Ny monsterinsekt?

Forest Autumn

Trådstartare
Idag såg jag några nya hemska insekter, antar att det är ngn sorts flugor.De var stora som en geting, kroppsform ungefär som en stor vanlig fluga, rödbruna och satte sig fast på djuren. Hästarna blev galna, fåren närmast apatiska.
Någon som vet vad det är för ngt? Jag har inte sett dem förut.

Sv: Ny monsterinsekt?

Tack för era svar. Jag ska leta upp bilder i morgon.
Jag har bara settvtvå sorters bitande flugor här tidigare. Några som är nästan svarta och påminner om humlor när de flyger. Andra som är mindre, smalare och bits ordentligt.
Jag ska leta upp vad de heter, vet inte det just nu. Jag trodde faktiskt att de hette broms och hästfluga men det var kanske fel. Insekter är jag inte så bra på, i alla fall inte de som är otrevliga. De försöker jag nog förtränga så mkt som möjligt.

Fast det trodde jag var de andra lite mindre insekterna? De som är gråa och avlånga. Det som TS beskriver låter precis som bromsar, tycker jag. OTÄCKA :mad:!!! Jag drog ut en sådan från pållans juver igår och trampade ihjäl den. Det blev en jätteblodfläck på stenen...:crazy: Fy sjutton vad ont det måste göra när de bits!

Fast det trodde jag var de andra lite mindre insekterna? De som är gråa och avlånga. Det som TS beskriver låter precis som bromsar, tycker jag. OTÄCKA :mad:!!! Jag drog ut en sådan från pållans juver igår och trampade ihjäl den. Det blev en jätteblodfläck på stenen...:crazy: Fy sjutton vad ont det måste göra när de bits!

Dem gråa och avlång är väl "hästflugor/blinningar/blinneknagge" ?:confused:

Dem TS beskriver har jag ingen aning om:p

[
QUOTE=bettysmatte;10990143]Fast det trodde jag var de andra lite mindre insekterna? De som är gråa och avlånga. Det som TS beskriver låter precis som bromsar, tycker jag.

De gråa avlånga är bromsar. (i värmland kallar vi dem det i alla fall) och det gör bra ont när de biter.

[

De gråa avlånga är bromsar. (i värmland kallar vi dem det i alla fall) och det gör bra ont när de biter.

Hmm, bromar är väl sånna stora helikoptrar som är bruna som man hör på 3-4m avstånd?:crazy:

Sen finns det en insekt till har jag sett, dem ser ut som en "geting" nja, kanske inte, men den har en gigantisk tagg:eek: som den har böjt under sig mot sitt "byte". vet inte vad dem heter, men dem siktar länge och väl.:eek:

Blinningar är de trekantiga otygen som också pinar de stackars hästarna nu.:idea: Slog faktiskt upp det på nätet för det är så många som förväxlar bromsarna och blinningarna.

// Mari

Det är väl en av de där jättebromsarna (finns olika varianter av broms) Hemska och betten känns ordentligt, hästarna kan bli hysteriska av dem.
Jag hade ett halvblodssto för länge sen som vi gjorde i ordning ute i hagen när hon gick på bete. Rätt som det var flög hon upp och for iväg som en galning, slet sej lös och drog iväg med sadel o allt i panik en lång stund, innan hon lugnade sig, efter ett bett på magen av en sån :eek::crazy: Den var nog den största jag sett fortfarande, jag har sett många såna men just den där var ett riktigt jättemonster som man kan drömma mardrömmar om än.:crazy:

knapplån

Tack alla som har svarat.

Jag har kommit fram till att de jag frågar om måste vara blinningar.
Jag har inte sett dem förut, har kanske varit blind eftersom de tydligen är vanliga här. Hoppas att de bara var på tillfälligt besök i vår hage igår, men tror inte det.

De långsmala som jag beskrev ser ut som regnbromsar. Dem har vi haft hela tiden. De är jobbiga men skapar in samma panik hos djuren.

Ja jag tror dom kallades så i Småland där detta hände oss, (hade lantstället där då) dvs blinning.

Ja där var ju en sån avlång grå på bilden. Broms alltså.
Däremot visste jag inte att det fanns två olika sorter.

Menar du "helikoptrar"?
de som sätter sig på rumpan o hästarna får jucket:eek:

Fanns en tråd förra sommaren om dessa.

Vi har såna plus den där grå regnbromsen- kvällstid.
Den triangulära med färgglada prickar- gör tydligen skitont
Den stora grå flugaktiga.

Menar du "helikoptrar"?
de som sätter sig på rumpan o hästarna får jucket:eek:

Fanns en tråd förra sommaren om dessa.

Vi har såna plus den där grå regnbromsen- kvällstid.
Den stora grå flugaktiga.

Jag menar de trekantiga rödaktiga, har kommit fram till att de kallas blinningar. De verkar hemska. De biter sig fast på djuren, har bara sett på fåren, hästarna kom de inte åt för de blev galna. Men de satt kvar länge på fåren, läskigt!!!

Sedan har vi de andra två också. Dem har vi haft hela tiden, regnbromsar och sedan de du nog kallar helikoptrar, de flyger som en sådan.

Den triangulära kallar vi för tvärnit.

Gråa avlånga för blinning.

Lite större rödaktiga broms, finns i olika storlelkar, den största kallas även här helikopter, den hörs ju på håll, eller så säger vi gråsparv.:D

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 060
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 775
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 026
Senast: gul_zebra
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit