Sv: Ny hovis
vad ska man då göra med ett fullblod med dåligt hovar. ska man då gå tillbaka till dom gamla skorna eller ska man prova någon anna variant?
Jag tycker inte att din häst verkar ha "normalt dåliga fullblodshovar" om du förstår vad jag menar utan mycket dåliga hovar med i alla fall fn n mycket speciella behov om du ska få ordning på dem.
Det verkar klokt med en duktig klinikhovis och samarbete med veterinär för att komma tillrätta med problemen för så dåliga hovar ska hästen inte behöva ha. Det ska INTE komma blod när man verkar eller spikar, men just därför är min erf att det är viktigt att hovisen har skott fullblod och kan klara att sko med de små marginaler som det handlar om många gånger
Just därför man inte ska spika själv heller om man inte kan fästa en tappsko i gamla hålen, jag har gjort det själv nån gång när det var riktigt akut men det är inte kul, och jag vill helst aldrig göra det. Min hovis hade då visat hur jag skulle göra för att inte vara så rädd att spika för högt.
För det här med att det spricker är vården hela tiden jätteviktg, att inte låta dem torka ut, inte bli för blöta, en sån häst har jag tex inte kunnat ha ute dygnet runt, kanske aldrig, eller i vissa fall inte periodvis, beroenden på hur illa det är och hur vått det är ute. Man måste välja där, hovarna behöver komma ifrån fukten om dom är så sköra.
Foder är viktigt, liksom att aldrig låta hoven flyta ut över skon (det där med raspa som coari skrev) Då är det inte bara sprickor, utan då lossnar stora bitar annars.
Att sko för ofta i såna hovar kan leda till att sömhålen kommer så nära varandra i det mjuka utflutna hornet att det därigenom uppstår nya stora sprickor som sen lossnar i kanterna.
Vad man gör beror på hästen. Min med dåligt horn de första åren där skorna bara lossnade fick gå barfota en längre period men självklart utan ridning och på mjukt underlag, jag råkade ha en stor perfekt hage till det. Det har man inte alltid. Mjuk mossa invuxet i gräset tex. Han klarade att gå barfora under de omständigheterna och hovarna kunde växa ut i lugn och ro ett par månader, sen var hornkvalitén bättre dessutom. Men rida eller gå på hårdare underlag var helt uteslutet på honom. En volt med gummiflis eller liknande har vi använt på en unghäst som behövde gå barfota dvs haft volten som hage. Ingen ridning naturligtvis.
Kort sagt, kan man ordna ett underlag som är mycket mjukt och skonsamt så är det bra utan skor en period för att hoven ska få växa ner och under tiden stärka genom att kontrollera fuktigheten dagligen.
Om man inte har de möjligheterna så är det ett bekymmer, ett inte så kul sätt kanske är att hästen skos med typ träningsskor som är lätta och fästs med små söm och sen inte går i annan hage än sand ensam, eller leds och står i typ sjukhage, för att inte på några villkor dra av skon. Till dess att hovarna blivit mindre akut dåliga.
Sen se över hagar, i alla fall denna säsong. inte fukt inte lera.
Och igen, alltid alltid kontrollera fuktigheten, vatten sen olja. Och bort med all lera, helst direkt. helst aldrig gå i lera öht.
Men börja med klinik: vet plus hovis. Man kan behöva röntga hovarna bla för att se hur de mår, om det är så illa som du skriver och det ev pågått länge?