Ny hyresgäst 2 veckor innan fölning?

fejko

Trådstartare
Jag ska ringa veterinären och fråga om det blir aktuellt, men det ser ut som om jag kommer att få en förfrågan från en granne om hon får flytta sitt högdräktiga sto till mig. Dock har jag själv ett sto som ska föla om 12 dagar så jag vill 1) inte ha in smitta (framför allt abortvirus) 2) Inte stressa mitt sto i onödan när hon är högdräktig.

Hur är det med risken för abortvirus när stoet har fölat?

Finns det andra sjukdomar som är farliga för ett nyfött föl och som kan komma med en ny häst?

Det är meningen att fölen ska kunna gå tillsammans så jag vill gärna inte säga nej till grannen utan försöka lösa problemet på ett smidigt sätt.

Sv: Ny hyresgäst 2 veckor innan fölning?

Menar du att det är två veckor tills ditt sto ska föla, eller två veckor tills din grannes sto ska föla?

Hur högdräktigt är grannens sto?

Det finns bestämmelser att man inte får flytta ston den sista dräktighetsmånaden, jag kommer inte ihåg exakt antal dagar innan beräknad förlning men tror att det var 35.

Med flytta, menas det att byta stall även om man kan leda hästen till det nya stallet? Eller är flytta om man kör hästen i släp?

Man ska inte byta miljö dvs stall innan fölning pga att det tar fyra månader i det nya stallet för att stoet ska bilda antikroppar mot nödvändiga smittämnen i omgivningen, så att fölet får en god start via råmjölken från stoet.

Man ska inte byta miljö dvs stall innan fölning pga att det tar fyra månader i det nya stallet för att stoet ska bilda antikroppar mot nödvändiga smittämnen i omgivningen, så att fölet får en god start via råmjölken från stoet.

Där har du nog fått något om bakfoten, en månad är det som rekommenderas för att stoet skall hinna få rätt antikroppar i mjölken för den nya miljön.

Det med nya bakterier och antikroppar fick jag lära mig när mitt sto var dräktigt förra året! :) Tur man hade vant avelsfolk att fråga, snacka om att jag hade hur många frågor som helst! :p

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård