Ny lag om utegång för häst utan vindskydd??

Sv: Ny lag om utegång för häst utan vindskydd??

Spirit skrev:
Mina är ute från 06:00 - 21:30 ibland till 01:00 beroende på när jag går och lägger mig. Har fri tillgång till hö både ute & inne.

Det hade iofs. inte förvånat mig om dom kommit på en max 8 timmars regel.
Tycker dom borde sätta max gräns på antal timmar en häst får stå i boxen istället. Med undantag för konvelacenthästar.

Jag skall höra med vänninnan vart hon hört det ifrån.
*ngt irriterad*

Finns så tillvida att det faktiskt är lag på mnst 1 timmes utevistelse per dag. Ynkligt lite, erkännes. Jag har hört någonstans, kan var kommunberoende, att betessäsong räknas från 1 april - 31 oktober, och då krävs inget skydd för någon sorts häst. Annars gäller max 12 timmar utan skydd och torr liggplats. Det dumma är att mina hästar som går på lösdrift inte lägger sig inne i lösdriften där det är torrt. de går ute i blötan 24 timmar om dygnet med fri tillgång till hösilage, utom när jag ger kraftfoder inne. Nu har jag islandshästar men fullbloden och ponnyerna jag haft har gjort likadant. En del individer kan stå ute och skaka i +2 och spöregn istället för att söka skydd! en det är fullt lagligt! Däremot om jag sätter på täcke på samma individ så den håller sig varm och torr men den inte har någon lösdrift, då är jag olaglig! Vilken logik! :crazy:

Anette

Vart har du läst den lagen ? Det finns allmänna råd att man bör låta dom ha tillgång till utevistelse..men lag...vart då ?

Slutsatsen man kan dra av det är att de som formulerar lagarna inte är hästkännare !
Våra hästar är precis likadana, i ligghallen sover de i princip aldirg, men de sover ute oavsett om det är torrt eller inte. Och det är ju inte så konstigt om man ser till HÄSTENS natur. De är ett flyktdjur, inte fasen sover de tryggt instängda utan de vill snabbt kunna komma på fötter och fly.

Det finns en lag som reglerar utegång, i termer av max hur mycket de får vara ute (utan ligghall), men det finns faktiskt ingen lag som säger hur mycket de måste vara ute minimum, alltså kan man hålla häst utan nån som helst utevistelse fullt lagligt. Hur korkat som helst och i mina ögon bara ett tecken på att de som stiftar lagar inte vet ett dugg om hästar.

Det finns inget tvång på en timmas uevistelse inte heller några fasta datum. Läs L 100! Min erfarenhet är att det är svårt att få till ett vindskydd som hästarna accepterar men om man lyckas använder hästarna det. Att man misslyckas är knappast ngt argument för att hästar i utedrift inte skall ha vindskydd.
PL

Xeline skrev:
Våra hästar är precis likadana, i ligghallen sover de i princip aldirg, men de sover ute oavsett om det är torrt eller inte.
Vad har du för läskiga ligghallar då?
Våra hästar står och trycker i ligghallarna när det är busväder och ligger i dem när de vill vila bekvämt.
Det gäller att läsa av terrängen så att man lägger ligghallarna på på ett sätt som gör att hästarna gärna vill vara i dem.

Konstigt.
Kompisen som var lite orolig ang detta. :mad:
Varför har inspektören sagt så, när det inte stämmer?? :confused:

Jag skall höra om hon vet namnet sen får jag försöka ringa & fråga och hänvisa till svaret du fick..

Visst är det konstigt egentligen??
Man kan egentligen undra vad det är för folk som kläcker deras briljanta ideèr?? :confused:

Inspektörer är väl som andra, en del kan man lita på andra inte. Har själv varit utsatt föt en statlig inspektör på hög nivå med 5,5 års högskoleutbildning som hittade på sina egna regler efterhand, det var inte bara jag utan en hel näring som drabbades.
PL

Men någonting som många glömmer är att många hästar under sommaren gärna söker skydd undan stekande sol och insekter.

Knapplån..

Håller med det där angående utformningen på ligghallen/vindskyddet. Rätt utformat och placerat använder hästarna det. Inte nödvändigtvis för att gå undan för dåligt väder, ofta hittade man dem glatt ute i snöstorm. Men de sov där, de stod och dåsade där och dagtis sommartid i princip BODDE de därinne för att slippa insekterna.

Unghästen har stått på boxvila nu, 'utebox' (i själva verket ett 'källarutrymme' i en sutterängsommarstuga. Låg takhöjd, fyra väggar med dörr + fönster i frontväggen. Boxhage utanför. Hon stod mer inne i 'uteboxen' än i boxhagen, gärna med huvudet i dörröppningen.

Jag hoppas att de komemr föredra lösdriften de alldeles snart kommer att få, de har dock pippi på att mosa in sig där såfort jag är där nere för att ordna med den, så jag har ganska god förhoppning om det.

Men ställd em fel elelr bygg dem fel och hästarna skyr dem som pesten..

...vill också hålla med, byggde vår ligghall i anslutning till stallbyggnaden, i ett hörn av hagen där hästarna gärna stod o vilade sig. Den används flitigt, det blir åtminstone en tupplur där inne varje dag - gärna liggande. Nu sen det blev varmare i backen används även en plats ute för liggande tupplurar, men de går fortfarande in en sväng då o då.

Sen står de gärna där inne o tittar ut genom den stora öppningen. Har sett hästarna ute i ösregn, men när det kom en hagelskur o riktigt piskande regn gick de undan o sökte skydd under tak.

Så jag tror också om man får till rätt placering så används den.
Funderar som bäst på om jag ska bygga en enklare variant uppe i sovhörnan i sommarhagen. För att de lättare ska komma undan alla små odjur.

I en bättre värld där man kunde lita på djurägarnas omsorg om sina djur skulle de här reglerna inte behövas. Visst KAN det fungera med rätt djur o rätt naturligt skydd men det fungerar nu inte att tillåta det!
PL

Det är egentligen inte klokt att personer kan göra på det sättet.
Jag ska prata med henne på torsdag när vi ändå har betesläppet för säsongen.
Mvh
spirit

Liknande trådar

Hästmänniskan Jepp idag när jag satt som värst begravd under filtar o pillade med bokföringen så knackade det på dörren. Jag öppnade och får syn på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 398
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar