Sv: Ny hovis

Ang. NB så var här en glädjetråd i ämnet igår - som jag inte hittar idag

men just detta att "lokalisa hovbensspetsen med diverse tecken i hoven" så den bild jag länjade till....

En avlång hov där NB placerats så långt bak att skulle hovbenet befinna sig där då skulle hästen antingen ha grav fång, för ingen hovvägg är så tjock - el. en 6 cm tjock sula

Hovbensspetsen kan omöjligt ha befunnit sig där

Tänker de ens?

Vad bra att du kom

Skos det galoppisar med breda skor

en annan aspekt man vill ju ha lätt

På "min tid" såldes det en massa victoryskor aluminium. Till Täbys hovisar.
Hade de tåkappa hade jag svetsat dit den :D

Jag tycker inte om aluminium, men de smalare lättare järnskorna, träningsskor, är bra för tunna hovväggar:idea: Såna har jag.
Men jag tror inte nån skos med breda skor, inte vad jag vet, däremot som ridhästar efter karriären görs det och numera undrar jag om det också bidrar till skoproblem en del:confused: Som du sa är de fel för såna fötter många gånger, hovväggarna bryts sönder lättare och det blir en ond cirkel.

KL
Däremot tycker inte jag att dom vanligast behöver skos så ofta, ibland är det inte ens lämpligt. Jag skodde sist nu efter 7 veckor, det var lagom. När hovarna mår bättre växer de inte så kraftigt och då skulle det bli för tätt med var fjärde tex.

Jag har nog skott mina i vanliga intervaller, 6-7 veckor utom en som de första åren (minns inte hur länge) fick skos oftare och ibland på sommaren ner till var fjärde när det var som värst. Men det är en balansgång man vill inte sko för ofta heller. Sömhål som kommer för nära varandra leder till att skon lossnar lättare osv.

KL

Var nere på strömsholm kliniken för ett tag sen.
Där rekomenderade dom Equilibrium(stavning?) skor.
Han sa att han inte visste riktigt varför, men att det funkar ovanligt bra på
hans egna fullblod iaf?

Någon som skor med dessa?
För & Nackdelar?

Coari gillar ju dom till hästar där man av någon anledning vill flytt tyngdpunkten i hoven längre fram

han kanske kan utveckla det

den är ju extremt bred och avfasad så den flyttar ju bak överrullningen kanske lika mycket som en NB? Men den blir mjukare med EL och är inte styrd

Egentligen så är det samma ide med NB och EL bara det att EL är bättre utformad ur ren hantverksynpunkt och ur fysiologisk synpunkt

Överrullningen är inte styrd i och med att den är Breeeed och jämnt avfasad från andra sömhålet ( har jag för mig) på ena sidan till andra sömhålet på andra - överrullningen blir därmed inte styrd utan det går lika lätt åt alla håll

Den är också skålad så att sultryck inte skall uppstå

Nackddelen tycker jag är att den är klumpig dels bred och rent allmänt mycket järn att lägga på en nätt fot

Om man kallskor så får man jobba också....

Jag blev också rekomenderad den, men jag gör nu på ett helt annat sätt och det funkar mycket bättre

Det verkar som om vissar hovisar har sina favoriter som de rekomenderar

Hästar är dock individer, och man kan inte sko alla med samma sko

och ffa en sko är en sko - det ligegr mera i verkningen och den största nackdelen med NB är ju deras "egen verkning" Som för övrigt är samma som vildhästmodellen = OL

Ja självklart har jag det : )
Min slutsats är att om hästen skotts som ett fullblod ofta behöver skos, med tätare intervaller av en duktig hovslagare, så hade man inte behövt mixtra med NB och radikala verknings metoder, och då hade hästen inte befunnit sig där den befinner sig idag.

:bow::bow: vad fasen är det ni brukar skriva efter???

Tiotecken.

Ang. NB så var här en glädjetråd i ämnet igår - som jag inte hittar idag

men just detta att "lokalisa hovbensspetsen med diverse tecken i hoven" så den bild jag länjade till....

