Sv: Ny hovis

skorna åkte av dan efter hon skodes och gips sattes på och hon fick fenylbutazon. en vecka senare stod hon inte på vf. hovis var då här igen men hittade inget och sattet på ett nytt "gamaldags" gips. lät det gipset vara kvar på hf (ville ta av det men jag sa nej).

hon får just nu smärtstillande direkt i blodet på regonaldjursjukhuset i hbg och vf e inlindat i massa bomull. står idag på benet så därför har dom inte gjort något med hf (var oroliga för belastningsfång).

en fråga först... jag har fått lära mig att man ska vara rädd om den vita randen. e detta fel:confused: och har jag förståt dig rätt e det i den man spikar, eller gäller detta enbart nb sokr:confused: hur gör man då med vanliga skor:confused:

Ska hjälpa till lite här;)!

Med att hästen gått bra menar Aliil det att överrullningen är lättare på dessa skor och att hon fått ett helt annat steg, hon trampar på mycket lättare. T.o.m i hagen har hon ett mycket lättare steg.
Vi var mycket kritiska till denna typ av sko när den nya hovslagaren kom då hästen är mycket ömfotad. Hon har en typisk "ankfot", flyter ut, och är så mjuk i sulan att det går att trycka på den med bara tummarna samt att kanterna frasas sönder snabbt. Redan efter tre veckor kan man se att det börjar bli "dåligt". Jag är absolut inte kunnig i hovslageri så man lägger ju sitt förtroende till hovslagaren. Som Aliil berättat flyttade den förra och hovsl. och rekommenderade då den nya till oss. Kan säga att han är inte direkt nöjd med sin rekommendation... :mad:
Men vi är lyhörda för vad alla säger och kommer inte att våga ha sådan här skor på hästen igen!

Men iaf. Idag ska hovsl. på djursjukhuset titta på henne och så får vi se vad han säger. Jag håller tummarna att detta inte blivit till något kroniskt och att det kan bli bättre så vi får hem en piggare häst igen.

Nu är vi på jakt efter en superduper duktig hovslagare som kan det här med mjuka, tunna hovar. Är det någon som vet en sådan i Helsingborgstrakten så skulle vi bli glada om ni vill dela med er.:bow:

Jag är amatör, och än mer amatör ang NB, men Coaris förklaring att den är så bred i tådelen, och lätt trycker på sulan, känns ju inte orimlig om hon har så himla tunna, mjuka sulor. Är den skodd me dplastsulor när den är skodd? Om inte skulle jaga bsolut göra det.

Hästen låter plattfotad, villket inte är ovanligt på ett fullblod. Plattfotade hästar ska ha en BRED sko som ger gott understöd, samt sulor (inte alltid, men för det mesta behövs det) som INTE sviktar. Dessutom bör man använda tunna söm, sk slim söm pga tunna väggar.

en fråga först... jag har fått lära mig att man ska vara rädd om den vita randen. e detta fel:confused: och har jag förståt dig rätt e det i den man spikar, eller gäller detta enbart nb sokr:confused: hur gör man då med vanliga skor:confused:

Man skall spika i vita linjen

faktiskt har Coari rätt - skon är mer gjord för en åsna än för en häst :D

För Åsnor har fykantiga hovar och tunna väggar

Alltså denna sko har vid tillverkningen fått sömhålen helt felplacerade i relation till både fullblod ochhalvblod

dels detta att de sitter för långt ut och missar vita linjen, dels att de sitter för långt bak på skon

Om man skor med en mer normal sko i fråga om sömhålsplaceringen så kan man spika i vita linjen = skon sitter kvar, väggen spricker inte. Pålle är glad

Skall man sko med en NB så har man två val - spika utanfr vita linjen och riskera att hovväggen spricker, eller att raspa bort en stor mängd av hovkapseln för detta kommer att haman utanför skon om man riktar skon så att sömhålen prickar vita linjen

Kort sagt skon är inte gjord för en normal häst

det är det första som man som seriös hovslagare drar åt sig öronen av

Hästen låter plattfotad, villket inte är ovanligt på ett fullblod. Plattfotade hästar ska ha en BRED sko som ger gott understöd, samt sulor (inte alltid, men för det mesta behövs det) som INTE sviktar. Dessutom bör man använda tunna söm, sk slim söm pga tunna väggar.

Källa?

Och motivering?

De flesta galoppskor är ju mycket smalare än en vanlig ridhästsko

KL

Att E***ILibrium är bred beror ju på att de vill flytta bak överrullningeb så mycket

fördelen med den är att hästen även kan sidvärts i den - inte bara rakt fram som i NB :o

Förtydligar

På en tvärtå som NB så passar den möjligen en häst som är rak i benaxlarna och skall gå rakt fram

Ingen skänkelvikning här inte - den får svårt att rulla över åt andra håll än rakt fram.

och då frå hästar som är utåttåade elelr inåttåade problem - för den udnerlättade överrullningen styr hästen rakt fram

Samma sak som Coari skrev fast med andra ord bara

Senast ändrad:

Nyfiken fråga, men på en häst med TUNNA väggar, där borde väl just sömhålsplaceringen bli bra? (Helt undantaget övrigt sålänge alltså). De som med en normal sko får sömhålen innanför vita linjen?

Tyvärr har jag inget tips om hovis

Och jag lider verkligen med er och er stackars häst

det jag kan säga om mjukhet så kan det bero på flera saker

Vissa hästar har dålig kvalitet och då kan biotin hjälpa

men hur hård hoven är beror mycket på underlag

Fånghästar ställer man ju på torra spånbäddar för att hoven skall torka upp och bli hård

Så hur det ser ut i boxen påverkar hoven mest

man kanske tycker man är duktig på att mocka mn man måste bli bättre

Jag har jobbat på solvalla och där mockas det friskt. Här knusslas det iten på strö det är rejält i boxarna och det är så rent att man kan ligga där själv

Där har de istället omvänt problem att hovarna blir FÖR hårda

Tänk också på hur hårda hästarnas hovar blri på sommaren

så hårdare hovar torrt torrt torrt

Finsn möjlighet att mocka två ggr per dag

och aldrig permanentbädd

de hovar du beskriver har jag sett på många hästar som står på torvbäddar

Nyfiken fråga, men på en häst med TUNNA väggar, där borde väl just sömhålsplaceringen bli bra? (Helt undantaget övrigt sålänge alltså). De som med en normal sko får sömhålen innanför vita linjen?

Så tunna väggar har bara Åsnor - det var det som var så kul

De galoppskor som såldes när jag jobbade åt håden hade ju alla sömhålen placerade längre ut än på en ridksko.Men NB är extrem

Särskilt i tådelen för ävenom en häst har tunna väggar så är väggen tjockare i tån så det sömhålet går nästan bort :o

och det sista ligger för långtbak så det går också bort :o

återstår då 2 som går att använda, men har inte optimal placering :crazy:

Källa?

Och motivering?

Källan kan du hitta i de flesta hovslagarböcker samt hos erfarna hovslagare som vet vad dom sysslar med. Slimsöm sparar hoven/väggen, tunna väggar spricker ju gärna..ingen anledning att fresta med grövre söm då. fixering med söm innebär spänningar, en söm splittrar dessutom hornrören. en bred sko..ja det ger gott understöd, ibland är det nödvändigt med extra kappor på sådana hovar. en plattfotad häst kan ha en ökad risk för sömtryck eftersom sömhålena ibland kan komma att ligga inanför vita linjen.

slimsöm har jag inge problem med - galoppskorna har ju inte samma söm som ridhästar av ovannämnda skäl
men jus den breda skon

jag frågar iten för att ifrågasätta

jag har pratat med så många hovisar på sista tiden och inser hur många olika "skolor" det finns

Därför undrade jag vilken "skola," erfarna hovisar som skor galoppisar eller?

Min erfarenhet är att vissa skor blir klumpiga till de som har nätta fötter och tunna väggar och har problem med tappskor pga av bristande seghet i hovhornet

Tex islandshästar där man vill ha 10 mm järnsko ( arbetshäst) för att få bättre steg

men det finns många tankar

Min erfarenhet är att vissa skor blir klumpiga till de som har nätta fötter och tunna väggar och har problem med tappskor pga av bristande seghet i hovhornet

Ja det stämmer, tycker jag. De ömma sulorna får man lösa på annat sätt.
Jag tex klarar att hålla hovarna i ok skick genom att blöta o olja, om jag inte gör det (tex bortrest) så kommer ömheten mera. Ev kan man sätta på sula som Alexandra är inne på, men risken att skon åker av är större. Det är en sista utväg. Bättre att sköta hovvården mycket noga och inte låta hoven varken torka ut eller bli för fuktig.

Delvis KL, men jag måste faktiskt *peppar peppar* säga att jag INTE haft några direkt fler tappskor när de varit sula än utan. Kan bero på ren tur och nu lär det väl hagla skor framöver, men..

Ja det stämmer, tycker jag. De ömma sulorna får man lösa på annat sätt.
Jag tex klarar att hålla hovarna i ok skick genom att blöta o olja, om jag inte gör det (tex bortrest) så kommer ömheten mera. Ev kan man sätta på sula som Alexandra är inne på, men risken att skon åker av är större. Det är en sista utväg. Bättre att sköta hovvården mycket noga och inte låta hoven varken torka ut eller bli för fuktig.

Håller helt med.
Jag har en blodis med mycket tunna sulor, han kan inte gå en enda dag utan sko på sina framfötter. Dock har jag inte sulat och inte behövt det tack och lov trots att han rids mycket ute också. sulor på honom skulle helt klart innebära sämre hovklvalitet och mer problem med tappskor/söndertrasade hovar som följd.

sköter hovvården minituöst, och har 5-6 veckors skointervaller, aldrig mer. hovarna har blivit riktigt fina pga detta, han har bättre hovar än många av halvbloden i stallet, men när han kom till mig för 5 år sen var de fruktansvärda.

Jag har ett fullblodssto med typiska hovar för rasen. Det har varit svårt att sko henne då skorana losnar efter 5-6 veckor. Bytte hovis för 6 mån sen och skor till nb.

Ingen har kommenterat detta vad jag sett.
Ett fullblod kan mycket ofta inte skos med längre intervaller än det du beskriver. det är vanligt att man får gå ner på 4 veckor sommartid, och ha 5-6 intervaller max resten av året om individen kräver det.

Ingen har kommenterat detta vad jag sett.
Ett fullblod kan mycket ofta inte skos med längre intervaller än det du beskriver. det är vanligt att man får gå ner på 4 veckor sommartid, och ha 5-6 intervaller max resten av året om individen kräver det.

Har du läst inlägg nr: 2, 9, och främst nr 20 ???

Vad är din slut sats??

Har du läst inlägg nr: 2, 9, och främst nr 20 ???

Vad är din slut sats??

Ja självklart har jag det : )
Min slutsats är att om hästen skotts som ett fullblod ofta behöver skos, med tätare intervaller av en duktig hovslagare, så hade man inte behövt mixtra med NB och radikala verknings metoder, och då hade hästen inte befunnit sig där den befinner sig idag.

Vad bra att du kom

Skos det galoppisar med breda skor

en annan aspekt man vill ju ha lätt

På "min tid" såldes det en massa victoryskor aluminium. Till Täbys hovisar.
Hade de tåkappa hade jag svetsat dit den :D

Ja självklart har jag det : )
Min slutsats är att om hästen skotts som ett fullblod ofta behöver skos, med tätare intervaller av en duktig hovslagare, så hade man inte behövt mixtra med NB och radikala verknings metoder, och då hade hästen inte befunnit sig där den befinner sig idag.

Det är min slutsats också

KL

Nu skodde jag itne så mycket fullblod, men rent generellt har den dåliga fötter så MÅSTE man spika i vita linjen - det kan man bara om man klarar av att rikta så sömhålen hamnar i vita linjen

Det sållar agnarna från vetet ang tappskor

Jag bytte också till nättare skor

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 426
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 883
Senast: mackan
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 395
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar