Sv: Ny hovis
körde henne till djursjukhuset idag och där sa dom att hon knappt hade en cm mellan hovben och sula men kunde inte just då säga vad det berode på... för vänta tills mån på svar
Om den hade Natural Balance sko på den hoven så kan i alla fall jag förklara några möjliga orsaker.
1. Hovisen har verkat bort mer än bara dött sulhorn och kommit ner i sulans levande vävnad.
2. Hoven är även "maximalt" verkad (läs den behöver inte verkas i bärranden mer detta år)
3. hästen uppvisar för dagen en väldigt svag välvd sulkropp främst i den del framför strålspetsen. (läs den uppvisar sk, platthov eller kanse ännu värre konkav sulkropp)
Natural Balance skon är som bekant mkt bredare i själva tådel, rätt placerad sko på den tidigare verkade hoven leder till att skons innerdel i tådelen hamnar rakt över hovbens spetsen.
Med ett så litet avstånd mellan hovens skyddande naturliga sula och hovbens spetsen som understiger 1 cm och om nu till råga på allt sulan sviktar så kommer det
ofelbart leda till att främst hovbens spetsen kommer utsättas för tryck från skons "breddade understöd"
i tådelen.
Jag har sett massor av detta "fenomen" och fått sko om flertalet blockhalta hästar efter felaktig verkning i kombination med NB sko.
Natural balance är enligt min erfarenhet rent s**t och ingen ska komma å påstå för mig att det är Natural Balance att sätta skor på hovarna. Främst inte med en sko som är fyrkantig i formen eftersom hästarna Natural har runda hovar.
På Åsnor tror jag däremot mer på själva NB skon, deras hovform är fyrkantig, deras vägghorn stenhårt så där riskerar man heller inte att spränga vägghornet p.g.a. NB skons placering av sömhålen (som sitter 4 mm in i skon) och en Natural hästhov har ett vägghorn på ca 8mm in till vita linjen.
Ett skomärke som jag alltid har hatat är M****d, beroende på deras utförande och kvalite (brist på det)
Men hör och häpna.
Dom har kommit ut med en ny modell som är deras motsvarighet till NB skon och som är framtagen för dagens sport hästar och även hobby hästar med naturlig balance för långt bak i hoven eller bakåt bruten tåaxel.
Makalöst bra sko och resultatet låter inte vänta på sig. Bäst av allt,, man behöver inte smida en konkav innersida mot sulan, smida en tåriktning från andra sömhålet till motsvarande andra sömhålet över hela tådelen, fasa av innerkanterna på sidodelarna för att jord,snö ska släppa i från sulan, den är oxå bredare i själva tådelen vilket ger en viss styrning för hoven i rörelsefasen och sömhålen är perfekt placerade till en Natrual hästhovs vita linje.
Jag föredrar den modellen som är helt utan kappor för kappor behövs inte på en fysiologiskt korrekt verkad hov i kombination med en fysiologisk sko där slutresultataet blir att hästen tar upp belastningen i benets styvaste riktning.
Om hästen trots detta inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning,, ja då har vi inte en fysiologiskt frisk individ och den bör omgående remiteras till klinik med gott rykte för grundlig hälsokontroll.