En avlång hov där NB placerats så långt bak att skulle hovbenet befinna sig där då skulle hästen antingen ha grav fång, för ingen hovvägg är så tjock - el. en 6 cm tjock sula

Hovbensspetsen kan omöjligt ha befunnit sig där

Tänker de ens?

Förmodligen inte eftersom det på detta forum inte är tillåtet att starta trådar i rent reklamsyft,, ännu värre när man som TS inte ens själv har fördjupning i ämnet och kan svara på enkla frågor.

Jag vill bara här skriva att jag är djupt imponerad av dina inlägg i den numera borttagna tråden. Du gick från G till MVG och enbart av den anledningen tycker jag det är tråkigt att tråden "puff".

Jag hann dock läsa den och titta på det den mastodont bombning av bilder.

Ett å annat avslöjade sig ju oxå.;)

jag har läst alla dina inlägg och försöka hänga med det du säger... som jag frågade innan hade jag för mig att man ska vara rädd om det vita randen (inte spika i den). men jag kan minnas fel...:D då jag nu har fått reda på att man sikar in den med alla sko hänger jag bättre med.

jag har äver tänkt på det du så om att hovbensspetsen i ovanför skon på nb men bakom en vanlig. betyder det att om hon hade haft på sig vanligan inte hade fått lika j*vla ont?

du berättade om att man antligen raspar bort hovväggen eller spikar utan för. hur e det då när man spikar blod? då har man väl kommit innan för den vita randen? samt har hästens hovar lite finare efter nb. har då den nya hovisen spikat för långt in varja ggr? hon har överlag jätte dåliga hovar

jag har nu insett att det inte e dom bästa skorna men då hovisen förreslog dom (man litade ju på honom) samt att hästen fick ett bättre steg efteråt.. så tror man ju att dom e sk*t bra.

vad ska man då göra med ett fullblod med dåligt hovar. ska man då gå tillbaka till dom gamla skorna eller ska man prova någon anna variant?

KL

Var nere på strömsholm kliniken för ett tag sen.
Där rekomenderade dom Equilibrium(stavning?) skor.
Han sa att han inte visste riktigt varför, men att det funkar ovanligt bra på
hans egna fullblod iaf?

Någon som skor med dessa?
För & Nackdelar?

Jag e kär,,:love: bara älskar den skon. Den är framtagen för idioter som inte kan smida en optimalt tåriktning med plan hovsida.

Egentligen är den i grunden en optimalt tåriktad sko med plan anläggning mot hoven, tåriktningen går från 2:a sömmhålet på innsidan till 2:a sömhålet på yttersidan och skon är därfår avfasad över denna tå/tåsidodel. Skon är bredare över denna tå/tåsidodel och helt plan och normalbred (ca 22mm) på sido/traktdelarna. Den är på undersidan (läs mot sulan) konkavt utformad (ca 2mm) så risk för sultryck är obefintligt, sido/traktdel på hovens marksida är oxå konkava vilket gör att packad lera och även snöstyltor kommer minimeras. Bäst av allt,, den finns helt utan kappor vilket kommer ge yttre vägghornet full rörelsefrihet och under skoperioden kommer hästen själv att slita sitt vägghorn beroende på rörelse mönstret utan att ngn kappa ligger och klämmer eller hämma vägghornets naturliga slitage.

Och hör och häpna, sömhålen är placerade 8mm in i skons fals och den är rund precis som en naturlig hästhov.

Jag ska ta några bilder på en individ som jag ska sko med denna sko och som före varit skodd med en vanlig remontsko och starta upp en ny tråd i ämnet så ni får se skillnaden.. Frågan är väl bara hur man gör för att det inte ska klassas som reklam utan som information..

Funderar säkert ut ngt fiffigt och återkommer.

