Aliil

Trådstartare
Jag har ett fullblodssto med typiska hovar för rasen. Det har varit svårt att sko henne då skorana losnar efter 5-6 veckor. Bytte hovis för 6 mån sen och skor till nb. Har fungerat perfekt för henne och hon går bättre än någonsin. Nu e det så att varja gång hovis skor henne har han alltid spikat eller skurit blod!:( Och shettisen har han tagit så hårt att hon har behövst smärtstillande! Nu sist har fick vi hålla upp shettisen för att han hade tagit för hårt och på fullblodet kunde inte gå:cry:! Har varit halt i 1 1/5 vecka nu. Står inte på vf och har fenulbutazon i kroppen. Och hovis kunde inte kunna komma!

Nu e det så at jag letar efter en ny hovis med nb skor i helsingborgstrackten med nb skor.
Tack för svar!:bow:

Sv: Ny hovis

Nu e det så att varja gång hovis skor henne har han alltid spikat eller skurit blod!:( Och shettisen har han tagit så hårt att hon har behövst smärtstillande! Nu sist har fick vi hålla upp shettisen för att han hade tagit för hårt och på fullblodet kunde inte gå:cry:! Har varit halt i 1 1/5 vecka nu. Står inte på vf och har fenulbutazon i kroppen. Och hovis kunde inte kunna komma!

Nu e det så at jag letar efter en ny hovis med nb skor i helsingborgstrackten med nb skor.
Tack för svar!:bow:

Jag har fetmarkerat lite av ditt inlägg.

Nu vill jag även citera din första mening: Bytte hovis för 6 mån sen och skor till nb. Har fungerat perfekt för henne och hon går bättre än någonsin.

Jag får inte ihop detta:confused: Kan du ge ett mera utförlig förklaring???

Låter helt vansinnigt. :crazy: En häst ska inte vara öm efter verkning, och det ska inte rinna blod.

Vad är nb skor?

Norrland

Hur kan hästen "gå bättre än någonsin" och samtidigt vara så halt att den inte stödjer på ena benet :confused:? Antar att du haft vet ute eftersom du ger smärtstillande? Vad säger denne?

jag mende att hon har gått bätte än någonsin tills förra mån då hon om skodes och blev så här dålig...

vet sa inget just då men man märkte på han att han inte tyckte om vad som hade hänt och trodde att det skulle gå snabbt över när jag berättade att hon hade blivit sämmre och inte stöde sig på benet blev han fundersam och trodde att det kunde vara en hovböld. men valde att inget göra då hovis skulle komma samma kväll. fast han hittade ingen böld:confused:

körde henne till djursjukhuset idag och där sa dom att hon knappt hade en cm mellan hovben och sula men kunde inte just då säga vad det berode på... för vänta tills mån på svar:cry:

Låter helt vansinnigt. :crazy: En häst ska inte vara öm efter verkning, och det ska inte rinna blod.

Vad är nb skor?

Norrland

vet inte hur jag ska förklra dom och om hag har fel rätta gärna. men dom gör så att hästen rullar över lättare med hovarna och får undan frambenen. samt ska det vara som barfota med skor... låter rörigt jag vet:crazy:

ja. hon har utan tåkappa fram men med bak då hon annars vrider av sig skorna:p

körde henne till djursjukhuset idag och där sa dom att hon knappt hade en cm mellan hovben och sula men kunde inte just då säga vad det berode på... för vänta tills mån på svar:cry:

Om den hade Natural Balance sko på den hoven så kan i alla fall jag förklara några möjliga orsaker.

1. Hovisen har verkat bort mer än bara dött sulhorn och kommit ner i sulans levande vävnad.

2. Hoven är även "maximalt" verkad (läs den behöver inte verkas i bärranden mer detta år)

3. hästen uppvisar för dagen en väldigt svag välvd sulkropp främst i den del framför strålspetsen. (läs den uppvisar sk, platthov eller kanse ännu värre konkav sulkropp)

Natural Balance skon är som bekant mkt bredare i själva tådel, rätt placerad sko på den tidigare verkade hoven leder till att skons innerdel i tådelen hamnar rakt över hovbens spetsen.

Med ett så litet avstånd mellan hovens skyddande naturliga sula och hovbens spetsen som understiger 1 cm och om nu till råga på allt sulan sviktar så kommer det ofelbart leda till att främst hovbens spetsen kommer utsättas för tryck från skons "breddade understöd" :angel: i tådelen.

Jag har sett massor av detta "fenomen" och fått sko om flertalet blockhalta hästar efter felaktig verkning i kombination med NB sko.

Natural balance är enligt min erfarenhet rent s**t och ingen ska komma å påstå för mig att det är Natural Balance att sätta skor på hovarna. Främst inte med en sko som är fyrkantig i formen eftersom hästarna Natural har runda hovar.

På Åsnor tror jag däremot mer på själva NB skon, deras hovform är fyrkantig, deras vägghorn stenhårt så där riskerar man heller inte att spränga vägghornet p.g.a. NB skons placering av sömhålen (som sitter 4 mm in i skon) och en Natural hästhov har ett vägghorn på ca 8mm in till vita linjen.

Ett skomärke som jag alltid har hatat är M****d, beroende på deras utförande och kvalite (brist på det) Men hör och häpna.

Dom har kommit ut med en ny modell som är deras motsvarighet till NB skon och som är framtagen för dagens sport hästar och även hobby hästar med naturlig balance för långt bak i hoven eller bakåt bruten tåaxel.

Makalöst bra sko och resultatet låter inte vänta på sig. Bäst av allt,, man behöver inte smida en konkav innersida mot sulan, smida en tåriktning från andra sömhålet till motsvarande andra sömhålet över hela tådelen, fasa av innerkanterna på sidodelarna för att jord,snö ska släppa i från sulan, den är oxå bredare i själva tådelen vilket ger en viss styrning för hoven i rörelsefasen och sömhålen är perfekt placerade till en Natrual hästhovs vita linje.

Jag föredrar den modellen som är helt utan kappor för kappor behövs inte på en fysiologiskt korrekt verkad hov i kombination med en fysiologisk sko där slutresultataet blir att hästen tar upp belastningen i benets styvaste riktning.

Om hästen trots detta inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning,, ja då har vi inte en fysiologiskt frisk individ och den bör omgående remiteras till klinik med gott rykte för grundlig hälsokontroll.

men kunde inte just då säga vad det berode på.

Fast det är ju inte helt ovanligt på ett fullblod. Har du aldrig haft sulor på denna häst ? Min kompis fd häst hade även den extremt kassa hovar, nästan ingen sula och typiska fullblodsfötter. I hennes fall var det TÄTA skoperioder samt plåtsulor som gällde.

jag förstod inte riktigt vad du menad hur man satte sömhålen. och hur fungerar dom på en hov som knapt växer och som lätt spriker och sömmarna låsnar? finns som inte alls med sidokapper då hästen inte kan gå utan dom? iaf inte bak då hon vider dom (har vridit av sig en sko utan kappor).:confused::confused:

Fast det är ju inte helt ovanligt på ett fullblod. Har du aldrig haft sulor på denna häst ? Min kompis fd häst hade även den extremt kassa hovar, nästan ingen sula och typiska fullblodsfötter. I hennes fall var det TÄTA skoperioder samt plåtsulor som gällde.

har funderat på det. vist det e bra för hon inte blir lika om när hon går på sten. men samtidigt försämrar det tillväxten på hoven:eek: då hon inte har den bästa tillväxten e frågan stor om man ska göra den sämre eller låta henne gå utan.

Absolut INTE utan sulor om hästen har så tunna sulor samt har ont. Någon gräns får man ha i sin iver att försöka. Har man så tunna sulor så kan hästen faktiskt få skador på hovbenet, villket min kompis häst fick, den fick en fraktur pga att en sten kilats in mellan hoven och sulan pga att en ny hovis inte lade sillicon för att förhindra sådant...det räckte.

då e det bättre att inte ta så mycket eller inte ta något alls så att man sparar på hästens egen sula.:cool: det var aldrig ett problem med den gamla hovis men då han tyvärr flyttade och det blev förlångt att köra fick vi byta:mad:

jag har diskuterat det med andra som känner hästen och alla säger samma ska: det e bara för och nackdelar med dom.

just nu e det inte aktuellt att sätta på skor överhuvudtaget då hästen måste ha smärtstillande för att kunna stå överhuvud taget. hon kommer inte att skos förren hon e helt smärtfri och då e det hovis på sjursjukhuset som får avgöra eller råda till vad hon ska ha för tillfället.:angel: efter det vet jag inte än...

Fast sulan verkas ju inte...så då förstår jag inte vad du menar med att: inte ta så mycket.

hovis har tagit på dem, skurit varje ggr:confused: den förra raspade på dom lite...

Då jag pratat med MR Natural balance
- så säger han att det är rätt vanligt att hovisar som skor med Naturlal balance inte lämnar tillräckligt mellanrum mellan sula och hov - varvid en sulläderinflammation lätt kan uppstå

Du skrev att din var fullblod rätt troligt då med tanke på att den som den tvärtå den är - genar över sulan

Även kan som Coari skrev - själva hovbenet blri stressat

Flashlight har skrivit att det inte är helt ovanligt på fullblod rent allmänt

Senast ändrad:

vet inte hur jag ska förklra dom och om hag har fel rätta gärna. men dom gör så att hästen rullar över lättare med hovarna och får undan frambenen. samt ska det vara som barfota med skor... låter rörigt jag vet:crazy:

Egentligen är detta samma ide som vildhästmodellen och A lite C lite NHCP eller nåt fast med en sko

Och med tanke på hur skon ser ut så är det inte helt seriöst tycker jag

Smidet på skon placeringen av sömhål etc

Hur man tänker när man verkar - bara byggt på att en snubbe kollade lite mustanmfötter :confused:

Det ser ju bättre ut - när hästen rullar över lättare, men nackdelarna är ju värre särskilt om häsen blir halt

Det finns andra sätt att få snabbare överrullning

EL är rätt klumpig den också till ett fullblod, svår att kallsko med för den är BRREED

Senast ändrad:

då e det bättre att inte ta så mycket eller inte ta något alls så att man sparar på hästens egen sula.:cool: det var aldrig ett problem med den gamla hovis men då han tyvärr flyttade och det blev förlångt att köra fick vi byta:mad:

jag har diskuterat det med andra som känner hästen och alla säger samma ska: det e bara för och nackdelar med dom.

just nu e det inte aktuellt att sätta på skor överhuvudtaget då hästen måste ha smärtstillande för att kunna stå överhuvud taget. hon kommer inte att skos förren hon e helt smärtfri och då e det hovis på sjursjukhuset som får avgöra eller råda till vad hon ska ha för tillfället.:angel: efter det vet jag inte än...

Har denne tagit av skorna?

Någon annan åtgärd - nu finns ju så många olika material.

Har man inte lyckats lokalisera smärtan - det onda bör ju avlastas

Vad står hästen på nu?

Vilket djursjukhus är det? :confused:

Senast ändrad:

jag förstod inte riktigt vad du menad hur man satte sömhålen. och hur fungerar dom på en hov som knapt växer och som lätt spriker och sömmarna låsnar? finns som inte alls med sidokapper då hästen inte kan gå utan dom? iaf inte bak då hon vider dom (har vridit av sig en sko utan kappor).:confused::confused:

Som jag skrev så sitter sömhålen i NB skon åt H******E för långt ut i skon (läs 4 mm från skons ytterkant) Dessutom är ett sömhål placerat bakom hovens (eller ska jag skriva skons) bredaste del, tre sömhål är även placerade i tå/tåsidodel och avståndet mellan varje söm hål är ca 1 cm.

Nåväl,, ska nu dessa sömhål anpassas efter en "normal hov" och även sömmas fysiologiskt (läs i vita linjen) där en normal hästhov har ca 8-10 mm vägghorn utanför vita linjen så finns det bara två alternativ.

1. man får raspa bort minst 4 mm vägghorn för att sömhålen ska hamna i vita linjen, detta leder ofelbart till ett förskörat vägghorn eftersom det blivit avsevärt tunnare än dess naturliga hållfastighet.

2. Man "e feg" och skiter i att raspa bort vägghornet så att sömhålens placering i skon hamnar i vita linjen och helt enkelt spikar i det yttre mindre elastiska skyddande vägghornet.

Oberoende av vilken "teknik" man nu väljer så kommer slutresultatet bli exakt så som du beskriver, hoven spricker lätt och sömmarna lossnar..

Du nämnde oxå ngt om att den "vrider av sig sko utan sidokappor".

Jag skrev att en frisk häst som är fysiologiskt korrekt skodd tar upp belastningen i benets styvaste riktning,, jag skrev oxå Citat:

Om hästen trots detta inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning,, ja då har vi inte en fysiologiskt frisk individ och den bör omgående remiteras till klinik med gott rykte för grundlig hälsokontroll.

Slutfråga,, ser du ngt sammband med det jag försöker förklara och dom problemen du själv deklarerar???

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 426
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 883
Senast: mackan
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 395
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar