V

voltigehoppare

hästen jag ska ha under sommaren släpptes ihop med de andra idag.. dom sprang en del men hon kunde stå och beta med ett par av dem efter bara en liten stund.
nu när jag åkte ut och tittade till dom efter ovädret så blev hon bortjagad men de andra står tillsammans och hon får inte stå med dem. utmobbad alltså :cry:

kommer dom alltid vara så mot henne eller kommer dom ta upp henne i flocken efter ett tag? vill ju inte att hon ska stå ensam, i så fall får hon åka tillbaka men det vill jag inte heller :crazy:

nån som vet hur det brukar vara? :confused:

Sv: Ny flock

Själv har jag ett ledarsto som är den som mobbar. :o
Många gånger så tar det ett par veckor för flocken att stabilisera sig och nästan alltid ändrar den sig lite under tiden, dock brukar starkast och svagast stå kvar på sina platser, men det är mycket troligt att din häst slipper gå ensam så värst länge.

Om din häst dessutom kom in en redan stabiliserad flock så tar det lite tid för flocken att godkänna hästen och för ledaren att låta andra gå fram till den.

Det löser sig nog, det är högst sällan jag har sett hästar i en flock som bli totalt utfrysta, för det mesta så är de måna om varandra, även om det inte alltid märks...

Vet inte riktigt hur det brukar vara.
Ibland verkar det som att det blir en stackars hackkyckling som inte riktigt kommer in i flocken.

Mitt as till häst (ursäkta språket) har idag jagat en stackars häst så hon till slut kutade genom tråden... Hon är ganska låg rang och jag förstår inte riktigt vad hon hade gjort han, men tydligen ville han definitivt inte ha henne i hagen.
Så vi kommer sära på dom och göra 2 hagar istället.

Om det inte blir bättre, kan ni inte dela av hagen på något sätt så hon kan få gå med någon som det funkar med?

Hoppas det löser sig.
Själv vågar jag inte släppa min häst med det stackars stoet som han attackerade mer.

Att hästarna är lite tarvliga om de är en gammal flock är helt naturligt. Jag tycker de låter som en snäll flock din häst hamnat i.
När vårat lilla russ kom från gotland jagade de andra runt honom i flera dagar. Han var så påpucklad av en shettis så jag trodde han skulle ha ihjäl honom. Man kunnde inte göra någonting som människa, det var hemskt. Nu är shettisen o russet oskiljaktiga.
Men med facit i hand kommer jag aldrig att släppa in en ny häst i en gammal flock utan invänjning med att stå brevid i boxen och sen gå i hop med ledarhästen.
Nu verkar ju din häst ha en stor beteshage o flocken verkar ju "shysst" som låter ditt sto vara ifred. Hon kommer säkert att få en kompis, men inte direkt om några dagar, då de lärt känna varandra lite mer.
Hoppas det går jättebra.
Det finns ju mat i hagen o då brukar det fungera mycket bättre. :crazy:

jo jag hoppas att det ska gå bra!

jag fick höra att nåra kompisar försökt ha på sårspray på ett sår hon fått på knät när hon flängt runt i hagen å då hade hon stegrat sig lite mot dom när dom försökte hålla kvar henne å det tycker jag inte om!

hoppas att det bara berodde på att hon kände sig stressad just då så att det inte fortsätter såhär...

Stegrat sig mot människorna?(eller fattade jag det helt fel?)

När hon är nyutsläppt och flocken inte är i ordning blir hästar lätt stressade, om det dessutom var nya människor så gjorde det inte saken bättre...
Dessutom kan hon pckså reagerat på sprayet eftersom vissa hästar inte gillar det..:angel:

Tror att allt kommer bli bra snart, håller tummarna för dej och din pålle!

Som sagt är det väl oftast en häst som är lite utanför... En häst i min hästs flock var väldigt utanför den första veckan och fick inte alls vara med de andra. Nu får han, men försöker han umgås med den andra valacken blir han bortjagad av de avundsjuka stona.

Det blir nog bättre. Vänta en vecka eller två bara.

det har redan blivit bättre och hon umgås med de av lägst rang och det gjorde hon ju på förra stället med.. då gick det ju fortare än vad jag förväntat mig iaf :)

jag har märkt att hon är tokrädd för spray och jag måste spraya flugmedlet på en svamp och stryka på henne i stället. :smirk:
hon var nog också väldigt stressad (när dom skulle fixa såret) och kom tillochmed och mötte mig i hagen igår och jag fick på henne grimman, i förra stallet så gick dom in själva så hon är ganska svårfångad :crazy: men med lite godis går det bättre :D

men det verkar ju gå bättre och bättre iaf :bump:

Senast ändrad av en moderator:

som ny i flocken är den aotomatiskt lägst i rang men den har chansen att arbeta sig upp till där den hör hemma det tar några veckor så var det med min valack som tror han e hingst det blev rätt mkt slagsmål om stona då me...vill inte ha han med ston länge men har du din med både ston o valacker? då brukar de bli mer bråk om valackerna m.m

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 990
Senast: Stergo
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar