Ny godkänd ras?

angiepangie

Trådstartare
Min sambos jobbarkompis har nu skaffat sig en varghybrid, 25% varg och 75% schäfer och säger att den rasen blev godkänd i Sverige av SKK i januari.
Finns det någon som hört något om det?
Jag har ingen aning, bara tycker det känns som något man borde hört om isf.

Sv: Ny godkänd ras?

Om det han säger stämmer så är hunden olaglig att inneha i Sverige. Men förmodligen är det något uppfödaren sagt bara, eftersom det är så jäkla coolt att inneha en varghybrid.

Rovdjur får inte vara sällskapsdjur
Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja
hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.
Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.

Hundar får inte kallas varghybrid i annonser
När en hund bjuds ut för försäljning eller annan överlåtelse är det förbjudet att använda beteckningen varghybrid eller på annat sätt ange att hunden har särskilt nära släktskap med varg eller har rovdjursliknande beteende eller utseende. Detta står i artskyddsförordningen.

Vissa vilddjurshybrider kan vara tillåtna
Det förekommer avelsarbete för att skapa nya raser av vilddjurshybrider. Exempel på sådana är varghybriderna Saarlos Wolfhund och Tjeckisk varghund, samt vildkatthybriderna Bengal, Savannah och Chaussie.

Vill du föra in ett sådant djur från utlandet ska du först studera stamtavlan, där parningen med vilt djur noteras. Om de fyra senaste generationerna är fria från vilda djur får du ha djuret i Sverige.

Han har inget namn på den utan säger blandras mellan varg och schäfer, så vitt jag förstått det. Ännu mer konstigt om det skulle blivit en godkänd ras..

Jo den finns och jag har träffat två exemplar på utställning. Den kommer från slovakien tror jag.
Den har 30% varg i sig och är framtagen av militären. Tror att det finns 8 stycken i Sverige. Tyckte att det var det ägarna som jag prade med sa.

Vänta lite bara så ska jag leta upp vad den heter. :)

Saarloos wolfhound och Ceskoslovensky Vlcak är två sk varghybrider som är godkända av skk. Procenten tvista de lärde om...

Tillägg; båda dessa raser är godkända sedan tidigare av SKK. Det är inte så länge sedan, men definitivt före januari i år.

Ceskoslovenský vlcak (reserverar mig för stavfel ;) ) blev godkänd i jan 2008 i SKK och är i grunden blandning mellan schäfer och tjeckisk varg.
Är kanske en sådan han hade bara tog fel med några år.

Är för övrigt galet fina hundar, de två jag träffat var iaf väldigt trevliga :)

Senast ändrad:

kl

där ser man, hade jag faktiskt inte en aning om.
Men men, man lär sig något nytt varje dag :)

Jag är verkligen usel på matte, men om det inte får finnas inkorsat varg förrän i femete generationen för att vara lagligt i Sverige, så kan väl hunden absolut inte inneha 25%?

Kan ju finnas varg på många ställen i 5:e generationen...
Skulle varannan anfader i 5:e gen vara varg skulle ju , rent teoretisk, hunden kunna vara genetiskt 100%varg.

fast för att en hund ska kunna vara 100% varg måste ju mamma och pappa vara 100% varg, då även dessas mor och far o.s.v.
Så nää, teoretiskt så funkar det inte "bara" med att varannan anfader i 5:e led är varg.
Eller har jag glömt mina mattekunskaper på gymnasiet för 3 år sen ;)

En avkomma ärver 50% av generna från mamma och 50% från pappa

Hund + varg -> 50% varg

50% varg + 50 % varg -> rent teoretisk skulle avkomman kunna ärva just de 50% "varg-generna" från vardera föräldradjur och genetiskt bli 100% varg (dock kan man betrakta det i praktiken som omöjligt ;) )

Senast ändrad:

Fast det där går inte ihop.
Hund + varg = 50% varg ja.
Men då har du ändå 50%varg.

Så parar du då dessa två blir resultatet => 25% av vardera från mamma, 25% av vardera av pappan => fortfarande 50% av varje.
Även i teorin ...

Har du en shäfer/rottiskorsning och parar denna med en annan shäfer/rottis, ja då blir ju inte avkomman shäfer ELLER rottis utan blir just bägge delarna. Det samma om du har två blandrashundar av OLIKA raser. Då blir ju avkomman 25% av varje.

Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre, men du tänker lite fel, rent teoretiskt kan man inte tänka som du gör.
En korsning shäfer/rottis + shäfer/rottis kan rent teoretiskt bli allt i spektrat 100% genetiskt rottis till 100% genetiskt schäfer, rent praktiskt så rör det sig runt de 50-50.

Den enda gången man kan vara säker på procenten är en korsning mellan 2 helt olika raser, då blir det 50-50 (eller ja såklart också mellan 2 av samma ras, dvs 100%)

Senast ändrad:

Lite OT kanske

En etolog och lärare på den utbildning jag går tycker att det mest lämpliga för varghybrider är en kula i pannan. Då hunden och vargen reagerar så olika i situationer under minsta press, då blir det lixom sytax error i hjärnan på djuret. Han tycker det är djurplågeri.

Lars Fält sa något liknande när vi diskuterade ämnet på ett seminarium för många år sedan. Han använde sig inte av just benämningen djurplågeri, men han tyckte att det var helidiotiskt och onödigt.

Samma har jag hört från flera etologer.

Naess förklarade det med att en hund är som en vargvalp som aldrig blir vuxen och mognar. Varg och hund är förvisso nära släkt, men vargar är inte så förlåtande som hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka