Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så mycket!

Ja det ska bli mycket spännande i fall det dyker upp något föl, hon var dräktig på 120 dygn och är på
155 dygn idag så vi hoppas att den håller sig kvar tills i Maj när den är beräknad att dyka upp!

SnigelEffekt; Tack å hennes vägnar! :love: Visst rör hon sig lite "cobbigt" på filmen? Vi vet ju inte vad
det är för ras på henne, hon kanske har lite cob i sig?

Ska titta på din film nu. :d
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Alltså när jag ser din kille så inser jag ju att det är en cob wc jag vill ha:love:!! Ah vad läcker, och så blank!!

Dock hade jag velat ha honom mycket långsammare i traven. Jag förstår ditt tänk med att rida framåt, men han blir så hastig och jag misstänker att det är just det som är det allra svåraste med cobbar och spanska hästar att få en långsammare takt i traven.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jo, det kan jag hålla med om, lite "cobbig" är hon nog i sin trav! Kunde nog bli döläckert om du la på en riktigt bra cobhingst på henne :d

Tack! :love: Ja, han har svårt att orka hålla ihop hela sig i galoppen, särskilt sladdar han utåt i vänstervarvet. Vi jobbar en del med förvänd galopp och då brukar han komma ihop sig bättre, men detta passet var mest ett "latjo-pass" så krävde egentligen inte så mycket mer av honom än att jag kollade vad som funkade och inte. Har du några andra tips för att få honom att sladda mindre?

Fiorano: Klaaaaaart du ska ha en cob!!! :idea: :bump: Han är så blank, typ året runt, helt otroligt! Ja, han blir gärna lite hastig, och mycket är helt och hållet mitt fel, jag har en förmåga att pusha på honom lite för mycket. Det är en svår balansgång, för mig, på honom att hitta takten och få honom mer avspänd och vilande i steget utan att han blir "loj". Sedan tror och hoppas jag att ju mer vi lär oss tillsammans och ju starkare han blir ju mer lyckas vi hitta en bärig och taktmässig trav med spänst utan spänning. Vägen dit känns så himla lång ibland bara :cool::angel::idea:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl

Ett videoklipp från mig, vet dock inte om man vågar visa det här.
Dock filmade inte min syster när det gick som bäst, då hon drog.

http://youtu.be/E3vSGLLIHDo

Är absolut ingen proffsryttare, och jag och hästen är väl inte direkt den bästa kombon, då jag lätt spänner mig om han är spänd osv, så det blir pannkaka då.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh vilken ljuvlig cob! :love: Jag blir så nostalgisk att jag blir alldeles rörd, jag önskar jag var kortare så att jag kunde ha en cob också, Gud vad jag saknar min gamla ponny. :love:

Du rider den väldigt trevligt tycker jag, jag tycker den går i ett fräscht och bra tempo, tycker inte alls den ser så hastig ut faktiskt, utan tvärtom reagerade jag över att den reds så fint framåt. Kul att se! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Din ponny är verkligen ljuvlig, SnigelEffekt!

Jag ser inte att han sladdar med baken som huvudproblemet, utan att han bor i sin högerbog - han vill trycka med den, använda höger fram som en hög krycka och inte "holka ur" på höger sida. Får du in högerbog "inunder" honom måste han heller inte sladda ut med rumpan för att kompensera.

Jag hade korrigerat högerbogen först och främst, och inte trampat innan den var på rätt ställe, för det syns rätt tydligt i trampet att det bara förstärker hans (för dressyr felaktiga) rörelsemönster.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Blomman är så himla snygg, man dör ju :love: Ni är riktigt fina ihop, och han verkar onekligen gå från klarhet till klarhet.

Är lite nyfiken på hur pass hög i manken han är och hur lång du är om man får vara fräck och fråga :o
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

