Sv: Ny hovis

Läste en artikel om att det senaste kan bero på fel balans mellan fuktighet i sula och i väggen

det är för blött underifrån och för lite utifrån - kan bero på hur de står

Delvis KL

Grejen tycker jag är ju att dom är lätta att rubba i fuktbalansen öht, lätta att torka ut, och genom att dom lätt blir spröda och snustorra så suger dom sen också fukt som svampar när det blir tillfälle och därmed blir dom istället otroligt mjuka och kanterna kan i värsta fall i stort sett plockas bort med fingrarna om det börjat spricka under sömmarna:(
Fukten i sej, eller i värsta fall då leran, torkar ut ytterligare när omgivningens fukt tas bort s a s. Det är därför jag tjatar om balansen mellan vad man tillför:idea: Man måste helt enkelt hjälpa till där! Men enbart olja är ingen idé.
När man tillför fukt så ska man sen olja så att den stannar inne men att inte ohämmat med ny fukt kommer in heller. Och att inte ha hästen ute dygnet runt, när det är illa, och/eller marken mycket blöt. Det tog mej många diskussioner med dåvarande hovisen att inse att ibland fick jag välja pest eller kolera och stalla in kraken även sommartid, för hovarnas skull.
Men det var nödvändigt.

Guldskor för travare/galopphästar med brodd har jag haft på vintern, men jag tycker nog de lätta järnskorna funkar lika bra som guldskor, om man ser till varför man har dem:idea: Billigare också.

Kanske kan ta kort på dom jag menar om jag kommer ihåg:idea:

Nuvarande damen har helt klart anlag för risiga hovar men nu lyckas vi hålla det bra, och ta i trä, men i sommar är dom väldigt fina fn!

Senast ändrad av en moderator:

hästen har fått biotin men funkade inte på henn (funkar inte på all) nu får hon enzion och det funkar.

jag brukar smörja in hoverna med olja men gör det halvdant då vissa säger att det fungerar men andra inte (oljan stänger uten fuktan). det med helosan på kornranden kan jag tänka mig då det ska vara bra att masera den.

jag vet inte vad hon står på nu då hon får det i blodet. men innan fick hon butta.

den ända gången hon får foderbyten e på vintern då hon får hösilage när det e som kallast... och då tar jag det lungt mellan dom.

Biotin vet jag faktiskt inte på rak arm någon häst som varit hjälpt av, och jag gav min med hovproblem massor på den tiden, det var ju ganska nytt då, så man hoppades på det....men det hjälpte inte och det beror ju på att hästen kanske inte alls har den bristen men ändå dåliga hovar:idea:

Bra att ni får ordentlig hjälp nu!

Förmodligen inte eftersom det på detta forum inte är tillåtet att starta trådar i rent reklamsyft,, ännu värre när man som TS inte ens själv har fördjupning i ämnet och kan svara på enkla frågor.

Jag vill bara här skriva att jag är djupt imponerad av dina inlägg i den numera borttagna tråden. Du gick från G till MVG och enbart av den anledningen tycker jag det är tråkigt att tråden "puff".

Jag hann dock läsa den och titta på det den mastodont bombning av bilder.

Ett å annat avslöjade sig ju oxå.;)

Jag är mycket tacksam för beröm (särskilt när det kommer från dig )

Och det berhövs för att höja mitt medel så att säga :angel:

Jag har nämligen IG på EL

jag uppmanades att dra bak den till lamellranden och jag trodde att jag fixat kreditkorts avståndet - men icke

Så något kom smygande...

jag är faktistk väldigt tacksam mot dina inlägg här för - när veterinären kom ut och ställde diagnosen a-typisk fång, och remitterade till Djursjukhus Och de vägrade ta emot mig förrän efter 3 veckor (deras fångpolicy) - och deras hovis inte svarade på telefon eller mail och ingen annat vet. ville prata med mig så var jag minst sagt hysterisk, för detta var inte vanlig fång -det var något mer ngt annat, och detta hade kommit smygande

Jag förstod att det var NÅT med skoningen men inte vad ( där brister det i min utbildning - och det hade jag som motivering att jag behövde "tala med någon" detta är way over my leage men alla sa vänta på....

Det förstod jag ju att jag inte kunde göra - inte i tre veckor - något måste göras

Min häst borde liksom TS ha gipsats :o

Här på min ort finns inte den kompetensen bland hovisar - Här finsn ingen med påbyggnad - här finsn mest påspikare

Den hovis som jag fick tag i via hemsidan och som gått påbyggnadskurserna lyssnade inte på mig och förloppet och ville komma och fångsko....

Jag fick hjälp att förstå vad som hänt av en annan hovis som jag känner men som bor 6o mil bort, och jag gjorde en "uppfinning" en konsttgjord bärrand och sedan en sula ovanpå det och lyckades häva förloppet omgående

Gips ingick inte i min utbildning, och plast var inte uppfunnet inom hovvården. man använde teknovit som lossnade efter en kvart :D

Så ett IG och ett G kankse då :D Jag gjorde fel - men rättade till :crazy:

Jag är den första att erkänna att min gamla utbildning inte räcker till för saker utanför grundkursen. Därför var det väldigt jobbigt att inte få kontakt med klinikhovisen eller ens vet. på den kliniken.

Senare läste jag dina inlägg om att det kommer smygande och att det obehandlat leder till fång.

Efteråt har jag hittat hovisar som glasklart hajjat - men jag hittade inte dem då :crazy:

Nu löste det sig utan hjälp och ett proffs kommer hem till mig och hjälper mig vidare framåt.

Däremot - det som sägs om NB "metoden" behöver man bara ha gått grundkusen för att förstå - nä detta kan inte hålla.

jag säger igen att jag är glad att du skriver här

För jag har damsugat internet för mer kunskap - och hittat den i dina inlägg här, när jag ingen annanstans hade att gå

För även den andra kliniens hovis sa - vänta på........

och Nej - hon kunde inte gå så i 3 veckor

DET förstod jag

TS - min häst rör sig bättre än någonsin - så det finns hopp :laugh:

Senast ändrad:

Nu föll hela min image,, gud så gulligt skrivet jag fick faktiskt många :cry: när jag läste det.

Fasen oxå, hur ska jag kunna reparera detta, nu uppfattas jag ju som Hultman som står å bölar när hans travare vinner lopp. :(

Är inte vi kollegor??? Brukar inte kollegor bolla ideer ??

PM:a om det är ngt så tar vi det över telefon i stället, jag har jättesvårt att förklara mig i skrift, ont i fingrarna får man oxå.

Kanske vi i telefon kan tala om ngt som Boj skulle banna en för om man skrev det på forumet.;)

MVG MVG MVG :bow:

EL är. Equilibrium den skon som Coari är kär i och som jag tyckte var för klumpig för min häst :angel: Vilket kan bero på dels att det är mycket gods i (järn) och att hon inte har så stora fötter

Jag tror jag skrev om det i denna tråden och inte den som togs bort :confussed:

Den är för att underlätta överrullningen åt alla håll en bred sko som är avfasad runt hela tådelen. Den ser då ut som en barfotahov är sliten

En skodd hov får en skarp kant som hästen måste bryta isg över - vilket tar styrka och enerigi

Om jag läste rätt så är den extra bra på hopphästar på syntetunderlag som är hårdare - tån kan inte gräva sig ned och med denna skon behåller de en bättre galopp lättare eftersom ingen tå behöver gräva sig ned - ingen kant finns att rulla över :idea:

MED NB så skulle de visserligen rullar över lättare men förmodligen rubbas i sin naturliga balans

Så bakvänt - Natural balance rubbar den natruliga balansen :crazy:

När jag var elev i smedjan på Solvalla och gick i min pappas gamla avlagda skjortor från 70 talet (som btw långt senare blev moderna igen) :eek:

Då tyckte Hultman att jag hade en fin blus :o

NB skon är o ska bara vara en korrigeringsko- tillfällig.