Senast ändrad:

jag har läst alla dina inlägg och försöka hänga med det du säger... som jag frågade innan hade jag för mig att man ska vara rädd om det vita randen (inte spika i den). men jag kan minnas fel...:D då jag nu har fått reda på att man sikar in den med alla sko hänger jag bättre med.

jag har äver tänkt på det du så om att hovbensspetsen i ovanför skon på nb men bakom en vanlig. betyder det att om hon hade haft på sig vanligan inte hade fått lika j*vla ont?

du berättade om att man antligen raspar bort hovväggen eller spikar utan för. hur e det då när man spikar blod? då har man väl kommit innan för den vita randen? samt har hästens hovar lite finare efter nb. har då den nya hovisen spikat för långt in varja ggr? hon har överlag jätte dåliga hovar

jag har nu insett att det inte e dom bästa skorna men då hovisen förreslog dom (man litade ju på honom) samt att hästen fick ett bättre steg efteråt.. så tror man ju att dom e sk*t bra.

vad ska man då göra med ett fullblod med dåligt hovar. ska man då gå tillbaka till dom gamla skorna eller ska man prova någon anna variant?

Hoven består av flera lager horn.. Det yttre som är ett skyddshorn och är hårt kallas vägghorn, innanför vägghornet kommer vita linjen som oxå är ett hornlager men mjukare och mer elastiskt. Innanför vita linjen kommer det 3:e hornlagres som kallas för lamellhornet, detta hornlager är ännu mer elastiskt och även övergånge in till själva kötthoven som sitter innanför lamellläderhuden. Lamellhornet blodförsörjs även eftersom det är övergången till själva kötthoven och har till stor del att hålla den yttre hornkapsel intakt med hovens kötthov.

Vid fång tex. eller annan skada i lammelläderhuden (typ hålvägg,hovböld, belastningsfång, eftersatt hovvård ex ex) så är risken mkt stor att den skadade strukturen försköras och sambandet mellan den yttre skyddande hornkapseln och den inre kötthovens samband släpper. Vi har nu en instabil kötthov och främst ett instabilt hovben.

Om vi tittar under hoven så har vi även där 2 skyddande hornlager, sulhornet och strålhornet. Sulhornets uppgift är skyddande och bör vara hårt och tillräckligt tjockt för att individen inte ska smärta när den trampar på ojämnheter. Strålhornet är mjukare och blodfyllt, eftersom dess uppgift är att ta upp den secundära belastningen, fungera som stötdämpare och bidra till en väl fungerande hovmekanism där blodet i hoven vid belastning återtransporteras upp genom benaxeln.

Sömmens placering: sömmar man i det yttre hårda vägghornet så kommer det ofelbart leda till att det yttre vägghorne spricker ända upp till nitarna max 2-3 veckor efter skoning (lite beroende på hovens hovmekanism men ju bättre hovmekanism ju fortare spricker vägghornet). Sömmar man i den mer elastiska vita linjen så kommer vita linjens elasticitet att undvika att det yttre vägghornet spricker och även sömmarna att vid varje belastning följa med vita linjens sidorörelse (om man använder rätt dimition på söm) Att leva i ton att ju grövre söm ju bättre hållbarhet är som vissa personers otaliga skönhetsoperationer i tron om att det kommer ändra deras personlighet.

Att sömma i lammelläderhuden som är som jag sa även blodfylld och övergången till själva kötthoven kan mkt lett leda till infektioner med senare mkt komplicerade secundära skador i övergången mellan den yttre skyddande hornkapseln och själva kötthoven. Eftersom även lamelläderhornet innehåller ett komplex nevsystem så är risken mkt stor att hästen även kommer uppvisa hälta eller obehag.

Jag tror att med en lite mer normal verkning som inte påminner om Sthlm:s blodbad och val av en vanlig sko som inte är så bred i tådelen och ligger an mot själva hovbens spetsen, rätt placerad söm och sömval så skulle det i alla fall förvåna mig om inte denna individ känner sig mer bekväm. Kanske borde man vid första skoningen komplitera med en tunn hård sula.

Det här va bra skrivet,, inte ens jag begriper ngt.:mad:

delvis knapplån

Aluminumskor sliter även ned trakterna mycket mer än järnskor har man konstaterat.

jag tror nu att jag förstår...

men har du någon erfarenhet av fullblod (vill inte ifrågasätta dig:crazy:) min häst har jätte dåliga hovar. man har alltid kunnat trycka på sulan och den har sviktat (den gamla raspade bara, tog lite yters sällan). kan vägghornet var lika mjukt och kan sj inte känna efter (hästen har inte kommit hem än:cry:)

"yttre vägghorne spricker ända upp till nitarna max 2-3 veckor efter skoning" händer mer eller mindra varje gång. bara ett par veckor efter hovis börjar jag lyssna efter "plonckandet" och gör det tills hovis kommer igen. blir det för jävligt börjar jag att försöka få sömmen att fastna igen och har även användt silvertejp.:o

är detta vanligt bland fullblodn eller e hennes extremt dåliga?:confused::confused:

Svarar igen samma sak..JA, det är ganska vanligt med sådana hovar på fullblod. Min fd gamling som dock var halvblod hade även hon sviktande sula om man tryckte. Hon var ganska plattfotad hon med, men fullblod kan vara extremt plattfotad och då gäller det att ha en bra hovslagare som verkligen kan sin sak och inte bara dänger på en sko och sen äre bra.

jag tror nu att jag förstår...

men har du någon erfarenhet av fullblod (vill inte ifrågasätta dig:crazy:)

Det är helt ok, frågar du inte så kan du heller inte få ngt svar.

Min erfarenhet av fullblod är ringa. Har tidigare skott tävlingshästar hos 2 proffs tränare samt även tidigare ägt totalt ca 5 egna löphästar hos samma tränare.

Skulle tro att den ena tränaren hade drygt 20 hästar i träning och den andra drygt 40 så lägger man till mina egna tidigare ägda så borde det bli drygt 65 hästar a fyra fötter med en skoperiod på max fem veckor under drygt sju års tid. Hur många skoningar blir det???

Dina problem med fullblods hovar har jag tyvärr däremot ingen erfarenhet av.

Kanske har däremot din hovslagare mer kunskap om deras hovproblem.

Jag vet inte så därför kan jag inte ge ett mer ingående svar.

Jag tycker inte att din häst verkar ha "normalt dåliga fullblodshovar" om du förstår vad jag menar utan mycket dåliga hovar med i alla fall fn n mycket speciella behov om du ska få ordning på dem.

Det verkar klokt med en duktig klinikhovis och samarbete med veterinär för att komma tillrätta med problemen för så dåliga hovar ska hästen inte behöva ha. Det ska INTE komma blod när man verkar eller spikar, men just därför är min erf att det är viktigt att hovisen har skott fullblod och kan klara att sko med de små marginaler som det handlar om många gånger:crazy: Just därför man inte ska spika själv heller om man inte kan fästa en tappsko i gamla hålen, jag har gjort det själv nån gång när det var riktigt akut men det är inte kul, och jag vill helst aldrig göra det. Min hovis hade då visat hur jag skulle göra för att inte vara så rädd att spika för högt.

För det här med att det spricker är vården hela tiden jätteviktg, att inte låta dem torka ut, inte bli för blöta, en sån häst har jag tex inte kunnat ha ute dygnet runt, kanske aldrig, eller i vissa fall inte periodvis, beroenden på hur illa det är och hur vått det är ute. Man måste välja där, hovarna behöver komma ifrån fukten om dom är så sköra.

Foder är viktigt, liksom att aldrig låta hoven flyta ut över skon (det där med raspa som coari skrev) Då är det inte bara sprickor, utan då lossnar stora bitar annars.

Att sko för ofta i såna hovar kan leda till att sömhålen kommer så nära varandra i det mjuka utflutna hornet att det därigenom uppstår nya stora sprickor som sen lossnar i kanterna.

Vad man gör beror på hästen. Min med dåligt horn de första åren där skorna bara lossnade fick gå barfota en längre period men självklart utan ridning och på mjukt underlag, jag råkade ha en stor perfekt hage till det. Det har man inte alltid. Mjuk mossa invuxet i gräset tex. Han klarade att gå barfora under de omständigheterna och hovarna kunde växa ut i lugn och ro ett par månader, sen var hornkvalitén bättre dessutom. Men rida eller gå på hårdare underlag var helt uteslutet på honom. En volt med gummiflis eller liknande har vi använt på en unghäst som behövde gå barfota dvs haft volten som hage. Ingen ridning naturligtvis.

Kort sagt, kan man ordna ett underlag som är mycket mjukt och skonsamt så är det bra utan skor en period för att hoven ska få växa ner och under tiden stärka genom att kontrollera fuktigheten dagligen.

Om man inte har de möjligheterna så är det ett bekymmer, ett inte så kul sätt kanske är att hästen skos med typ träningsskor som är lätta och fästs med små söm och sen inte går i annan hage än sand ensam, eller leds och står i typ sjukhage, för att inte på några villkor dra av skon. Till dess att hovarna blivit mindre akut dåliga.

Sen se över hagar, i alla fall denna säsong. inte fukt inte lera.

Och igen, alltid alltid kontrollera fuktigheten, vatten sen olja. Och bort med all lera, helst direkt. helst aldrig gå i lera öht.

Men börja med klinik: vet plus hovis. Man kan behöva röntga hovarna bla för att se hur de mår, om det är så illa som du skriver och det ev pågått länge?

Senast ändrad av en moderator:

Skulle vara otroligt intressant och se lite olika typer av hästar och hovtyper.
Som skos med denna typ av sko.
Så en tråd om det vore inte en dum ide =)

min gamla hovis hade inte den kunskapen som du pratar om det e därför hon nu e så här dålig och står på djursjukhuset nu.:angel:

jag e tacksam för ditt svar för nu har jag lit mer att gå på när det e dags att leta ny hovslagare...:bow: för tillfället tar djursjukhusets hovis hand om henne:cool:

Lite tankar ( gaggig idag en kanske sagts förut)

Spricker hovarna eller fläks de underifrån i hovväggen

Läste en artikel om att det senaste kan bero på fel balans mellan fuktighet i sula och i väggen

det är för blött underifrån och för lite utifrån - kan bero på hur de står

Min egen var snustorr och jag har oljat men det bara rann av - tillsut gnuggade jag in Helosan (man tager vad man haver) i kronranden. Massage där stimulerar horntilväxten

Sedan när jag gick Hosk så kom biotinet, det kan som sagt hjälpa på de som har dåligt bindemedel dvs saknar seghet

PÅ min tid rekomenderades A - fil till hästar med magproblem, och det rekomenderade jag till mina kunder som inte växte och det fick fart på de flesta. Men nu finns det modernare medel för magen. Det tycker jag du skall testa

Ibland kan hjälpen vara enkel

och som sagt man måste spika i vita linjen

PÅ en häst som jag faktiskt åkte 60 mil till satte jag på Guldskor, och det funkade för den. Men det beror ju på underlag den skall gå på. Funkar ju inte med stenigt med en så tunn sko

PÅ något sätt måste du också torka upp sulan. Välmockat kutterspån? Papper?
detta är alltid det tristaste rådet, men jag har sett många sådan som fransar sig längst ned i väggen och det blir fickor/flikar, och alla de har blivit bättre med torrare underifrån.

Sedan ang Guldskon Det finns en del som är kritiska till dem. Exakt varför kan kanske Coari uplysa om

Tänk brett.

Börja med magen. Den borde kanske få något nu när den stårpå Butta eller om det var finadyne

och alltid hög hygienisk kavlitet på fodret - försiktiga foderbyten

Bakjäst skall vara bra för magen

Det är ju också B - vitamin - Hår Hud Naglar

Bra mineraler ( har tips där om du vill) om det passar ditt hö

Prova tills du hittar något du tycker funkar

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 426
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 883
Senast: mackan
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 395
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar