Sv: Ny filmtråd på våra hästar....
Jag tycker det ser "småtrevligt" ut, rent allmänt!
(Det är en komplimang alltså!
)
Jag hade övat lite på att sitta mitt över hästen om detta varit min egen film och jag sett mig själv. Ser du att du och sadeln inte är mitt över hästens "ål" på volten? Att du och sadeln glidit utåt? (Ett enkelt sätt att se det är att dina fötter inte är jämshöjd). Det är helt normalt, det händer när det kommer på lite "fart", och det är ryttarens jobb att hela tiden hålla sig själv (och sadeln) mitt över hästen. För det är bara mitt över hästen som dressyrarbete kan ske.
Du måste alltså tänka att du landar mer på "insidan" hela tiden, och inte tillåta dig att bli kortare på insidan och glida utåt. Det syns också hur du korrigerar på volten, du känner att hon inte böjer korrekt och då går du på mer med innerskänkel och tar i innertygel. Tyvärr får detta motsatt effekt, då det kollapsar din insidas midja än mer och kortar upp insidans ben ännu mer, vilket gör att du hamnar ännu mer utåt.
Jag har gjort lite pilar för att visa hur jag menar:
Hästen lutar, enligt
röd pil. Det är ryttarens jobb att få in "understället" under hästen, dvs så att det inte ser ut som att den går som i en velodrom. För att kunna räta upp hästen måste ryttaren räta upp sig själv.
Din insida är kortare än din utsida. Det ser du på
oranga pilar. Detta gör att du och sadeln inte hamnar mitt över hästens "ål" (om den hade någon). Du måste hålla dig själv och sadeln mitt över hästen hela tiden, i vartenda steg. Du måste bli längre på din insida och inte tillåta att hästen/kraften gör att du skjutsas utåt i varje steg.
Du ser denna voltsnedhet även på dina fötters olika höjd, i den
gröna linjen.
Jag tog mig friheten att visa med lite linjer, för att du ska få en uppfattning om grundsaker du måste komma tillrätta med, innan själva "dressyren" börjar så att säga. Lycka till!