Tvärkapade fötter- fånghästar kanske kan ha dem tills det vuxit ner tillräckligt eller hästar som har fått understuckna trakter o lång tå. Att man då kan verka ner trakten o börja om från början- trakten växer ut mer rätt.

Den där "rollermotionskon" är avfasas ganska mkt även i sidled.
Varför ska hästarna kunna svaja i sidled på hoven:confused:

EL är. Equilibrium den skon som Coari är kär i och som jag tyckte var för klumpig för min häst :angel: Vilket kan bero på dels att det är mycket gods i (järn) och att hon inte har så stora fötter

Jag tror jag skrev om det i denna tråden och inte den som togs bort :confussed:

Den är för att underlätta överrullningen åt alla håll en bred sko som är avfasad runt hela tådelen. Den ser då ut som en barfotahov är sliten

En skodd hov får en skarp kant som hästen måste bryta isg över - vilket tar styrka och enerigi

Om jag läste rätt så är den extra bra på hopphästar på syntetunderlag som är hårdare - tån kan inte gräva sig ned och med denna skon behåller de en bättre galopp lättare eftersom ingen tå behöver gräva sig ned - ingen kant finns att rulla över :idea:

MED NB så skulle de visserligen rullar över lättare men förmodligen rubbas i sin naturliga balans

Så bakvänt - Natural balance rubbar den natruliga balansen :crazy:

Aha! tack för förklaringen! Min häst har något liknande fast min hovis gör det själv på skorna. Slipar alla kanter på utsidan och skålar insidan så det inte trycker på sulan. Fungerar jättebra på min med fullblods/Robin Z fötter

Varför är hovleden utformad så att hoven kan svaja i sidled.:angel:;)

Jo, men själva hoven ska väl knappast ge utrymme för än mer svaj- normalt sett.

I vilket syfte ska man underlätta SVAJ I SIDLED? Dessutom åt båda hållen :confused:
En barfotahov är inte rundad/ nött på sidorna. Flyter den ut åt ngt håll har den väl en obalans?
Tänker nu inte på den naturligt större utsidan.

Var det ett svar?

jag tycker det var ett mycket intelligent svar

Ett sk Sokratiskt svar - för att få Axel att tänka.
Soakrates ansåg att den enda kunskapen kan fås genom insikt dvs aha :idea:

Så här kommer mitt svar i Sokrates anda
Går hästar bara rakt fram som ett ånglok på räls?
men jag bjussar på svaret;

nej - de kan ta ett steg åt sidan också - och då underlättar en avfasning
också :idea:

I den här diskussionen och angående NB så är det viktigt att hästägare tänker själv - för var händer med den häst som till äventyrs vill flytta sin fot i sidled med en NB sko?

Senast ändrad:

vdå svaj :confused: Inte tror du väl att hoven skall stå och gunga - som NB för människor som är som en böjd med på undersidan

resten av skon är ju plan :confused:

.

I vilket syfte ska man underlätta SVAJ I SIDLED? Dessutom åt båda hållen :confused:

Den kan ta ett steg åt sidan åt båda hållen

Gör den det barfota - vilket den gör - så komemr den fasa av kanten på hoven vilket den gör

Observera att det är tå/utsida

Coari har redan nämn till "andra sömhålet"

Du vet nog inte vad en Rollermotionsko är.

Där är hela skon rundan o har en ring i mitten- där den ska balansera på.

Alla borde ha en hovis med den utrustingen och utbildningen

Jag outar det som hände mig mest för att fåfolk att förstå att det är mer komlicerat att sko en häst än att spika på en sko

Ibland kan det gå illa direkt - men ibland kommer skadorna över tild

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 426
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 883
Senast: mackan
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 395
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII