Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hårdare behöver man inte vara men som du säger, tydlig.
Inte småpjutta och klämma, det fattar hästen inte alls.
varför skulle hästen inte förstå en hjälp om den fattar 10 liksom?

Jag har fått renodla massor. Ge en hjälp, få svar, ge en ny hjälp osv.
Min häst är rätt lååångsam i bakbenen, för att få mer fart i skritten får jag
tex dutta med spöet 7-8ggr. Inte 2-3 utan 7-8 så att hon börjar trampa
på bak och när jag får den reaktionen får hon komma fram i trav.

Det handlar rätt uppenbart om mig, min häst kopplade första gången
men jag har uppenbart inte löst denna gåtan på de 9 åren innan ;)
Ska hästen vara kvick och framme kan inte jag sega helt enkelt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej precis, min tränare uppmanade mig att "kittla" med spöt i takt med skänkeln i slutet av passet och det funkade faktiskt mycket bättre än om jag bara petade en gång. Det är skitsvårt att vara så kvick och med hela tiden som ryttare men jag var inte superglad i att rida mina turbomaskiner innan Ebba heller så jag antar att det är en vanesak. Skönt att höra att det finns andra som kämpar med samma sak iaf.:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Visst är det svårare än man tror?
Åt höger går duttet rätt bra men åt vänster.. verkar inte gå att få
handen att röra sig så många gånger. :cool:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ehum, jo alltså jag är helt inne på din linje, hellre en ordentlig gång än en massa småduttande, men min tränare var inte överens med mig där utan enligt henne så förstår inte hästen = jag måste bli tydligare och kvickare, inte hårdare. Det är supersvårt det där..:crazy:

När jag red unghingsten (som lätt blev 'off' med jämna mellanrum) så fick jag instruktionen att 'bli terrier' : P Precis som din tränare säger, kvick, bli ettrig, inte bita direkt hårdare, utan att du driver mer som en stöt och om det inte fick lika snabb reaktion som stöten så måste du skicka på flera stötar fort, det ska inte finnas tid att .. fundera .. huruvida.. man skulle gå lite mera framåt ..kanske.. utan hopp hopp! Bråttom till tåget! Så fort det får effekt så beröm och var sjukt konsekvent! Signalkedjan måste alltid vara samma, du ger signalerna i samma ordning och så fort du känner att hon startar sin 'sävlighetskedja' så måste du starta din 'terrierkedja' : P Och det är viktigt som redan skrivits att du måste få ut precis den effekt du bad om.. bad du om 60 får du inte nöja dig med 25, då får du reagera precis likadant som om det inte hände något alls.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha bra förklarat! Jag ska öva upp mina terrier-skills så får vi se vad jag lyckas åstadkomma till nästa gång vi fastnar på film :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, sjukt svårt, sen ska man ju hinna med att göra femton miljoner andra grejor också, ridning bör inte utövas av personer utan simultanförmåga.:laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hahaha! Nää det är därför man måste få det att sätta sig i ryggmärgen, det finns inte alltid tid att tänka:angel:

Jag jobbar ju som ridlärare, och ibland tycker man att denna personen kommer aldrig lära sig... Man får tjata om samma saker hela tiden, försöka formulera sig på hundra olika sätt för att det ska gå in. En vacker dag när man nästan har gett upp hoppet, så plötslig! Nämen nu gör h*n ju rätt!:eek:

Jag lovar det finns hopp bara man är villig att jobba tillräckligt hårt!:D

Zvea: Tack!:) Han är efter Cornetto- Bold Irish xx. Rent fullblod på mammans sida. Född 05 och ca 180 cm i mkh:angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha du beskriver mig i ett nötskal! Jag är förundrad att jag lyckats hålla mig kvar vid samma tränare i så många år, hon har haft en ängels tålamod med mig. Jaja, nån dag faller väl poletten ner även för mig.:angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Har haft exakt samma problem med min häst (hade fortfarande haft det om jag inte skickat iväg hästen till fodervärd, så lagt det på hyllan).

För mig är problemet att JAG är så seeeeg och loj och lååångsam. Hur ska då min seeega, loja, lååångsamma häst bli kvick?
Vet inte om det är likadant för dig?
Själv har jag hållit på att bli galen både en och tusen gånger :angel:.
Men verkligen många bra tips du fått här! Hoppas att de fungerar!
Tipset från mig är nog att komma på något att göra för att själv bli kvick, men det har jag tyvärr inget tips på, funderar fortfarande på det ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker ni har förbättrats markant! Oengagerat tycker jag egentligen inte att det är, inte för en L:B. Han ser fin och igenom ut i kroppen men det enda jag önskar med formen är en bättre bärighet. Jättetrevlig ridning från din sida!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! Det är så himla skönt att fler ser skillnad:D Ibland tror man bara att man inbillar sig...
Han är ju som sagt fortfarande inte 100% framme för skänkeln, troligtvis orkar han inte. Men nu blir det styrke träning vintern lång, så hoppas vi på en starkare, kvickare och bärigare häst fram emot våren:D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jo men så är det också, även om hästen är långsam från början så gör ju inte jag saken bättre genom att vara två sekunder efter hela tiden. Jag jobbar med att lossa min underskänkel så gott det går, jag börjar lätt klämma mig fast och det är så klart det sista man vill, men jag kämpar vidare.:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

En yttepytteliten snutt på Stellan från hennes glansdagar. Den här tävlingen vann vi med nästan 8%. :p

Filmen som vi lämnade in för att få till DVD har väl antagligen legat i en dammig låda för länge
och är nog bland det hackigaste jag sett. Men några korta småsnuttar som denna kan se mellan
allt hack och brus i alla fall. Har ju bara visat film från när jag sätter igång henne innan.

http://www.youtube.com/watch?v=fdv9rW4NYyE
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fy fasen vad läcker hon är!

Så häftigt att tänka att hon stått på ridskola innan :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så mycket å hennes vägnar! :)

Jag tror att det finns många ridskolehästar som är riktigt fina! Oslipade diamanter.
Dock var det inte jag som upptäckte den här damen, utan förra ägaren gjorde det. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fina Stella! :D Ska bli superspännande om det kommer ut ett friskt föl från den magen.
Ni passar så fint tillsammans.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*KL

Har numera ny systemkamera som även går att filma med. Så någon gång kanske jag ska våga mig på att låta bästa vännen filma lite på Ninya...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 043
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp