och slöa, men den föll och flög upp igen. Hästen var inte alls glad och var väldigt stressig. Den var jävligt äcklig. Har sett dessa ett par gånger, till och med kor blir hysteriska.

Det är enormt stor skillnad hur de olika sorterna benämns dialektalt. Jag kallar rubbet för bromsar, både de avlånga grå, helikoptrarna och de trekantiga monstren. Börjar man kolla i bekantskapskretsen så tycks alla de respektive någonstans i sverige gå under vardera namnet. Dvs vissa kallar de avlånga blinning, vissa kallar helikoptern blinning, vissa kallar den trekantiga mördarfan blinning. Och samma sak med broms, vissa kallar den avlånga broms etc. Mycket förvirrande =)

Vi har total invasion av de avlånga gråa, går inte ha ute dagtid eller rida dagtid under säsong. Har mindre av de andra två - tack och lov. För de kan bara med ljudet skrämma hästar i sken, och jag får halvpanik själv - de gör så satans ont, och de ger sig verkligen inte. De avlånga grå kan man ju slå ihjäl (fast hjälper inte när det sitter 99 st till på hästen..), men de där två andra, de blir mest groggy av ett vanligt 'slå till'.

Än har de inte synts till här, halleluja, är ett ganska milt bromsår i år, bara de grå än. Jag bävar för när vi stöter på de andra på en ridtur, då fblherrn blir tokig bara på de grå avlånga.. :crazy:

delvis knapplån

Tack för svaren.
Jag har insett att de kallas för olika namn i olika delar av landet. Jag tycker också att det har varit ovanligt lugnt denna sommar men den är ju inte slut än. Idag har det nog blåst för mkt för bromsar överhuvudtaget.

KL

är det värmen som tagit död på kläckningen i år?
här i östergötland har de varit lika med noll hittills. brukar vanligen infinna sig strax efter midsommar och vara riktigt problematiska nästan hela juli. inte en enda så långt ögat når - minimalt med flugor också. halleljua. men det är ju sommar kvar så jag har säkert talat brevid mun för tidigt : )

Jag har funderat på samma sak, iofs så förra året var superregnigt under bromssäsong, och knappt några då heller.

Men inte heller några att tala om i år, de brukar komma lagom till midsommar här, eskalera och nå toppen i juli.

Kanske är det torkan på våren som är 'knepet'? Förra året var en extremt torr vår det med, kom knappt en droppe regn, sen började det regna och regna och regna när det blev sommar. I år torrt från våren och fortsatt och fortsatt..

Vi hade också torrt länge i slutet av våren och början av sommaren. Men nu har det varit mer växlande med regn ibland. Vi har inte så mkt vanliga flugor heller som det brukar vara, en hel del men inte jobbigt många som vissa somrar.

Nej, inte heller här är det lika mkt vanliga flugor. Först NU faktiskt som det börjat bli en störande mängd, senaste dagarna typ. Men ändå mindre än de fyra ziljarder flugor vi brukar ha.

Bromsen kom som sagt sent, och än är den i mycket mindre mängd än vanligt. Besvärande mängd ja, men i jmf med ett normalår 'ingenting'. Mygg tror jag jag sett typ TVÅ på hela tiden. Knott var det mkt en period, men nu är det även lugnt med de.

Samma med fästingar, knappt en fästing på hund/katt fram tills för en vecka sen, då 'hände ngt' och nu tar jag 7-8 st/dag på kattstackaren (som ska få medel).

Vi har haft lite regn senaste tiden, kommit skurar då och då (långt från rotblöta och långt från tillräckligt, men lite är bättre än inget), antagligen det som 'väcker' insekterna?

KL

Här kommer lite från insektsboken:

familjen Tapanidae, bromsar: 41 arter, 7.5 - 25 mm.
Honorna oftast blodsugare med mundelarna omvandlade till bladlika stiletter som används för att bita hål på huden hos däggdjur. Hannarna suger nektar och annan växtsaft (:D). Flera arter angriper människan (och hästen..), bl.a. fäbroms (20 mm, med rödgula fläckar på bakkroppen), regnbromsar (ca 10 mm, gråsvarta), samt blindbromsar (ca 10 mm, har trekantig siluett när de sitter stilla).

Jag skulle gissa att de stora "reaplanen" är fäbromsar (Tabanus bovinus för den som är intresserad :D).

*kl* Lite iallafall.
Den där Fäbromsen är dum, satt ute me killen och hans kusin och deras lille valp, när de kom en sån, stackars valpen blev livrädd varje gång han hörde den, ja lyckades slå ihjäl 2 st utav sorten, sen våga inte valpen vara ute. Gjorde nog väldigt ont när den stack till,

Helikoptern är randig i svart o brunt o kan vara uppemot 3-4 cm.
Sätter sig endast på hästen ovansida.

Bålgeting sa man förr.

Bålgetingar har vi på altanen. Det är jättestora getingar, mkt trevliga faktiskt. De biter varken hästar eller människor.
de jag kallar för helikoptrar påmineer om dem men det är ngn sorts flugor eller bromsar eller hur det nu är inte getingar i alla fall.

Vi kallar alla bitande insekter för broms. Men i södra Sverige kallas de tydligen för blinningar. Vanligaste bromsen är väl de grå och avlånga. Finns ju även de trekantiga som jag upplever som ngt mindre blodtörstiga.
Men den värsta sorten måste väl ändå vara "småfåglarna" (hästbromsar?)? De som är som mindre sparvar och skrämmer hästarna på flera meters avstånd? Än har dessa inte dykt upp i mellansverige, kommer i slutet av juli, men den andra sorterna tycker jag att vi har gott om redan.

Hmm, bromar är väl sånna stora helikoptrar som är bruna som man hör på 3-4m avstånd?:crazy:

Sen finns det en insekt till har jag sett, dem ser ut som en "geting" nja, kanske inte, men den har en gigantisk tagg:eek: som den har böjt under sig mot sitt "byte". vet inte vad dem heter, men dem siktar länge och väl.:eek:

Såna har jag också sett ibland!!! Fruktansvärda!!! :eek: Envetna är de också. Upplever ofta att de försöker flyga in under magen hela tiden på de stackars panikslagna hästarna.

Bromsar trodde jag var såna där stora brun-orangeaktiga flugor som är trekantiga?

Senast ändrad:

De här som kallas "småfåglar" ( hästbromsar?) vad heter de egentligen,för hästbromsar är väl inte så stora.

Jag är förvirrad, de som har invaderat oss nu denna veckan är de avlånga jävlarna som biter, förföljer och är grå och avlånga, vi kallar dem hästbromsar men då jag tittade på bilder så såg de mest ut som regnbromsar.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 060
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 775
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 026
Senast: gul_zebra
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit