Ny lag om utegång för häst utan vindskydd??

Sv: Ny lag om utegång för häst utan vindskydd??

Alla ligghallar har inte torra underlag. Kan vara så att öppningen till ligghallen är jättestor och allt regn/snö bara kommer in samt att marken kan vara under all kritik. Har sett fruktansvärda ligghallar, dvs omgjorda lador där marken inte vart speciell torr. Sedan beror det ju på hur duktig folk är på att hålla rent/torrt därinne.

Jag måste tyvärr meddela att det faktiskt är sant men lagen ligger fortfarande på förslag!!

Jag pratade med vänninans kusin för en timme sedan & hon har nyligen haft djurskyddsinspektören ute för att få tillstånd för sin hästverksamhet på ca 30 hästar. (ska ha min häst på sommarbete där i sommar)

Han hade då informerat henne om den nya kommande lagen som ännu bara finns på förslag.

Anledningen är att många har sina hästar i leriga hagar där det är fritt blås från alla håll.
Dom vill främja att hästarna har en torr plats att söka skydd på och även kunna ligga ned vid behov.
Men undantag kan ges från fall till fall, dom ser lite hur hagen ser ut och hur det "naturliga" vindskyddet inverkar. tex, byggnader, skog bla.. Sen om hästarna har täcken.

Därav det skärpta kravet på ligghall, trist men sant..
Får se om det går igenom eller inte..

Så det är bara för mig att bygga en ligghall till höstsäsongen :crazy:

Inget jag hört ett knyst om. Vem el vilka har lagt förslaget? Är det djurskyddsmyndighetens eget förslag? De nuvarande best är inte lag utan föreskrift.
Man kan knappast tala om en kommande "lag" bara för att det finns ett förslag.
PL

Spirit skrev:
Jag var på barndop i helgen, då en vännina berättade att det kommit en ny lag ang utevistelse för häst utan vindskydd.

Innan har det varit max 12 timmar utan skydd men är nu sänkt till max 8 timmar utan skydd med undantag för islandshästar pga dom har kraftigare päls?? :confused:

Jag har tittat på jordbruksverkets hemsida men hittar inget ang detta?

:confused:Är det ett dåligt skämt eller är det sant?:confused:

Hon var ganska så allvarlig när hon berättade det.

tror inte at det kan stämmma... och varför skulle undantaget bara vara för islänningar? Min shettis och fjording får då också rejält med vinterpäls... och det får ju även andra ponnyraser och kallblodiga hästar...

Mynta2 skrev:
Nej inte på bete...andra årstider om dom vistas ute mer än halva dygnet. Läste du inte: då grästillväxt inte sker krävs nån form av vindskydd.

Nä vet du - jag läste inte det - missade det! No need att vara irriterad i tonen för det kanske ? :)

Näe, gud vad hemskt! :cry: Stackars hästar att få gå i det där!! :mad:

En anmälan? Overkade hovar (hästen kan knappt gå, skrev du dessutom) och verkligen ingen REN och TORR liggplats!
Varför behandlar folk hästarna på det viset? :(

Men snälla snälla snälla sluta misstolka...Bara för jag svarade utan en massa konstiga smileys så är jag INTE irriterad..Suck detta internet..allting misstolkas om man inte överöser inlägg med fåniga smileys.

Fast det står väl redan nu någonting om att utegångshästar ska vara av lämplig ras ller liknande...

Är det någon som vet hur det gick med Lojstarussen?? Det stod om dem i Hästfynd/focus för nått år sedan, att de kanske inte skulle gå kvar på Lojsta så länge till eftersom det blev krav på vindskydd. Ett vindskydd/ligghall som ingen skulle ha tid att se efter.

Sedan tycker jag att debatten och lagföringen alltid gått åt helt fel håll.
Jag anser och håller med om att inga hästar ska behöva stå på en öppen plan yta i såväl hagel som stekande sol.
Att hästen ska erbjudas skydd -oavsett vilket storlek hagen har.
Men begränsningarna är alltid "...ska vara ute högst...", kan man inte skriva i lagen att hästar skall (inte bör som är det mjäkigaste ord jag vet, det är inget egentligt måste utan innebär bara att man helst ska) stå ute minst 12 h om dygnet.
Alla hästar kan inte stå på lösdrift, det fattar jag (även fast jag själv haft det sedan -00 och inte kan tänka mej något annat) men se då till att begränsa det stillastående innelivet så mycket som möjligt.
Hästen är ett stäppdjur och vandrar över stora ytor -de har ett stort rörelsebehov (nu finns det forskning som säjer det om inte annat, för matsmältningens skull bla) och har man en häst som fryser eller dylikt så får man se till att den är täckad nog och har hö/hösilage/ensilage (vad man nu använder) att tugga på.
Jag vet själv hur det är, fullblodet jag hade hemma på prov frös utav kallregn utan täcke, men då var det min skyldighet att se till att hon fick skydd av ligghall och täcken.

Men det går inte att blunda för att det finns folk som gärna släpper ut hästar dygnet runt utan vindskydd.
Vad beträffar 8 tim så tror jag inte på det som ett förslag från Djurskyddsmyndighetens sida däremot vet jag att de jobbar på regler för tvingande daglig utevistelse för hästar, vi får väl se vd som går att få igenom.
PL

Det där med utevistelse tycker jag låter intressant..
Är dock orolig för att det måste definieras mer. Vad är utevistelse?
Är det att vara i hagen x antal timmar eller går det lika bra att rida den utomhus dvs inte i ridhus?

Vad hon berättade för mig så blev hon informerad av inspektören, sen om det är dom eller jordbruksverket som har det på förslag, det vet jag inte.

Får se vart det hela bär..

Jag är som du förstår lite tveksam, inpektörer är inte alltid rätt underrättade.
PL

Jag bara måste fråga... Längre upp stod det att skog inte räknas som fullgott skydd, men när inspektören var här så sa hon att våran dunge ,med en bergsknalle, enebuskar och ett gäng björkar är ett fullt lagligt vindskydd. Dom går ju ute mer är 12 timmar många ggr på vintern, och dom släpps på bete så fort natt-temp är över 6 grader, dvs för en vecka sen här. Och enligt inspektören så är det helt ok.
Vi har inte fått några papper om att lagen skulle ha ändrats, och det skulle vi fått i såfall.

peter_lundin skrev:
Men det går inte att blunda för att det finns folk som gärna släpper ut hästar dygnet runt utan vindskydd.
PL
Jojo, och det sa jag ju -det är ju inte bara stora lösdriftshagar som borde ha någon form av skydd utan jag tycker även att de små fjuttiga sandfyrkanter vissa använder sej av skulle ha ett skydd, solen steker och haglet haglar lika mycket oavsett hur liten tråkig hage man har eller hur många timmar hästen får stå i den.

Enligt Djurskyddsmyndigheten finns ingen planerad skärpning från halva dygnet till 8 tim.
Som jag trodde, bara lösa rykten.
PL

Har inte hört något om det heller..det låter ju jätte konstigt att det bara skulle vara Islandshästar som får gå ute längre, man kan ju inte gå efter ras, man får ju gå efter individen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jepp idag när jag satt som värst begravd under filtar o pillade med bokföringen så knackade det på dörren. Jag öppnade och får syn på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 398
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar