Sv: Ny hund
Ok nu har jag fått en massa kritik för att jag lämnade henne ensam. Jag stannade hemma igår och kommer stanna hemma idag. Jag förstår era reonemang det gör jag verkligen. Nu har ju jag en sambo som kan hjälpa mig och vi ska göra allt vi kan för att kunna vara hemma med henne men Om jag är i skolan och min sambo jobbar, hur gör man då? Vad gör en ensamstående när denne tar en omplacering? Tar ni ledigt från jobbet en månad för att va med hunden? Där förstår jag inte riktigt hur man ska fixa det, har man jobb eller skola då kan man inte bara stanna hemma en hel månad eller 2 till och med!
Ja är just det man gör. Man tar ledigt och är hemma med hunden. Antingen får man skaffa hund när man har semetser, eller så får man ta tjänstledigt.
Har man inte råd, så kan man inte säga att det kan inte vi. För är inte hundens fel att man inte har råd mm.
Man är skyldig sin hund att ge den en bra start i sitt nya hem. Och då tar man helt enkelt semester eller dyligt..
När jag bara hade 1-2 hundar, så jobbade jag över innan jag fick hem hunden och tog betalt i ledighet. Sen sparade jag all min semester som jag tog ut när valpen kom. Brukade få ihop ca 8 veckor semester och sen fick man greja och ordna när man skulle börja jobba så hunden slapp vara själv för länge.
Nu är detta en omplaceringshund, så den behöver inte så lång tid på sig som en valp. Men jag hade iallafall sett till så den kände sig hemma hos mig först innan den blev själv, speciellt när den är van att vara med flera hundar innan och nu är den helt själv.
2-3 veckor hade jag iallfall räknat med. Och jag hade varit noga med att kolla så hunden fixar att vara helt själv utan kompisar. Är inte säkert de fixar det om de alltid haft hundkompisar som sällskap när de varit själva innan.
Just detta när folk skriver att vi måste jobba, vi måste gå i skola mm. Ja det måste man, men är ingen rättighet att man ska ha ett djur. Jobbar man mycket och hunden får vara själv väldigt mycket, då får man helt enkelt avstå från att ha hund. Säger inte att ni har det så, men ofta så skriver, säger folk så.