SaraMara: Tack! :love: Varför kan du inte ha en cob? Är det för storleken finns det ju även större menar jag :idea:;) Jag tycker inte heller tempot är jättehögt, däremot hade jag velat ha takten lite långsammare, det blir iallafall sakta men säkert bättre så nåt rätt gör jag nog hoppas jag :)

jacko: Åh, tack :love: Jag köper absolut resonomanget om att högerbogen lever ett eget liv. Den är f*n så svår att hålla på plats! :o Jag har svårt att få fatt på vad som liksom är hönan och vad som är ägget egentligen. Ibland tror jag att problemet är bogen som inte vill infinna sig, och ibland att det är det "svagare" högra bak som vill maska och därför stötta sig på bogen. Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja för att få ihop det. Men det HÄNDER (tror jag) att allt faller på plats! För då blir han otroligt mjuk och följsam och ridbar :d

phie: Vad roligt att höra :love: Jag tror vi börjar finna varandra, det har tagit tid, men nu börjar vi komma ihop oss på ett helt annat sätt. Han har gjort en enorm utveckling sedan jag fick honom, jag fattar inte riktigt hur det gick till :o Han är(var) 147 cm när han mättes i februari i år, och jag är 167 cm lång.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Så himla tjusigt!
Tycker inte att han är så himla snabb i steget, klart att han kan vila mer på det, men vilken utveckling ni gör! Han är ju faktiskt inte så gammal. Du ska vara nöjd och stolt! :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du behöver jobba på din sits! Du är inte aktiv i sätet tycker jag, utan mer 'passagerarförare' (som att peka ut vägen, ta tag i ratten, hojta stopp osv. men kör inte själv) för att du inte sitter 'i' sadeln och handställningen är inte bra.... 'klia på musen-hand' : O XD Måste vända upp tummen och flytta upp och fram handen. Dessutom håller du inte om tygeln för du får fiska ofta... Får du rättat till det så får du en väldigt mycket mjukare och stabilare hand (med jämnare kontakt). Alla förhållningar ser ut att gå genom tygeln... (också därför han sladdar, han bromsar genom att sladda istället för att bromsen kommer bakifrån och motorn inte driver på framåt) Rid som om du en dag skulle rida utan träns! (vilket för övrigt är min mantra typ : P)

Tycker inte heller att han är hastig, mer än lite i slutet (men där har du också slutat rida) ; ) med cob och iberiska hästar så är det korta och snabba steg, men man får jobba med en del i taget, att du rider fram gör ju att han länger ut steget fint, när det är bra ja då kan man börja lugna det. Börjar man i andra änden blir det typ bara broms och en häst som lägger av och smyger.. (får varken gå fort eller framåt liksom). Så tycker det är bra!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Säger bara en sak: Ihop med händerna! Tummarna på toppen och håll ihop händerna ovanför manken! ;) Då kommer inte huvudet bli så stelt och han kan böja nacken och bogen mer i svängarna.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Vet inte om jag törs men gör det ändå :o
Min första filmsnutt på buke :p
Min och Curres första träning tilsammans, har haft honom precis två veckor när filmen togs i onsdags.

Vi har myyycket att träna på, men kul ska det bli :D
Och jo, jag vet, blicken :o bland annat:p

http://youtu.be/nZxUSWVOmE4
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Alltså jag önskar att jag kunde höra vad tränaren sa, för jag förstår ärligt talat inte riktigt arbetet ni gör? Tempoväxlingarna i traven gör honom bara snabbare och snabbare i traven, när han behöver bli långsammare. Jag hade också velat veta hur tränaren vill att du ska göra galoppfattningarna. Hästen är ju supergullig som när han inte förstår vad du menar fladdrar med frambenen för att kolla om det var rätt liksom:love:.

Tycker att du rider rätt trevligt, men det är svårt att komma med så mycket när man inte vet vad tränaren säger och vad målet är:). Sen tar det ju tid att rida in sig på en ny häst och ni pratar inte riktigt samma språk än. Men det kommer:)!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag håller inte med om långsammare.
Jag tror att LL liksom mig får trycka på hästen för att få en ärligare framåtbjudning där hästen kommer framför skänkeln istället för att sega med höga benlyft. Syns rätt tydligt i skritten att han segar ihop bak, så fort de gör en övning läggs handbromsen i.

LadyLusifer, vilken kille, så söt!! :love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Där han kutar i väg som värst så försöker vi fatta galopp:o
vette sjutton hur han är lärd och förra ägaren kan inte riktigt beskriva det heller :(
sen måste han så klart ta skänkeln kvickare vilket vi också jobbar på. Det mesta är mitt fel, eftersom jag inte vågat prova spänna bågen det minsta, han blir väldigt luftig då:D
tycker faktiskt inte han är lika springig som många pre jag sett :)
Sen är han så söt när han tycker det börjar bli jobbigt och protesterar genom spansk skritt haha:p

Kommer nog bli mkt bättre när jag slappnar av helt och kommer ner i sadeln, hittar min sits och ja, allt annat :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 043
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp