Ny monsterinsekt?

Sv: Ny monsterinsekt?

Helikoptern är randig i svart o brunt o kan vara uppemot 3-4 cm.
Sätter sig endast på hästen ovansida.

Bålgeting sa man förr.

aha! Det är nog sådana jag sett här i år. De ser ut som getingar i randigt men mer som en humla i kroppsstorlek. (tyop jättehumla) De förföljer mig och hästen när vi stöter på dem och hästen gillar dem INTE. Har aldrig sett såna här innan. Otyg!

För 7-8 år sen såg jag EN sdn per sommar. nu finns det hur många som helst:eek:

såna där kallas klägg här.

broms (hästbroms) är dom gigantisk stora med geting-färg. sen finns en mindre som ser ut som en stor fluga med prickiga vingar, den biter som satan.

Helikoptern är randig i svart o brunt o kan vara uppemot 3-4 cm.
Sätter sig endast på hästen ovansida.

Bålgeting sa man förr.

Bålgeting finns också men det är ingen broms (utan just en geting..) - de kan bli upp till 4 cm. Fäbromsarna är störst bland bromsarna med ca 2.5 cm. Om man kommer nära (;)) kan man se att getingen har en tydlig midja medan bromsarna är mer "jämntjocka" - båda är dock "getingrandiga" på bakkroppen.

Närapå alla arter av bromsar verkar gå under benämningen hästbroms eller hästfluga (kanske för att engelska för broms är just horsefly).

såna där kallas klägg här.

broms (hästbroms) är dom gigantisk stora med geting-färg. sen finns en mindre som ser ut som en stor fluga med prickiga vingar, den biter som satan.

Nej, kolla länken jag lade in tidigare. Där är en bild av Broms. (avlång och grå)

Hatar blinningar och bromsar! Bitar så hårt och äckligt :( Men va heter min största skräck hitils? Är minst lika stor som en femma (större?!) och ser ut som en geting på anabola typ! Dom är hemska! :crazy:

Senast ändrad:

Såna har jag också sett ibland!!! Fruktansvärda!!! :eek: Envetna är de också. Upplever ofta att de försöker flyga in under magen hela tiden på de stackars panikslagna hästarna.

QUOTE]

Vad jag försått av de länkar som lagts in här så är det mesta som ni skrivit om här någon storts broms, förutom bålgeting som jag inte tror rör sig kring hästarna. Det är som redan poängterat en släkting till geting. Däremot hittar jag inte någonting om den där fula sega saken som Maira skrev om. Någon som vet vad den kallas för?

Jag är förvirrad, de som har invaderat oss nu denna veckan är de avlånga jävlarna som biter, förföljer och är grå och avlånga, vi kallar dem hästbromsar men då jag tittade på bilder så såg de mest ut som regnbromsar.

de avlånga grå jävlarna kallas blinning här i östergötland. blodtörstiga och finns i flock typ - har halva huvudena inne i huden när de biter :eek:

rapporten här från östergötland, efter idog torka och sen därefter nu rätt mycket regn - är fortfarande total avsaknad av broms och flugor i stort sett. det är ett mirakel :D

rapporten här från östergötland, efter idog torka och sen därefter nu rätt mycket regn - är fortfarande total avsaknad av broms och flugor i stort sett. det är ett mirakel :D

Det verkar lite otäckt och konstigt även om det naturligtvis är skönt att slippa dem.

varför otäckt?
jag drar bara slutsatsen att äggen inte kunde kläckas i den extrema torkan som rådde i juni, och nu när regnet kommit är det ändå "för sent". Inte konstigare än att det är bär eller frukt år vissa år och andra inte. Är evigt tacksam.

Visst kan det bli så ibland. Men vi hade likadant förra året, inte många insekter överhuvudtaget. Jag vet inte vad det har varit för speciellt med dessa senaste två år om jag jämför med de år vi har bott här tidigare. Det har alltid varit massor av vanliga mindre flugor och en hel del bålgetingar. Men inte förra året och inte i år. Nu lever väl getingarna av flugorna men ändå. Jag tycker inte att vädret har varit så mkt annorlunda än tidigare, torka och regn har vi haft innan också.

Men visst det är kanske bara jag som undrar, mkt möjligt.

usch nu satte du griller i huvudet på mig :D
Jag hoppas det är en naturlig förteelse och inte pga miljöhot eller annat. och skönt för hästarna är det, försöker tänka på det positivt. :D

Det var inte meningen. Det är säkert helt naturligt. Jag är egentligen helt emot den hysteri som man ofta träffar på idag om klimathot och annat. strunta i mig det är bara jag som är tramsig. Vi njuter av att de inte finns i stället!

varför otäckt?
jag drar bara slutsatsen att äggen inte kunde kläckas i den extrema torkan som rådde i juni, och nu när regnet kommit är det ändå "för sent". Inte konstigare än att det är bär eller frukt år vissa år och andra inte. Är evigt tacksam.

De kanske har dragit hit till Värmland? Trots den otroliga torka vi haft tidigare i sommar har vi ändå gott om Broms här nu. (tyvärrr)

Jag tror att det beror på närmiljön.

här har vi surmarker runt ikring o åkrar vars diken inte är fixade på 70 år eller så= mkt broms trots svår torka.

försökte lägga in en bild men det ville inte funka. det fanns en bra bild av
Broms. Länk till bilden.
http://www.fotoakuten.se/gratisbilder_foto-1983.html

det där e en blinning kallar vi dom.. dom avlånga svart/grå randiiga.

sen e de bromsar dom där stora rea planen som hästarna blir tokiga bara dom hörs. Dom ser ut som kolsala geting/humla korsningar..
en broms bet mej genom lädret i mina helskodda ridbyxor å F*N va ont de gjorde..

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 060
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 775
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 026
Senast: gul_zebra
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit