Sv: Ny filmtråd på våra hästar....
Vilken härlig häst. Ser ut att ha väldigt bra inställning och vara shysst att jobba med!
Jag hade dock satt lite mer eld i baken och gjort 50000 övergångar så hästen blev en meter kortare
. Det är absolut inte dåligt på något vis, ni har jättefina förutsättningar. Men just att aktivera hästarna tycker jag är viktigt att inte vänta med, för då har man så mycket igen sen!
Tack snälla!
Hon är super! Den absolut trevligaste häst jag har haft!
Det här med träningsupplägg är klurigt, jag ser också en massa saker jag skulle vilja göra (lite mer tryck, lite kortare, lite bättre igenom i insidan osv osv
). Problemet är bara att ha en plan och att hålla sig till den...
Vi (eller snarare jag, hästen har ju fått göra det jag vill
) har jobbat ganska tydligt med utbildningsskalan som grund och de tre första bitarna är ju hyffsat på plats (med vissa "problemområden" kvar).
Dvs:
Takt
Lösgjordhet
Kontakt
Grunden i vårt arbete är genomsläppligheten i ryggen, dvs lösgjordhet, och en lång hals... Hon har fina bakben som FÖR DET MESTA inte blir "slappa" (gissa om jag kommer få ångra det uttalandet imorgon??
Man ska aldrig påstå något om en häst) men för att komma till sin rätt behöver hon vara lösgjord, dvs över ryggen. Annars är det en häst i många bitar...
Jag har ganska ofta velat pilla lite i att göra henen kvickare och mer samlad men jag tror ändå att det har varit rätt väg att gå via lösgjordhet först.
Vi jobbar såklart en hel del övergångar också, och tempoväxlingar och halvhalter. Men fortfarande ligger en hel del av jobbet på steget "Lösgjordhet", framförallt arbetar vi med ställningen i nacken till vänster som inte riktigt är på plats (vilket nog beror mest på mattes inte helt samarbetsvilliga högra ytterhand).
Så ja, jag håller med dig!
Men jag kommer nog ändå fortsätta jobba så här långsamt och tydligt med grunderna ännu lite till.. Jag tror inte att hon kommer bli jättesvår att kvicka upp och samla när grunden sitter, även om hon är stor och lång och lite bullrig har hon både motor och energi och jag tror bara att det är att släppa iväg allting när grunderna (balans och lösgjordhet) är på plats... Hoppas jag har rätt nu!
Jag tror också dte vore skillnad om det var du som hade henne och inte jag, jag är lite sämre (
) på att rida så kanske det är därför allting tar lite längre tid och jag kör med "better safe than sorry"!
(Hon är ju också på en basnivå, vi kommer tävla LB i år (liksom ifjol) med tanken att under året få ordning på LA-delarna så att vi kan debutera LA i oktober... Visst är hon 6 år gammal men pga sin storlek var vi efter redan ifjol och så fick hon problem med en hov varpå 4 månader bara försvann i vila och så nu 3 månader igångsättning).